میزان مصرف مجاز آب برای یک فرد در شبانه روز چقدر است؟

حسام آرین
آب یکی از اصلی‌ترین عناصر جهان است و حدود 70 درصد از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. مصرف کم آب باعث ایجاد بیماری‌های بسیاری در بدن انسان می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که میزان مصرف مجاز آب برای یک فرد در شبانه روز چقدر است؟ تحقیقات بسیاری از سالیان دور تا به امروز در […]
آب یکی از اصلی‌ترین عناصر جهان است و حدود 70 درصد از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. مصرف کم آب باعث ایجاد بیماری‌های بسیاری در بدن انسان می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که میزان مصرف مجاز آب برای یک فرد در شبانه روز چقدر است؟ تحقیقات بسیاری از سالیان دور تا به امروز در مورد میزان مصرف آب بدن صورت گرفته است. میزان مصرف آب در شبانه روز به عوامل زیادی از جمله میزان تحرک، میزان سلامت بدن، سن و سال و محل زندگی شما بستگی دارد. یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای سنجش میزان آب، مصرف آب در مقایسه با وزن شما است. اگر می‌خواهید با میزان مصرف آب برای یک فرد در شبانه روز آشنا شوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم شما را با عوامل تاثیرگذار در مصرف آب، میزان مصرف مجاز آب و فواید مصرف آب به میزان استاندارد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

میزان مصرف آب در شبانه روز بر اساس وزن افراد

وزن افراد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌توان با استفاده از آن میزان مصرف مجاز آب را محاسبه کرد. برای سنجش میزان آب موردنیاز بدن، وزن‌تان را به پوند (هر پوند تقریبا ۴۵۰گرم است) محاسبه کنید و آن را در ۳/۲ ضرب کنید. این عدد، میزان آبی (به اونس ) است که شما در هر روز باید بنوشید(هر اونس تقریبا ۲۸ گرم است). برای مثال اگر شما ۱۵۰ پوند وزن دارید، دو سوم آن ۱۰۰ اونس می‌شود و شما هر روز باید ۱۰۰ اونس آب بنوشید. با تبدیل اونس مایع آمریکا به میلی‌لیتر متوجه می‌‌شوید که برای یک شخص با وزن 150 پوند( 68کیلو گرم) روزانه مصرف 2.9 لیتر آب ضروری است. با خرید دو عدد اب معدنی 1.5 لیتری در روز، نیاز آب بدن این فرد به خوبی تامین می‌شود.

مصرف آب در طول شبانه روز با توجه به میزان فعالیت بدن

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در میزان مصرف آب موردنیاز بدن، توجه به فعالیت‌های بدنی شخص در طول شبانه روز است. اگر در طول شبانه روز فعالیت بدنی یا فعالیت ورزشی سنگینی دارید، میزان آب موردنیاز بدن شما بیشتر از قبل خواهد بود. به ازای هر ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی ۳۵۰ میلی‌لیتر به مقدار آبی که با توجه به وزن شما مشخص می‌شود، اضافه می‌شود. در حین ورزش و فعالیت‌های سنگین، آب بدن به سرعت کاهش می‌یابد و بی آبی باعث ایجاد سرگیجه و حالت تهوع در ورزشکاران می‌شود. آب معدنی در دسترس‌ترین نوشیدنی در جهان است. قیمت آب معدنی یک و نیم لیتری به‌صرفه بوده و با تهیه به موقع آب آشامیدنی سالم از کم آبی بدن خود جلوگیری می‌کنید.

آیا سن و سال در میزان مصرف آب روزانه تاثیر دارد؟

اکثر افراد بر این باورند که میزان آب مصرفی در روز با سن و سال رابطه مستقیمی دارد. معمولاً پزشکان و متخصصین تغذیه معتقدند که بدن نوزاد در طول شبانه روز به مصرف یک لیوان آب نیاز دارد. هر سال که به سن نوزاد اضافه می‌شود، یک لیوان آب به برنامه غذایی او در روز افزوده می‌شود. به‌طور مثال یک کودک 5 سال در روز به 6 لیوان آب نیاز دارد. اکثر ما با جمله مصرف ضروری 8 لیوان آب در روز آشنا هستیم؛ اما این میزان مصرف آب عدد درستی نیست و برای هر فرد با توجه به وزن، فعالیت روزانه و سن و سال میزان مشخصی آب لازم و ضروری است.

 آیا باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشیم؟ قانون 8 لیوان آب در روز و صحت آن

به‌طور کلی مصرف روزانه ۷ تا ۹ لیوان آب به همه افراد توصیه می‌شود. کسی نمیداند اولین بار چه کسی پیشنهاد مصرف روزانه ۸ لیوان آب را در دنیا مطرح کرد. اما به نظر می‌رسد این عدد به دلیل آنکه تا حد زیادی آب مورد نیاز بدن را در طول روز را فراهم می‌کند، به عنوان یک عدد استاندارد برای مصرف آب در طول شبانه روز انتخاب شده است. توجه داشته باشید که میزان آب مصرفی شما باید با توجه به ویژگی‌هایی که در مورد آن صحبت کردیم اندازه‌گیری و محاسبه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله میزان استاندارد مصرف آب در روز را مطالعه کنید.

راه‌های تشخیص کم آبی بدن و نیاز بدن به مصرف آب

اغلب اوقات افراد به دلیل مشغله بسیاری که در طول شبانه روز دارند، مصرف مداوم آب را کاملاً به دست فراموشی می‌سپارند. اگر با راه‌های تشخیص کم آبی بدن آشنا باشید به محض مشاهده هر یک از آن‌ها می‌توانید سریعاً یک تا دو لیوان آب مصرف کنید و نیاز آب بدن را برطرف کنید. از مهم‌ترین نشانه‌های تشخیص کم آبی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • احساس تشنگی
  • خشک شدن دهان
  • سردرد طولانی
  • سرگیجه
  • احساس خستگی یا ضعف
  • افزایش دمای بدن
  • تنفس سریع
  • تپش قلب
  • قرمز شدن رنگ پوست
  • خشکی دهان و لب‌ها

فواید مصرف موردنیاز آب بدن به مقدار لازم، حفظ سلامت جسم و روح افراد

علاوه‌بر اینکه مصرف آب مورد نیاز بدن امری ضروری در حفظ سلامت جسم و روح افراد است، این مایع حیات تاثیر بسیاری نیز بر سلامت و رفع سایر بیماری‌های بدن دارد. موارد زیر از جمله مهم‌ترین فواید مصرف آب در طول شبانه روز هستند:
  • هضم سریع‌تر غذا
  • جلوگیری از یبوست
  • انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌ها
  • تنطیم دمای بدن
  • محافظت از سلامت مفاصل بدن
  • تنظیم فشار خون و ضربان قلب

خرید بهترین آب آشامیدنی با بالاترین کیفیت از سورپرایز

در این مطلب شما را به‌صورت کامل با میزان مصرف آب مورد نیاز، راه‌های تشخیص کم آبی و فواید مصرف آب در بدن آشنا کردیم. همانطور که مطالعه کردید وزن، میزان فعالیت‌های بدنی و سن و سال از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در میزان مصرف آب در طول شبانه روز هستند. مصرف آب آشامیدنی باکیفیت یکی ‌دیگر از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. آب آشامیدنی سورپرایز با استفاده از بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصفیه آب در دنیا تولید شده و در بسته بندی‌های باکیفیت به فروش می‌رسد. برای سفارش آب مورد نیاز خود در بسته بندی‌های نیم لیتری، یک و نیم لیتری ۵ لیتری و ۱۹ لیتری از سورپرایز می‌توانید همین حالا با شماره ۰۲۱۲۲۸۷۶۷۸۴ تماس گرفته و محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ