درمان انواع دردهای کمر و گردن توسط جراح مغز و اعصاب

حسام آرین
درد کمر و گردن بسیار شایع است. در واقع آسیب به ستون فقرات شایع‌ترین مشکلی است که ما درمان می‌کنیم. اجازه ندهید مشکلات زندگی شما را محدود کنند. اکثر این مشکلات به یک نوع درمان مناسب، پاسخ می‌دهند. درمانگران برای یافتن علت اصلی علائم، ارزیابی کاملی از جمله آزمایش عملکرد، معاینه اسکلتی عضلانی و عصبی […]
درد کمر و گردن بسیار شایع است. در واقع آسیب به ستون فقرات شایع‌ترین مشکلی است که ما درمان می‌کنیم. اجازه ندهید مشکلات زندگی شما را محدود کنند. اکثر این مشکلات به یک نوع درمان مناسب، پاسخ می‌دهند. درمانگران برای یافتن علت اصلی علائم، ارزیابی کاملی از جمله آزمایش عملکرد، معاینه اسکلتی عضلانی و عصبی انجام می‌دهند. تیم تخصصی توانبخشی ستون فقرات، یک برنامه جامع مراقبتی برای ایجاد بهترین محیط درمانی و بازگشت شما به فعالیت‌های مورد علاقه خود طراحی می‌کند.

مشکلات ستون فقرات که توسط ما تحت درمان قرار می‌گیرند. 

  • درد مزمن گردن، بخش فوقانی کمر و خشکی و انعطاف ناپذیری قسمت پایینی کمر
  • اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک
  • پاتولوژی/ آسیب شناسی دیسک دارای علائم رادیکولوپاتی در بازوها یا پاها یا بدون این علائم
  • مشکلات دیسک فتق و دژنراتیو دیسک
  • توانبخشی قبل و بعد از عمل جراحی
  • پوکی استخوان، اسپوندیلوزیس و اسکولیوز
  • آسیب‌های شلاقی
  • آسیب‌های ورزشی مرتبط با ستون فقرات یا آسیب‌های کاری
  • آرتروز کمر و گردن

پس از عمل جراحی

موفقیت شما در بهبودی پس از عمل جراحی به تمایل شما برای انجام کارهای دشوار در خانه و همچنین کار کردن با درمانگر بستگی دارد. در حالت ایده‌آل مدت زیادی طول می‌کشد تا فرآیند بهبودی پس از عمل جراحی سپری شود و پس از گذشت این دوره، شما و درمانگر خود می‌توانید با یکدیگر همکاری کنید تا بهبودی به بهترین شکل ممکن به پایان برسد. دکتر مرادی جراح مغز و اعصاب در تهران، متعهد می‌شود که از تجربیات و دانش خود برای ارائه یک تجربه توانبخشی موفقیت آمیز پس از عمل جراحی و برای بازگشت شما به انجام کارهای مورد علاقه خود، استفاده کند.

ستون فقرات ناحیه گردن/ گردن

ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره گردنی است که مسئول ثابت نگه داشتن سر ما روی تنه و حرکت دادن آن به جهت‌های مختلف هستند. ستون فقرات ناحیه گردن ما در طول روز به صورت دائم در حال حرکت است تا چشمان ما را در یک سطح روبه جلو نگه دارد. باز کردن دامنه دید، یکی از دلایل تحرک بسیار مفاصل گردن و دامنه حرکتی بسیار بیشتر آن نسبت به هر نقطه دیگری در ستون فقرات است. گردن ما در پشتیبانی از سر، نقش مهمی دارد و عضلات گردن ما در تمام طول روز برای حفظ موقعیت مناسب سر، مشغول فعالیت هستند. اغلب علائم دیسک گردن ناشی از عادت‌های بد بدن و قرار گرفتن در موقعیت وضعی ضعیف است که باعث ضعف عضلات گردن می‌شوند. درمانگران برای تقویت عضلات حمایت کننده از گردن و  بهبود دامنه حرکتی و همچنین رفع عدم تعادل در موقعیت وضعی با استفاده از تمرینات مختلف عمل می‌کنند.

درد قسمت میانی کمر

ستون فقرات ناحیه قفسه سینه در صورت ایجاد شدن درد، می‌تواند یکی از ناراحت کننده‌ترین نواحی باشد؛ زیرا درد در این ناحیه می‌تواند تنفس را به یک تجربه دردناک تبدیل کند. درمان گرانی که آموزش‌های لازم درباره ستون فقرات را دیده‌اند، تعامل پیچیده بین ستون‌ فقرات قفسه سینه ما و گردن، شانه‌ها و کمر را درک می‌کنند. پزشکان می‌توانند هرگونه نقص مکانیکی که در حین ارزیابی و معاینه یافت می‌‌شود را برطرف کرده و  تکنیک‌هایی را در اختیار شما قرار دهند تا نه‌ تنها به فعالیت‌های بدون‌ درد خود بازگردید، بلکه از بازگشت مجدد درد نیز جلوگیری کنید. اگر از دست و پنجه نرم کردن با درد قفسه سینه عاصی شده‌اید، اجازه دهید یکی از متخصصان ما در مراقبت از ستون فقرات به شما کمک کرده و شما را به شیوه زندگی بدون درد بازگرداند. مشکلات شایع قفسه سینه:
  • شکستگی‌ها
  • پیچ خوردگی/ کشیدگی

اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک

درد ناشی از اختلال مفصل ساکروایلیاک (SI) علل مختلفی دارد. اغلب منشاء درد، تحریک عصبی، تجمع مایعات، ناهماهنگی مفصل یا پارگی‌های ریز در رباط‌های کنترل کننده ثبات است. معمولاً مفصل ساکروایلیاک منبع اصلی ایجاد کننده درد نیست. درد در مفصل ساکروایلیاک اغلب با یک مشکل زمینه‌ای مانند سندروم فاست، بیماری دژنراسیون دیسک، دیسک فتق یا بی‌ثباتی سگمنتال ارتباط دارد. سایر علل شایع عبارتند از آسیب دیدگی، آرتروز کمر، حاملگی و بیماری‌های ژنتیکی، برخورد ضربه مانند تصادف یا سقوط اتومبیل و آسیب‌های خارجی که ممکن است باعث شوند مفصل از حالت طبیعی خود خارج شود. مفصل ساکروایلیاک همچنین می‌تواند به مرور زمان دچار فرسایش شود که در نهایت به تشکیل خار استخوانی می‌انجامد و در این صورت به آن آرتروز گفته می‌شود. یکی دیگر از علل دردهای مفصل ساکروایلیاک، سستی رباط‌های اطراف آن به دلیل تولید هورمون پروژسترون در دوران بارداری است. علت دیگری که کمتر شایع است شامل بیماری‌های ژنتیکی خاص مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان است که در آن مهره‌های مفصل ساکروایلیاک به یکدیگر جوش می‌خورند.

درد قسمت پایین کمر 

کمردرد یکی از شایع‌ترین شکایات بیمارانی است که به متخصص ستون فقرات مراجعه می کنند. اکثر افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند که اغلب در صورت عدم رسیدگی، مجدداً تکرار می‌شود. درمانگران می‌دانند که علائم و نشانه‌های مشکلات مربوط به کمردرد می‌توانند به شکل متفاوتی ظاهر شوند؛ از درد خفیف و انعطاف ناپذیری گرفته تا انشعاب درد به سمت ساق پا. متخصصان فیزیوتراپیست آموزش دیده ما می‌توانند علت اصلی کمر درد شما را بهتر از هر فرد شناسایی کرده و درمان کنند. اجازه دهید متخصصان ما شما را در جهت بهبودی کامل راهنمایی کرده و به شما این توانایی را بدهند که از درد و محدودیت‌های آینده جلوگیری کنید.

 درد گردن

بسیاری از افراد به دلایل متعددی از جمله درد، از دست دادن حرکت، انشعاب درد از گردن به ناحیه بازوها یا قسمت فوقانی کمر، سوزن سوزن شدن دست‌ها، تغییرات حسی و ضعف بازو به دنبال فیزیوتراپی برای درمان درد گردن خود هستند. درد گردن نسبتاً شایع است و حدود ۲۵ درصد از کل بیماران فیزیوتراپی ارتوپدی سرپایی را شامل می‌شود. با افزایش سن، انعطاف پذیری گردن کاهش می‌یابد و مشکلات گردن در دهه پنجاه سالگی اتفاق می‌افتند. حدود ۷۰ درصد از افراد در یک دوره از زندگی خود دچار درد گردن می شوند. مشکلات شایع گردن عبارت است از:
  • دیسک فتق
  • رادیکولوپاتی درد گردن
  • خشکی مرکزی
  •  گرفتگی مفصل
  • سردردهای سرویکوژنیک
  • بی‌ثباتی گردن/ اسپوندیلوزیس

برنامه‌های درمانی ستون فقرات

یک برنامه درمانی بر اساس معاینه بیمار و سابقه پزشکی او تنظیم می‌شود. دستیابی به تکنیک‌ها و برنامه‌های ورزشی، حرکت و قدرت شما را بازیابی کرده و به شما اعتماد به نفس می‌دهد تا آزادانه حرکت کنید و از وارد شدن آسیب مجدد جلوگیری نمایید. ممکن است بسته به تشخیص داده شده برای شما از روش‌های خاصی برای درمان استفاده شود. در ادامه می‌توانید درباره این رویکردها مطالعه کنید.

روش مک کنزی 

روش مک کنزی بر اساس «رابطه علی و معلولی» بین رفتار درد و نحوه واکنش درد به حرکات، موقعیت‌ها و فعالیت‌های مکرر در طول فرایند ارزیابی خواهد بود. در این روش درمانی بر آموزش بیمار و خود درمانی تاکید می‌‌شود.

روش میت لند

روش میت لند مبتنی بر ارزیابی مداوم تکنیک‌های دستی و حرکات کاربردی با استفاده از دست است. در این روش برای درد ستون فقرات، تکنیک‌های خاصی برای تشخیص نواحی دچار مشکل به کار می‌رود و درمان مستقیماً روی ستون فقرات اعمال می‌شود. آموزش بیماران بخش مهمی از این رویکرد درمانی است.

 روش مولیگان

روش مولیگان یک روش درمانی دستی برای درمان ستون فقرات است. از این روش برای بازیابی حرکت استفاده می‌شود و فیزیوتراپیست در حالی که بیمار در حال کشش است، به ناحیه دچار سفتی در ستون فقرات فشار دستی وارد می‌کند. این فشار، حرکت را بازیابی کرده و درد را کاهش می‌دهد.

 ثبات شکم

این تکنیک، تقویت شکم نیز نامیده می‌شود. عضلات ناحیه «شکم» در بالاتنه و عضلات لگن برای ستون فقرات نقش یک بریس را ایفا می‌کنند. هنگامی که عضلات شکم ضعیف باشند و عملکرد مناسبی نداشته باشد، حرکت سریع یا بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند باعث آسیب دیدگی شود. هنگامی که این عضلات عملکرد درستی داشته باشند به حفظ ثبات ستون فقرات شما در حین فعالیت کمک می‌کنند و فشار دردناک روی ساختارهای ستون فقرات را کاهش می‌دهند. به محض آنکه تحرک بازیابی شد و درد تحت کنترل قرار گرفت، تثبیت ستون فقرات می‌تواند به بازگشت شما به فعالیت‌های خود کمک کند. ورزش دیسک کمر یکی از بهترین راه های درمان درد ناشی از بیرون زدگی دیسک است اما باید حتما تحت نظر متخصص انجام شود.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ