علائم ویروس کرونا / علائم شایع عفونت در افراد واکسینه شده

حسام آرین
دریافت دو دوز واکسن کووید-19 بهترین راه برای محافظت در برابر بیماری های عفونی است، اما در عین حال می دانیم واکسن ها محافظت کامل در برابر ویروس مسری را انجام نمی دهند. یعنی هنوز هم می توانید به همان اندازه در معرض خطر ابتلا به کرونا باشید فقط علائم آن دیگر چندان پیچیده نیست. […]

دریافت دو دوز واکسن کووید-19 بهترین راه برای محافظت در برابر بیماری های عفونی است، اما در عین حال می دانیم واکسن ها محافظت کامل در برابر ویروس مسری را انجام نمی دهند. یعنی هنوز هم می توانید به همان اندازه در معرض خطر ابتلا به کرونا باشید فقط علائم آن دیگر چندان پیچیده نیست.

گزارش ها نشان می دهد چندین نفر حتی پس از واکسیناسیون کامل به ویروس کرونا مبتلا شده اند. با این حال، افرادی که پس از واکسیناسیون آلوده شده اند علائم کمی متفاوت از علائم ابتلا به بیماری همه گیر نشان داده اند.

علائم چگونه متفاوت هستند

بر اساس یک مطالعه جدید که هنوز در انگلستان در حال انجام است افراد کاملا واکسینه شده علائم متفاوتی را در مقایسه با افرادی که حتی یک دوز واکسن را دریافت نکرده اند نشان دادند. در این مطالعه افراد مبتلا از سراسر کشور شرکت کردند و علائم خود را از طریق یک برنامه گزارش کردند.

تغییراتی در علائم ویروس مشاهده شده در بین افراد واکسینه شده وجود دارد که به دلیل انواع دلتا تصور می شود. در این مطالعه، افراد واکسینه شده و بدون واکسینه آلوده به ویروس شرکت کردند. در پایان مشاهده شد افراد واکسینه شده علائم کمتری دارند و کمتر به بیماری شدید مبتلا می شوند. در اینجا رتبه بندی علائم کرونا در افراد کاملا واکسینه شده توضیح داده شده است:

سه علامت برتر

سردرد

سردرد علائم اولیه ابتلا به کرونا است. همه ما به دلایل مختلف گاه به گاه دچار سردرد می شویم. این همان چیزی است که تمایز بین سردردهای عمومی و سایر سردردهای مربوط به کووید را مشکل می کند. تنها تفاوت این است سردردهای ناشی از کرونا مداوم هستند و برای مدتی باقی می مانند.

آبریزش بینی

آبریزش بینی از علائم شایع سرماخوردگی است، اما به عنوان علائم اولیه ابتلا به کووید-19 نیز تشخیص داده می شود. چندین مطالعه نشان می دهد آبریزش بینی یک علامت معمولی عفونت در مورد نوع دلتا و قابل مشاهده در افراد هر گروه سنی است.

عطسه

آبریزش بینی می تواند با عطسه مداوم همراه باشد. در برخی موارد، عطسه به دلیل حساسیت فصلی به طور عمومی نیز گزارش می شود. در صورتی که از مشکل آلرژن رنج می برید بهتر است آزمایش بدهید.

علائم دیگر

گلو درد

گلو درد در مورد ویروس کرونا با درد یا احساس خشکی، مشکل در صحبت کردن و بلع، درد غدد و قرمزی مشخص می شود، همچنین فرد مبتلا به کرونا ممکن است سرفه هم کند.

 

از دست دادن حس بویایی

از دست دادن حس بویایی یکی از علائم بارز ابتلا به کرونا است. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که ویروس بر سلول های پشتیبان بین سلول ها، سلول های پایدار تاثیر می گذارد. این سلول ها دارای گیرنده های ACE هستند که به ویروس دسترسی به سلول های بویایی را می دهد و فرد قادر به بوییدن نیست.

افراد کاملا واکسینه شده پس از تماس با ویروس این علامت را تجربه می کنند. در حالی که حس بویایی پس از عفونت به حالت عادی باز می گردد، حدود 10 درصد موارد بهبودی کامل حدود 6 ماه طول می کشد.

علائم در افراد واکسینه نشده

علائم در افراد واکسینه نشده کمی متفاوت از افراد کاملا واکسینه شده بود. در حالی که برخی از آنها در شروع همه گیری هم وجود داشتند.

سردرد

گلو درد

آبریزش بینی

تب

سرفه مداوم

این چند مورد اصلی به عنوان علائم اولیه هم ظاهر شدند. از دست دادن بویایی در رتبه نهم رخ می دهد و تنگی نفس به رتبه 30 کاهش می یابد.

هنگام شک داشتن تست بدهید

اینها به عنوان نخستین نشانه ها اکثرا گزارش می شوند، اما ممکن است فردی مجموعه ای کاملا متفاوت از علائم را تجربه کند. در چنین شرایطی بهتر است تست بدهید.

فاصله خود را با دیگران حفظ کنید تا زمانی که آزمایش منفی شود، همچنین برای جلوگیری از عفونت زمان خروج از خانه همیشه ماسک بزنید. دستان خود را مرتب بشویید و بهداشت را رعایت کنید.

هوشیاری و رعایت پروتکل های بهداشتی اختیاری نیست زیرا تنها راه شکستن زنجیره و کاهش خطر ابتلا به عفونت است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ