آیا افرادی که واکسن زده اند به کرونای دلتا مبتلا می شوند؟

حسام آرین
آسیب های ناشی از موج جدید ویروس کرونا و خطرات ناشی از انواع جدید در حال ظهور آن همه را نگران کرده و اهمیت واکسیناسیون را برجسته تر کرده است. با اعلام سازمان بهداشت جهانی نوع دلتا به عنوان یک نوع نگران کننده تاکنون اعلام شده است.

آسیب های ناشی از موج جدید ویروس کرونا و خطرات ناشی از انواع جدید در حال ظهور آن همه را نگران کرده و اهمیت واکسیناسیون را برجسته تر کرده است. با اعلام سازمان بهداشت جهانی نوع دلتا به عنوان یک نوع نگران کننده تاکنون اعلام شده است.

با آماده سازی چندین کشور برای مقابله با آن دنبال روش هایی برای مقابله با موج جدید ویروس کرونا هستند.
به گزارش تایمزسوفاندیا، با این حال در حالی که واکسیناسیون تنها راه محافظت از افراد است گزارش های اخیر نشان می دهد افراد واکسینه شده هنوز به طور کامل از شر ویروس کرونا خلاص نشده اند زیرا خطر ابتلا به نوع دلتا آنها را تهدید می کند و نکته نگران کننده تر این است که آنها می توانند به عنوان ناقل بدون علامت ویروس را منتشر کنند.

چرا نوع دلتا ویروس کرونا اینقدر نگران کننده است؟

نوع دلتا با نام علمی B.1.617.2 از عفونت های کووید-19 کد ژنتیکی دو جهش دیگر E484Q و L452R را حمل می کند که به آن در نفوذ به سیستم ایمنی بدن انسان کمک کرده و به اندام ها حمله می کند.
علاوه بر این، از آنجا که انواع جدید ویروس کرونا تمایل به تغییر ساختار پروتئین سنبله دارند در اتصال خود به سلول های میزبان انسان کارآمدتر بوده و به سرعت تکثیر می شوند و آسیب بیشتری نسبت به سویه اصلی کووید-19 وارد می کند.

با کمک تعیین توالی ژنوم و آزمایش نمونه نخستین مورد از نوع دلتا در هند در ایالت مهاراشترا کشف شده و که جرقه شروع موج جدید کرونا را زده است.

بیشتر بخوانید:اسکراپ پوست چیست و نحوه صحیح انجام آن چگونه است؟

واکسن های کرونا در برابر نوع دلتا چقدر موثر هستند؟

واکسن های ویروس کرونا در اصل با توجه به سویه اصلی کووید-19 که اوایل سال گذشته جهان را تحت الشعاع قرار داد تولید شده اند.

انواع جدید نوظهور از جمله نوع دلتای ویروس کرونا با کمک جهش های جدید بر اساس نظر متخصصان توانایی غلبه بر آنتی بادی های آزاد شده توسط واکسن ها را دارند، همچنین دانشمندان ابراز نگرانی کرده اند انواع جدیدتر حاوی خواصی هستند که به آنها برای فرار از سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و به آنها در جلوگیری از محافظت ناشی از واکسن و محافظت ناشی از عفونت های کرنا در گذشته کمک می کند.

آیا افراد واکسینه شده مستعد ابتلا به واریانت دلتا هستند؟

در میان خطرات فزاینده انواع مختلف واکسیناسیون در برابر کووید-19 بسیار مهم استف اما گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد واکسینه شده هنوز هم مستعد ابتلا به نوع دلتا حتی اگر به طور کامل واکسینه شده باشند.
یکی از محققان ارشد سازمان بهداشت جهانی اذعان می دارد: گزارش هایی در مورد ابتلای افراد واکسینه شده به ویژه با نوع دلتا وجود دارد و اکثر اینها دارای عفونت خفیف یا بدون علامت هستند.
وی همچنین اضافه می کند: خطر بستری شدن در برخی از مناطق جهان در حال افزایش است بیشتر در مواردی که میزان واکسیناسیون در آن جوامع پایین بوده و نوع دلتای بسیار مسری در حال گسترش است.

آیا افراد واکسینه شده ناقلان خاموش هستند؟

بر اساس اظهاران همان محقق ارشد سازمان بهداشت جهانی افراد واکسینه شده هنوز هم می توانند به کرونا مبتلا شوند و ویروس را به دیگران نیز منتقل کنند به همین دلیل وی از مردم می خواهد به ماسک زدن ادامه دهند و فاصله اجتماعی خود را در مکان های شلوغ حفظ کنند.
علاوه بر این، در یک مصاحبه اخیر آنتونی اس. فائوچی، رئیس انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده نیز گفته است: این امکان وجود دارد که فرد کاملا واکسینه شده ناقل کووید بدون علامت باشد و به طور بالقوه ویروس را انتقال دهد از جمله نوع دلتا مسری تر.

بیشتر بخوانید:ضدآفتاب را چقدر و چندبار در روز استفاده کنیم؟!

چه فردی بیشتر در معرض خطر است؟

کارشناسان معتقدند نوع دلتای ویروس کرونا در مقایسه با سایر سویه ها غالب ترین است. از هم اکنون، افراد جوان، واکسینه نشده یا واکسینه های نسبی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های مختلف دلتا قرار دارند.

اگرچه واکسیناسیون کامل تضمینی برای عدم ابتلا به ویروس کرونا نیست، اما به طور قطع خطر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهد. افراد واکسینه نشده یعنی افراد زیر 18 سال و برخی که با تردید واکسن روبرو هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.

کارهایی که مردم باید برای محافظت از خود و دیگران انجام دهند

اگرچه افراد کاملا واکسینه شده در معرض خطر کمتری برای ابتلا به کرونای شدید قرار دارند، اما با توجه به این واقعیت که هنوز می توانید یک ناقل خاموش باشید باید تمام اقدامات احتیاطی را دنبال کنید.
استفاده از ماسک و رعایت فاصله های اجتماعی به ویژه در مکان های شلوغ بسیار مهم است و از بازدید از مکان های شلوغ با کودکان یا هر فرد مشکوک به کرونا خودداری کنید.

رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست ها را فراموش نکنید تا از شر ویروس های طولانی مدت روی سطوح آلوده در امان بمانید زیرا این ویروس جدید است و هنوز اطلاعات جامع و کاملی از آن در اختیار نیست.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ