عفونت ویروسی نیپا چیست و چه شباهتی به کرونا دارد؟

حسام آرین
کرالا، ایالتی در جنوب کشور هند در حال حاضر با دو عفونت ویروسی مختلف مبارزه می کند. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و شیوع فعلی ویروس نیپا در حال افزایش است. اگرچه این ویروس ها از نظر ماهیت مشابه هستند، اما از جهات مختلف به طور کامل متفاوت هستند.

کرالا، ایالتی در جنوب کشور هند در حال حاضر با دو عفونت ویروسی مختلف مبارزه می کند. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و شیوع فعلی ویروس نیپا در حال افزایش است. اگرچه این ویروس ها از نظر ماهیت مشابه هستند، اما از جهات مختلف به طور کامل متفاوت هستند.

به گزارش تایمزسوفاندیا، یک پسر 12 ساله در کرالا روز یکشنبه بر اثر ویروس نیپا جان باخت. وینا جورج، وزیر بهداشت کرالا ضمن تایید این خیر اذعان داشت علائم در 11 نفر از افرادی که با قربانیان ویروس نیپا در تماس بوده اند نمایان شده است.

ویروس نیپا چیست؟

ویروس نیپا نخستین بار در سال 1990 در مالزی مشاهده شد. در هند، این ویروس برای اولین بار در سال 2001 در سیلیگوری، واقع در بنگال غربی شناسایی شد. در آن زمان 45 نفر در اثر ابتلا به این عفونت ویروسی جان خود را از دست دادند.

کرالا مواردی از آلودگی به ویروس نیپا را در سال 2018 نیز به ثبت رساند. دقت داشته باشید میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس 40 تا 80 درصد و دوره کمون آن دو هفته است. ویروس نیپا به عنوان یک ویروس مشترک بین انسان و حیوانات از طریق حیوانات به انسان منتقل می شود، همچنین از طریق غذای آلوده یا به طور مستقیم بین افراد نیز قابل انتقال استومنتقل شود. علت بروز و پیدایش آن خفاش های میوه خوار است.

افراد مبتلا به این ویروس با مشکلات شدیدی مانند بیماری حاد تنفسی و انسفالیت (التهاب مغز) کشنده دست و پنجه نرم می کنند. این یک عفونت از راه هوایی نیست و از خفاش ها و خوک ها منتقل می شود. نیپا نه تنها برای انسان بلکه برای حیوانات نیز کشنده است.

علائم رایج آلودگی به ویروس نیپا

افراد آلوده به ویروس نیپا علائم مشابهی با عفونت کووید-19 از خود نشان می دهند. سرفه، گلو درد، سرگیجه، خواب آلودگی، درد عضلانی، خستگی و تورم مغز (انسفالیت) که می تواند باعث سردرد، سفت شدن گردن، گیجی ذهنی، تشنج و حساسیت نسبت به نور شود برخی از علائم رایج آلودگی به این ویروس است، همچنین ممکن است فردی به کما برودد و در نهایت جان خود را از دست دهد.

درمان نیپا

هنوز هیچ درمان مشخصی برای ویروس نیپا وجود ندارد. در صورت مشاهده علائم فرد باید بلافاصله با پزشک مشورت کند که تشخیص با کمک RT-PCR، مایع مغزی نخاعی، ادرار و آزمایش خون قابل انجام است، سپس بعد از بهبودی آزمایش آنتی بادی انجام می شود.

داروها برای کنترل و بهبود علائم ناشی از انسفالیت و سایر نشانه ها توسط پزشک تجویز می شود. از خوددرمانی پرهیز کنید زیرا ضمن افزایش خطر باعث تشدید وضعیت می شود.

اقدامات احتیاطی

از خوردن میوه های روی زمین افتاده یا تماس با حیوانات و انسان های آلوده خودداری کنید. هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با این ویروس موجود نیست. از خفاش های میوه خوار فاصله بگیرید و از تماس یا نزدیک شدن به حیوانات ولگرد نیز خودداری کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ