آیا مزایای زایمان طبیعی به زایمان سزارین می‌چربد؟

حسام آرین
آیا مزایای زایمان طبیعی به زایمان سزارین می‌چربد؟ شاید آگاهی از مزایای زایمان طبیعی باعث شود به این شکل از زایمان تمایل بیشتری داشته باشید. البته هر خانم با هر شکلی از زایمان یک مادر تمام‌عیار است و نوع زایمان در مادر بودن او هیچگونه تاثیری ندارد. اما از آنجا که سزارین یک عمل تهاجمی […]

آیا مزایای زایمان طبیعی به زایمان سزارین می‌چربد؟

شاید آگاهی از مزایای زایمان طبیعی باعث شود به این شکل از زایمان تمایل بیشتری داشته باشید. البته هر خانم با هر شکلی از زایمان یک مادر تمام‌عیار است و نوع زایمان در مادر بودن او هیچگونه تاثیری ندارد. اما از آنجا که سزارین یک عمل تهاجمی است و فقط برای زمانی است که خطری جان مادر و جنین را در روش طبیعی زایمان تهدید می‌کند، لذا بهتر است در شرایط غیر اضطرار از روش طبیعی زایمان استفاده شود.  با این وجود، خصوصا، در ایران تقاضا برای سزارین اختیاری بسیار زیاد است. گرچه از روش‌های مختلف کنترل درد در زایمان طبیعی استفاده می‌شود، اما اکثریت قریب به اتفاق مادران باردار ترجیح می‌دهند سزارین زایمان کنند. از همین رو ممکن است آگاهی از مزایای استثنایی زایمان طبیعی منجر شود آنها به این شکل از زایمان رغبت و تمایل بیشتری پیدا کنند.

مزایای زایمان طبیعی چیست؟

به جز درد زایمان طبیعی که معادل با شکسته شدن 20 استخوان بدن است، این شکل از زایمان مزیت‌های زیادی به همراه دارد. مزایای زایمان طبیعی در دو بخش تقسیم و بررسی می‌شود. زایمان طبیعی هم برای مادر و هم برای نوزاد فوایدی به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم؛

مزایای زایمان طبیعی برای مادر

کمتر بودن میزان خونریزی مادر

به دلیل خروج جنین از کانال زایمان، میزان خونریزی در حین زایمان از بدن مادر در زایمان طبیعی کمتر است.

کمتر اقامت کردن در بیمارستان

ماندن و خوابیدن در بیمارستان در زایمان طبیعی کمتر است یا حداقل می‌توان گفت که شکل ماندن در بیمارستان در زایمان طبیعی با زایمان سزارین کاملا متفاوت است. در زایمان طبیعی پیش از زایمان از روش‌های مختلف کنترل درد استفاده می‌شود. همچینی ورزش‌هایی به مادر داده می‌شود تا دهانه رحم زودتر و بیشتر باز شود و جنین در کانال زایمان قرار بگیرد.

بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های روزانه زندگی

با توجه به اینکه زایمان طبیعی، روش تهاجمی برای زایمان نیست و برش عمیقی در بدن انجام نمی‌شود، به همین دلیل دوره نقاهت بسیار کمتری نسبت به زایمان سزارین دارد. در زایمان طبیعی مادر در فاصله زمانی کمی بعد از زایمان می‌تواند بایستد، راه برود و کارهای شخصی خود را انجام دهد و حتی برای نگهداری از نوزاد خود مستقل باشد.

ایجاد ارتباط عاطفی سریع‌تر بین جنین و مادر

در زایمان طبیعی چون مادر هوشیاری بیشتری دارد و از داروهای بیحسی و بیهوشی استفاده نکرده است، سریع‌تر می‌تواند نوزاد خود را ملاقات کند و رابطه عاطفی سریع‌تری را با او شروع کند.

کاهش هزینه زایمان

هزینه زایمان به روش طبیعی بسیار بسیار کمتر از روش سزارین است و از این جهت اصلا قابل مقایسه با هم نیستند.

احتمال مرگ و میر کمتر

در زایمان طبیعی میزان مرگ و میر مادر نسبت به سزارین بسیار کمتر است.

بی‌خطر و بی عوارض بودن

هیچ خطر و عوارض جدی در آینده به دلیل سابقه انجام زایمان طبیعی مادر را تهدید نمی‌کند.

شیردهی راحت‌تر و سریع‌تر

مادرانی که زايمان طبيعی می کنند در امر شيردهی و دادن آغوز به نوزاد موفق تر هستند، زيرا مادر بلافاصله بعداز زايمان نوزاد خود را در آغوش گرفته و او را شير می دهد.

حفظ تناسب اندام

در زايمان طبيعی، خانم‌ها تناسب اندام خود را با انجام ورزش‌های مناسب، سريع‌تر از مادران سزارين شده به‌ دست می‌آورند.

عدم بروز بیماری برای مادران بعد از زایمان طبیعی

خطر زخم شدن و همچنین ایجاد عفونت و مشکلات دیگر در مادرانی که طبیعی زایمان می‌کنند، وجود ندارد. عواملی مثل پارگی رحم که در زایمان سزارین رخ می‌دهد، نیاز به پیگیری‌های فراوان برای مداوا دارد و خود مادر را نیز تحت فشار قرار می دهد. در زایمان طبیعی این مشکل وجود ندارد و خیال مادر راحت است.

عدم نیاز به تزریق مواد شیمیایی به مادران با زایمان طبیعی

یکی دیگر از مزایای زایمان طبیعی، عدم تزریق هورمون اکسی‌توسین برای شدت گرفتن انقباضات رحمی و همچنین عدم قرار دادن سوند در مثانه است.

مزایای زایمان طبیعی برای نوزاد

تنفس نوزاد

زایمان طبیعی در تنفس کودک اهمیت زیادی دارد. زمانی که نوزاد در رحم است، ریه‌های او پر از مایع آمنیوتیک بوده و در حین زایمان طبیعی این مایع تا حدودی خارج می‌شود. علل مشکلات تنفسی در حینِ زایمان به‌‌صورت قطعی معلوم نیست؛ اما تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بدن مادر و جنین طی زایمان طبیعی، برای رشد و تکامل نوزاد تاثیر بسیاری دارد؛ زیرا دردِ زایمان برای مادر باردار و آزاد شدن هورمون‌های او منجر به رشد ریه‌های نوزاد می‌‌شود.

آزاد شدن هورمون کاتکول

آزاد شدن هورمون کاتکول در حین زایمان باعث رشد ریه‌های نوزاد می‌شود. در دورانِ بارداری، فشارها‌یی که از طرف مادرِ باردار بر نوزاد وارد می‌شود منجر به انقباض ریه‌های نوزاد، کاهش خون و اکسیژن می‌شود؛ در حین زایمان طبیعی مایع درون ریه‌های نوزاد خالی می‌شود و در نتیجه تنفس نوزاد بهتر خواهد شد.

قوی‌تر شدن سیستم ایمنی نوزاد

نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، از طرف مادر باکتری‌های مفیدی را دریافت می‌کنند که رویِ سیستم ایمنی نوزاد و سلامت روده‌های او تاثیر مستقیم دارد. در زایمان طبیعی به خاطر گلبول‌های سفید نوزاد که در واقع سطح کاتکول آمین را نیز افزایش می‌دهند، ایمنی نوزاد بیشتر شده و از او محافظت می‌کند.

کمتر بودن خطر افت قند خون

افت قند خون می‌تواند خطرات بسیاری داشته باشد و سلول مغزی جنین را در خطر قرار دهد؛ در زایمان طبیعی خطر افت قند کم‌تر است و نوزاد انرژی بیشتری را هم دریافت می‌کند. سطح قند خون نوزاد پس از تولد به دلیل گلوکز شیر مادر می‌تواند تامین شود.

آرامش بیشتر نوزاد

در زایمانِ طبیعی از همان بدو تولد، نوزاد به آغوش مادر می‌رود و با شیردهی اولیه ارتباطی مستقیم با مادر خود ایجاد کرده که همین امر باعث آرامش نوزاد می‌شود.

رشد کامل جنین

در زایمان طبیعی، نوزاد زمانی به دنیا می‌آ‌ید که به طور کامل رشد کرده است. اگرچه در زایمان سزارین نیز جنین زمانی از رحم بیرون می‌آید که رشد کافی را دارد؛ اما در روش طبیعی این امر کاملا طبیعی بوده است. وضعیت جسمانی بهتر نوزاد در روند زایمان طبیعی، به دلیل فشارهای وارده از سمت مادر به نوزاد، سلامتِ جسمانی نوزاد می‌تواند در وضعیت بهتری باشد. این فشارها حتی در زایمان طبیعی بدون درد نیز وارد می‌شود. کلام آخر مزایای زایمان طبیعی شاید شما را ترغیب کند که سزارین نکنید. توجه داشته باشید که سزارین خطرهای عادی و طبیعی یک عمل جراحی را دارد؛ در این مطلب هرگز سعی نکرده‌ایم که ارجحیت یا برتری در روش‌های زایمان قرار دهیم. در نهایت شما به توصیه پزشک معالج خود عمل کنید و با توجه به شرایط اختصاصی خودتان برای شکل زایمان تصمیم بگیرید. منبع: https://gahvare.net/
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ