سرطان معده چیست؟ / علائم و دلایل بروز آن را بشناسید

حسام آرین
سرطان معده که به آن سرطان شکمی نیز معروف است می تواند هر قسمت از معده را درگیر کند. این عارضه رشد غیرطبیعی سلول های سرطانی در مخاط معده است.

سرطان معده که به آن سرطان شکمی نیز معروف است می تواند هر قسمت از معده را درگیر کند. این عارضه رشد غیرطبیعی سلول های سرطانی در مخاط معده است.

هنگام شروع تغییر سلول های سالم معده و رشد خارج از کنترل می تواند منجر به سرطان معده شود. این بیماری می تواند در هر قسمتی از معده شروع شده و به سایر اعضای بدن مانند کبد، ریه ها و استخوان ها گسترش یابد.

به گزارش تایمزسوفاندیا، سرطان معده در طول سال ها قبل از تشخیص به آرامی رشد می کند. برخی تغییرات در لایه داخلی معده در مرحله قبل از سرطان رخ می دهد، اما علائم آنقدر کوچک هستند که اغلب نادیده گرفته می شوند، بنابراین قابل تشخیص نیستند.

انواع سرطان معده

انواع مختلفی از سرطان های معده وجود دارد مانند:

آدنوکارسینوما

به عنوان شایع ترین نوع سرطان معده از سلول های غده ای در داخلی ترین لایه معده ایجاد می شود که به عنوان مخاط شناخته می شود. در صورت ابتلا به سرطان معده/ شکم احتمال دارد آدنوکارسینوما باشد.

تومورهای استرومال دستگاه گوارش (GIST)

این نوع سرطان از دیواره های معده شروع شده سپس به گسترش و رشد تومورها در سایر نقاط بدن ادامه می دهد. تومور استرومال دستگاه گوارش می توانند در هر نقطه از دستگاه گوارش بدن شروع شود. با این حال، در بیشتر موارد از معده آغاز می شود.

لنفوم

لنفوم ها در لنفوسیت ها، سلول های تشکیل دهنده سیستم ایمنی شروع می شود. لنفوم ها به طور معمول در سایر قسمت های بدن شروع می شوند، اما در برخی موارد مشخص شده است از معده شروع می شود. در حال حاضر، دلیل روشنی برای چرایی ابتلای افراد به سرطان معده وجود ندارد. با این حال، تحقیقات به پیدا کردن چند دلیل کمک کرده که می تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد1.

آغاز سرطان معده زمان ایجاد تغییرات در دی ان ای سلول های تشکیل دهنده بافت معده رخ می دهد. به دلیل جهش ها، دی ان ای شروع به رشد سلول می کند و همانندسازی سریع انجام می شود. این سلول ها کنار هم جمع شده و تومورها را تشکیل می دهند در حالی که تمام سلول های سالم را از بین می برند. این رشد می تواند به اندام های دیگر نیز سرایت کند. خطر ابتلا به سرطان معده با موارد زیر افزایش می یابد:

  • چاقی
  • ژنتیک
  • داشتن گروه خونی نوع A
  • رژیم غذایی متشکل از غذاهای بسیار شور و دودی
  • رژیم غذایی با مصرف بسیار کم میوه و سبزیجات
  • عفونت های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری
  • سیگار کشیدن منظم
  • بیماری بازگشت اسید به مری

بیشتر بخوانید:قارچ سیاه چیست؟ / این بیماری در افراد مبتلا به کرونا ظاهر می شود

برخی از علائمی که بیماران تجربه می کنند عبارتند از:

  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • سوء هاضمه
  • دل درد
  • مشاهده خون در مدفوع
  • کاهش وزن قابل توجه
  • مشکل در بلع
  • تورم در ناحیه معده
  • پوست و چشم های زرد رنگ
  • استفراغ

در صورت مشاهده علائم و نشانه های نگران کننده بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا بتواند آزمایش های لازم را برای تایید دلیل ناراحتی انجام دهد. برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده می توان اقدامات زیر را انجام داد:

اگر از چاقی رنج می برید یا اضافه وزن دارید می توانید با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای رسیدن به وزن سالم صحبت کنید. سعی کنید از ابتدا اهداف بسیار بالایی را برای خود تعیین نکنید زیرا برای هر شخص زمان متفاوتی طول می کشد.

میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید، اگر می توانید از نمک کم سدیم استفاده کنید.

سیگار کشیدن نه تنها می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد بلکه به عنوان علت اصلی سایر انواع سرطان نیز مشهور است.

میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سعی کنید انواع متنوعی از مواد غذایی سالم را در وعده های غذایی روزانه خود قرار دهید.

با پزشک خود در مورد خطرات ابتلا به سرطان معده مشورت کنید. در صورت داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان معده  به احتمال زیاد دی ان ای آن را به ارث برده اید، بنابراین با مشورت با پزشک و انجام برخی آزمایش ها مانند آندوسکوپی برای بررسی علائم و نشانه های ایجاد سرطان معده می توان هر چه سریع تر درمان را شروع کرد.

افسانه: اگر کسی احساس درد نمی کند، این سرطان نیست

حقیقت: این جمله کاملا نادرست است. عدم وجود درد به معنی عدم وجود سرطان نیست. در مراحل اولیه سرطان، علائم کم یا ناچیز هستند که منجر به تاخیر در تشخیص می شود.

بیشتر بخوانید:لک های صورت را با داروهای گیاهی درمان کنید

افسانه: یک برنامه درمانی ثابت برای سرطان معده وجود دارد

حقیقت: این جمله نادرست است. مانند هر بیماری دیگری سرطان معده نیز با توجه به نیاز بیمار درمان متفاوت است و به سن بیمار، سلامت کلی و وخامت بیماری بستگی دارد.

افسانه: سرطان معده ژنتیکی نیست

حقیقت: این گفته به طور کامل هم غلط نیست، اما ژن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. این عارضه می تواند از طریق ژن ها منتقل شود، بنابراین خطر را 70 تا 80 درصد افزایش می دهد.

افسانه: هیچ درمانی برای سرطان معده وجود ندارد

حقیقت: این تصور غلطی است. بجز سرطان مرحله 4، مراحل دیگر را می توان از طریق برنامه درستی درمان کرد.

سرطان معده را می توان با آزمایش های زیر تشخیص داد:

آندوسکوپی فوقانی: یک لوله کوچک با دوربین روی نوک آن از گلو عبور کرده و به داخل معده می رود تا علائم سرطان را مشاهده کند.

بیوپسی: نمونه کوچکی از بافت معده برای آزمایش برداشته می شود تا رشد غیرطبیعی سلول ها مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش های تصویربرداری: سی تی اسکن و تست باریم برای بررسی سرطان معده انجام می شود.

تعیین مرحله سرطان برای تعیین درمان مناسب تر ضروری است. آزمایش های زیر برای تایید آن انجام می شود:

آزمایش خون عملکرد اندام ها را اندازه گیری می کند و برای تعیین اینکه آیا اندام های دیگر نیز تحت تاثیر سرطان قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی آندوسکوپی بسیار شبیه به آزمایش آندوسکوپی است. سونوگرافی برای به دست آوردن تصویر بهتر از معده و تعیین میزان نفوذ سرطان به دیواره معده انجام می شود.

مراحل سرطان معده از 0 تا IV با اعداد رومی برچسب گذاری شده است. مرحله 0 پایین ترین نشان می دهد سرطان هنوز کوچک و فقط معده را تحت تاثیر قرار داده است. در مرحله چهارم، سرطان خطرناک و به سایر نقاط بدن نیز گسترش یافته است.

مترجم: الهه زارعی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ