جوانه گندم چگونه برای سلامتی مفید است؟

حسام آرین
گندم جزء اصلی رژیم غذایی فرهنگ های مختلف در سراسر جهان محسوب می شود.

گندم جزء اصلی رژیم غذایی فرهنگ های مختلف در سراسر جهان محسوب می شود. این گیاه از 9 هزار سال پیش در اروپا و آسیا کشت می شده است. امروزه مردم برای حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل غلات مصرف می کنند. غلاتی مانند گندم حاوی کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است.

گیاه گندم به عنوان علفی بلند در بالای آن سنبله ای وجود دارد. این سنبله حاوی چندین دانه گندم از 20 تا 100 عدد در هر گیاه است. هر دانه گندم دارای سه قسمت سبوس، آندوسپرم و جوانه است. سبوس پوست بیرونی دانه گندم است. آندوسپرم، چیزی که بیشتر دانه گندم را تشکیل می دهد، داخل سبوس است.

جوانه قسمتی از دانه گندم است که جوانه می زند و به یک گیاه جدید تبدیل می شود. هنگامی که گندم در حال تصفیه شدن به آرد سفید است به طور معمول سبوس و جوانه حذف می شود. جوانه گندم به عنوان بخشی از مغز گندم وظیفه کمک به تولید مثل و تخمگذاری گندم جدید را بر عهده دارد. اگرچه از بیشتر محصولات مربوط به گندم فرآوری شده حذف می شود، اما جزء اصلی تغذیه گندم کامل محسوب می شود.

جوانه گندم به همراه پوست از محصولات گندم تصفیه شده – مانند آنهایی که از آرد سفید استفاده می کنند – حذف می شود تا بتوان آنها را برای مدت بیشتری ذخیره کرد. جوانه گندم به برخی گرانولاها، غلات و نان ذرت اضافه می شود و به صورت خام نیز موجود است.

با این حال، جوانه سالم ترین قسمت دانه گندم محسوب می شود. با وجود اینکه بسیار کوچک است تنها حدود سه درصد دانه گندم، اما یک منبع تغذیه قوی به شمار می آید. جوانه گندم را می توان به غذاهای مختلف برای بهره مندی از مزایای آن برای سلامتی اضافه کرد.

این ماده غذایی محبوب برای پای میوه، ماست، بستنی و غلات گرم یا سرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این گزینه می تواند جایگزین سالم تری برای آرد سوخاری در کوفته و پخت گوشت باشد. به گزارش هلث لاین، از جوانه گندم می توان به عنوان افزودنی یا مکمل غذای نیز استفاده کرد.

جوانه گندم چه کاری می تواند برای ما انجام دهد؟

کارشناسان می گویند جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی ارزش غذایی فوق العاده ای دارد. جوانه گندم منبع عالی از پروتئین های گیاهی به همراه فیبر و چربی های سالم است، همچنین منبع خوبی از منیزیم، زینک، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر محسوب می شود.

جوانه گندم سرشار از ویتامین E، یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی است. اعتقاد بر این است آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند و تحقیقات نشان می دهد منابع طبیعی آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از بیماری ها بهترین گزینه هستند.

برخی معتقدند جوانه گندم می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی گزینه موثری محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد غلات کامل می تواند ضمن کاهش خطر بیماری های قلبی در حفظ وزن سالم نیز کمک کند.

بر اساس اعلام مقامات ایمنی غذایی اروپا، شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد روغن جوانه گندم می تواند به کنترل سطح کلسترول کمک کند. آنها اذعان می دارند اما شواهد کافی برای اثبات برخی ادعاهای دیگر وجود ندارد مانند پیشنهاداتی که می تواند از پوست در برابر پیری زودرس محافظت کند، به کاهش و بهبود فشار خون، بهبود عملکرد مغز یا به روند هضم کمک می کند. عصاره جوانه گندم به عنوان درمانی برای سرطان و بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

حفظ عملکرد طبیعی بدن با جوانه گندم

انواع مواد معدنی موجود در جوانه گندم به بدن در انجام عملکردهای مختلف کمک می کند. زینک، منگنز، فسفر و منیزیم همگی در داخل جوانه موجود هستند. زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس ها مانند سرماخوردگی کمک می کند.

علاوه بر این، منیزیم ضمن کمک به تقویت سیستم ایمنی برای تقویت قلب و استخوان ها نیز گزینه مفیدی محسوب می شود. فسفر با کمک کلسیم به ترمیم و رشد بافت کمک می کند. منگنز نقش مهمی در سلامت استخوان ها و حفظ سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

هضم بهتر با جوانه گندم

یکی دیگر از فواید جوانه گندم میزان فیبر بالای موجود در آن است. فیبر غذایی به بدن برای حفظ حرکات منظم و سالم روده کمک می کند. علاوه بر این، رژیم غذایی سرشار از فیبر به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می کند.

آیا مصرف جوانه گندم عوارض جانبی دارد؟

افراد دارای عدم تحمل یا حساسیت نسبت به گلوتن باید از مصرف مکمل های جوانه گندم اجتناب کنند زیرا حاوی گلوتن است. افراد دارای رژیم کم کربوهیدرات نیز باید نسبت به مصرف جوانه گندم خود توجه داشته باشند زیرا یک فنجان آن تقریبا حاوی60 گرم کربوهیدرات است.

روغن جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید، نوعی چربی است. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و افرادی که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی هستند باید میزان مصرف خود را زیر نظر داشته باشند زیرا سطح بالای تری گلیسیریدها با عوارض جانبی نامطلوب مرتبط است.

عصاره جوانه گندم می تواند عوارض جانبی خفیفی را در برخی افراد ایجاد کند که شامل اسهال، حالت تهوع، گاز و سرگیجه است. بهتر است با پزشک خود در مورد فواید و خطرات افزودن اشکال مختلف جوانه گندم به رژیم غذایی خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ