افزایش میل جنسی با این ادویه محبوب

حسام آرین
جوز هندی به عنوان ادویه ای محبوب از دانه های جوز بویا، درخت همیشه سبز گرمسیری بومی اندونزی به دست می آید. جوزهندی را می توان به صورت دانه کامل نیز مصرف کرد، اما اغلب به عنوان ادویه آسیاب شده به فروش می رسد.

افزایش میل جنسی با این ادویه محبوب

جوز هندی به عنوان ادویه ای محبوب از دانه های جوز بویا، درخت همیشه سبز گرمسیری بومی اندونزی به دست می آید. جوزهندی را می توان به صورت دانه کامل نیز مصرف کرد، اما اغلب به عنوان ادویه آسیاب شده به فروش می رسد.

جوز هندی طعم گرم و کمی مغذی دارد و اغلب در دسرها، کاری و نوشیدنی هایی مانند شراب و چای استفاده می شود. اگرچه از جوز هندی بیشتر به خاطر طعم و مزه آن استفاده می شود، اما باید بدانید جوز هندی حاوی مجموعه ای چشمگیر از ترکیبات قوی است که به جلوگیری از بیماری ها کمک کرده و سلامت کلی را ارتقا می دهد. به گزارش هلث لاین، این مقاله به بررسی فواید جوز هندی برای سلامتی می پردازد.

جوز هندی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

اگرچه از نظر اندازه دانه های جوز هندی کوچک هستند، اما این ترکیبات گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان به خوبی در بدن عمل می کنند. ترکیبات آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این مولکول ها دارای الکترون جفت نشده هستند که آنها را ناپایدار و واکنش پذیر می کند.

هنگام افزایش بیش از حد سطح رادیکال های آزاد در بدن استرس اکسیداتیو رخ می دهد. این روند با شروع و پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان های خاص و بیماری های قلبی و عصبی مرتبط است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی و از آسیب سلولی جلوگیری کرده و سطح رادیکال های آزاد را تحت کنترل نگه می دارند.

جوز هندی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان از جمله رنگدانه های گیاهی مانند سیانیدین ها، اسانس ها مانند فنیل پروپانوئیدها و ترپن ها و ترکیبات فنلی از جمله اسیدهای پروتاتاکوئیک، فرولیک و کافئیک اسید است. نتایج یک مطالعه در فاز حیوانی نشان می دهد مصرف عصاره جوز هندی از آسیب سلولی در موش های تحت درمان با ایزوپروترنول، دارویی که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شدید می شود، جلوگیری می کند.

موش هایی که عصاره جوز هندی دریافت نکرده بودند در نتیجه درمان آسیب بافتی و مرگ سلولی قابل توجهی را تجربه کردند. در مقابل موش های دریافت کننده عصاره جوز هندی این اثرات را تجربه نکردند، همچنین مطالعات در فاز آزمایشگاهی نشان می دهند عصاره جوز هندی دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی در برابر رادیکال های آزاد است.

جوز هندی دارای خواص ضدالتهابی است

التهاب مزمن با بسیاری از شرایط نامطلوب سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت و آرتریت مرتبط است. جوز هندی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی به نام مونوترپن ها از جمله سابینن، ترپینئول و پینن است. اینها به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند و برای افراد دارای شرایط التهابی گزینه مفیدی محسوب می شوند.

علاوه بر این، مجموعه گسترده ای از آنتی اکسیدان ها در ادویه مانند سیانیدین ها و ترکیبات فنولیک نیز دارای خواص ضدالتهابی قوی هستند. در یک مطالعه محلول ایجاد کننده التهاب به موش ها تزریق شد سپس به برخی از آنها روغن جوز هندی داده شد. در موش هایی که روغن مصرف کردند کاهش قابل توجهی در التهاب، درد ناشی از التهاب و تورم مفاصل مشاهده شد.

تصور می شود جوز هندی با مهار آنزیم های افزایش دهنده التهاب باعث کاهش آن می شوند. با این حال، مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات ضدالتهابی آن در فاز انسانی مورد نیاز است.

جوز هندی میل جنسی را افزایش می دهد

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان می دهند جوز هندی میل جنسی و عملکرد آن را افزایش می دهد. در یک مطالعه موش های صحرایی نر که دوزهای بالایی از عصاره جوز هندی (227 میلی گرم به ازای هر پوند یا 500 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به آنها داده شد، افزایش قابل توجهی در فعالیت جنسی و زمان عملکرد جنسی نسبت به گروه کنترل تجربه کردند.

نتایج یک مطالعه مشابه نیز نشان می دهد دادن همین دوز بالای عصاره جوز هندی به موش های نر، فعالیت جنسی آنها را به میزان قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل افزایش داد. محققان هنوز به طور دقیقه نمی دانند این ادویه چگونه باعث افزایش میل جنسی می شود. برخی تصور می کنند این اثرات به دلیل توانایی آن در تحریک سیستم عصبی و محتوای بالای ترکیبات گیاهی قوی است.

در طب سنتی مانند سیستم دارویی یونانی که در جنوب آسیا استفاده می شود جوز هندی در درمان اختلالات جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات آن بر سلامت جنسی روی فاز انسانی وجود ندارد.

جوز هندی میل جنسی را افزایش می دهد

جوز هندی دارای خواص ضدباکتریایی است

تحقیقات نشان می دهند جوز هندی دارای اثرات ضدباکتریایی علیه سویه های بالقوه مضر باکتری است. باکتری هایی مانند استرپتوکوک موتانس و Aggregatibacter actinomycetemcomitans می توانند باعث ایجاد حفره دندان، پوسیدگی و بیماری لثه شوند.

نتایج یک مطالعه روی فاز آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره جوز هندی دارای اثرات ضد باکتریایی قوی در برابر این باکتری ها و دیگر باکتری ها از جمله Porphyromonas gingivalis است. بر اساس شواهد موجود این باکتری ها باعث ایجاد حفره، پوسیدگی و التهاب لثه می شوند، همچنین برخی مطالعات حاکی از آن هستند که جوز هندی از رشد گونه های مضر باکتری اشریشیا کلی مانند اشریشیا کلی او۱۵۷:اچ۷ جلوگیری می کند که می تواند باعث بروز بیماری شدید و حتی مرگ در انسان شود.

در حالی که خواص ضد باکتریایی جوز هندی مشخص است مطالعات بیشتری در فاز انسانی برای تعیین اینکه آیا می تواند عفونت های باکتریایی را درمان کند یا از بروز مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان در انسان جلوگیری کند مورد نیاز است.

جوز هندی برای شرایط مختلف سلامتی مفید است

اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است، اما مطالعات نشان می دهند جوز هندی ممکن است اثرات زیر را نیز داشته باشد:

جوز هندی برای سلامت قلب مفید است. مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهند مصرف مکمل های جوز هندی با دوز بالا عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا و سطوح بالای تری گلیسیرید را کاهش می دهد، اگرچه تحقیقات در فاز انسانی در این زمینه وجود ندارد.

جوز هندی می تواند روحیه را تقویت کند. مطالعات روی جوندگان نشان می دهند عصاره جوز هندی اثرات ضد افسردگی قابل توجهی را در موش ها ایجاد کرده است. برای تعیین اینکه آیا عصاره جوز هندی تاثیر مشابهی روی انسان دارد یا خیر، مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

جوز هندی کنترل قند خون را بهبود می بخشد. یک مطالعه روی موش ها نشان می دهد درمان با دوز بالای عصاره جوز هندی سطح قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش داده و عملکرد لوزالمعده را افزایش می دهد. با این حال، این اثرات فقط در حیوانات با استفاده از دوزهای بالای عصاره جوز هندی مورد آزمایش قرار گرفته است. مطالعات در فاز انسانی برای تعیین اینکه آیا مصرف مکمل های دوز بالای این ادویه در انسان بی خطر و موثر محسوب می شود یا خیر مورد نیاز است.

جوز هندی همه کاره و خوشمزه است

جوز هندی به عنوان ادویه ای محبوب در آشپزخانه کاربردهای متنوعی دارد. می توان از آن به تنهایی استفاده کرد یا اینکه با ادویه های دیگر مانند هل، دارچین و میخک ترکیب شود. جوز هندی طعم گرم و شیرینی دارد به همین دلیل به طور معمول به دسرها از جمله پای، کیک، کلوچه، نان، سالاد میوه و کاسترد اضافه می شود، همچنین در غذاهای خوشمزه و گوشتی مانند کاری بره به خوبی عمل می کند.

جوز هندی را می توان روی سبزی های نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و کدو تنبل برای افزودن طعمی بی نظیر و جالب پاشید. علاوه بر این، جوز هندی را می توان به نوشیدنی های گرم یا سرد مانند سیب، شکلات داغ، چای ، زردچوبه و اسموتی ها نیز اضافه کرد.

در صورت استفاده از جوز هندی کامل آن را با رنده ای با سوراخ های کوچک رنده کنید. جوز هندی تازه رنده شده روی میوه تازه، بلغور جو دوسر یا ماست خوشمزه است.

جوز هندی همه کاره و خوشمزه است

موارد احتیاط پیرامون مصرف جوز هندی

اگرچه بعید به نظر می رسد که جوز هندی در مقادیر کم مصرف شود، اما مصرف آن به میزان زیاد باعث بروز عوارض جانبی منفی می شود. جوز هندی حاوی ترکیبات میریستیسین و سافرول است. هنگام مصرف آن به مقدار زیاد می تواند علائمی مانند توهم و از دست دادن هماهنگی ماهیچه ها را ایجاد کند.

جالب اینجاست جوز هندی گاهی به صورت تفریحی برای ایجاد توهم و ایجاد هیجان “بالا” مصرف می شود. اغلب با سایر داروهای توهم زا ترکیب می شود که خطر بروز عوارض جانبی خطرناک را افزایش می دهد. در حقیقت، بین سال های 2001 تا 2011، 32 مورد مسمومیت ناشی از مصرف جوز هندی تنها در ایالت ایلینوی ایالات متحده گزارش شده است. 47 درصد از این موارد مربوط به مصرف آگاهانه افرادی بود که از جوز هندی برای اثرات روانگردانی آن استفاده شده بوده است.

تصور می شود میریستیسین به عنوان جزء اصلی اسانس موجود در جوز هندی دارای خواص روانگردان قوی و مسئول این اثرات سمی است. مواردی از مسمومیت ناشی ا جوز هندی در افرادی که پنج گرم جوز هندی مصرف کرده اند نیز گزارش شده است که مربوط به 0.5 تا 0.9 میلی گرم میریستیسین به ازای هر پوند (یک تا دو میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن است.

مسمومیت با جوز هندی می تواند علائم جدی مانند ضربان سریع قلب، حالت تهوع، تغییر جهت، استفراغ و تحریک ایجاد کند. حتی ممکن است در صورت ترکیب با سایر داروها منجر به مرگ فرد شود. علاوه بر این، مطالعات در فاز حیوانی روی موش ها نشان می دهند مصرف دوزهای بالای مکمل های جوز هندی به مدت طولانی منجر به آسیب به اندام ها می شود. با این حال، هنوز مشخص نیست آیا این اثرات منفی روی انسان نیز رخ می دهد یا خیر.

توجه به این نکته ضروری است اثرات سمی این ادویه با مصرف مقادیر زیادی جوز هندی و نه مقدار کمی که به طور معمول در آشپزخانه استفاده می شود ارتباط دارد. برای جلوگیری از بروز این عوارض جانبی بالقوه مضر از مصرف مقادیر زیاد جوز هندی اجتناب کنید و نباید از آن به عنوان یک داروی تفریحی استفاده شود.

موارد احتیاط پیرامون مصرف جوز هندی

در پایان

جوز هندیبه عنوان ادویه در بسیاری از آشپزخانه های جهان یافت می شود. طعم گرم و شیرین آن با بسیاری از غذاها ترکیب می شود و آن را به یک ماده محبوب در غذاهای شیرین و خوش طعم تبدیل کرده است. علاوه بر کاربردهای زیاد آن در آشپزی جوز هندی حاوی ترکیبات گیاهی ضدالتهابی قوی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

این موارد خلق و خو، کنترل سطح قند خون و سلامت قلب را بهبود می بخشد، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات روی انسان مورد نیاز است. از این ادویه گرم و خشو طعم در مقادیر کم لذت ببرید زیرا مصرف دوزهای زیاد آن می تواند باعث بروز عوارض جانبی جدی شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ