نحوه استفاده از گلیسیرین برای مو

حسام آرین
شاید در مورد موادی که می توانند برای موها رطوبت ساز باشند هم فکر کرده باشید. اگر از نحوه استفاده آن مطلع هستید خبر خوب اینکه گلیسیرین برای موها گزینه بسیار آبرسانی کننده ای محسوب می شود.

در صورت تمایل برای داشتن موهای براق و هیدراته به احتمال زیاد همه نوع نرم کننده و ماسک مو را تا این لحظه امتحان کرده اید. شاید در مورد موادی که می توانند برای موها رطوبت ساز باشند هم فکر کرده باشید. اگر از نحوه استفاده آن مطلع هستید خبر خوب اینکه گلیسیرین برای موها گزینه بسیار آبرسانی کننده ای محسوب می شود. به گزارش هلث لاین، در ادامه درباره گلیسیرین توضیحاتی داده شده است.

آیا گلیسیرین برای موها مفید است؟

گلیسیرین برای موهای فرفری، ضخیم یا وز شده گزینه مفیدی محسوب می شود، اگرچه می تواند برای انواع مو مفید باشد. گلیسیرین برای موهای آسیب دیده گزینه خوبی است تا حدی که می تواند شکستگی را متوقف کند. به نظر می رسد با مصرف گلیسیرین موها سریع تر رشد می کنند زیرا انتهای آنها نمی شکند.

بر اساس نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2017، گلیسیرین می تواند عملکرد سد پوستی را بهبود بخشد و پوست را تا 24 ساعت بیشتر هیدراته نگه دارد، همچنین گلیسیرین به بهبود خشکی پوست سر کمک می کند. بر اساس نتایج یک مطالعه، هنگام مصرف آن به عنوان روش درمان می تواند به کاهش شوره سر کمک کند.

در واقع با مصرف گلیسیرین موهای قوی تری از سر رشد نمی کند، اما موهای موجود را حالت می دهد و تقویت می کند به طوری که براق تر و انتهای ساقه آن کمتر مستعد شکستگی است. توجه داشته باشید در صورت زندگی در آب و هوای خشک مواد موجود در گلیسیرین رطوبت را از لایه ‌های عمیق پوست بیرون می ‌كشد و به سطح پوست می ‌آورد. در نتیجه این رطوبت با آمدن روی سطح پوست بخار می ‌شود و در نهایت باعث خشکی پوست می شود.

از سوی دیگر، حتی در صورت زندگی در منطقه ای مرطوب گلیسیرین همچنان رطوبت را بیرون می کشد و می تواند باعث پف موها شود. گلیسیرین در آب و هوای معتدل و مرطوب بهتر عمل می کند.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین از روغن های گیاهی (مانند شی باتر یا روغن نارگیل)، محصولات حیوانی یا نفت مشتق می شود. در حالی که در واقع الکل قندی است، اما به نظر می رسد چربی است. هنگام صحبت درباره مو گلیسیرین به عنوان یک رطوبت رسان شناخته می شود یعنی در واقع می تواند رطوبت هوا را جذب کرده و موها را هیدراته و سالم نگه دارد.

گلیسیرین ماده ای رایج و موثر در محصولات مراقبت از پوست و مو است، همچنین به دلیل بی رنگ و بی بو بودن بو یا ظاهر محصول را تغییر نمی دهد. علاوه بر این، مقرون به صرفه است و در محصولات با هر قیمتی ظاهر می شود.

آیا استفاده از گلیسیرین برای موها بی خطر است؟

استفاده از گلیسیرین روی موها گزینه بی خطری محسوب می شود. کارگروه محیط زیست، گلیسیرین را در مقیاس خود به عنوان A درجه بندی می کند بدین معنا که این عنصر برای سلامت انسان یا محیط زیست نگران کننده نیست. با این وجود، این نکات را در نظر داشته باشید:

از گلیسیرین روی پوست ترک خورده یا شکافته شده استفاده نکنید.

باید با آب یا روغن های دیگر مخلوط شود در غیر این صورت موها را چرب و چسبناک می کند.

هنگام استفاده از ابزارهای حالت دهنده با گرما از میزان کم گلیسیرین استفاده کنید زیرا گرما را به خوبی هدایت می کند، بنابراین با تشدید گرما به ساقه مو آسیب می رساند.

چگونه می توان از گلیسیرین برای موهای خود استفاده کرد؟

بسته به نوع نگرانی درباره موها روش های مختلفی برای استفاده از گلیسیرین وجود دارد. در صورت تمایل برای تهیه ماسک یا اسپری مو باید گلیسیرین خالص بخرید که در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های زیبایی موجود است.

تهیه ماسک با آلوئه ورا و گلیسیرین باعث آبرسانی و تغذیه پوست سر شده و می تواند به رفع شوره سر کمک کند. علاوه بر این، این ترکیب خاصیت ضد میکروبی و آبرسانی دارد.

دستور العمل تهیه اسپری مو با گلیسیرین

با ترکیب موارد زیر می توان اسپری موی گلیسیرین تهیه کرد.

یک چهارم فنجان گلیسیرین

یک چهارم فنجان آب مقطر

یک چهارم فنجان گلاب

دو تا سه قطره اسانس مانند روغن نعناع یا روغن رزماری (اختیاری)

در صورت نیاز می توان آن را روی موهای خیس یا خشک اسپری کرد. در صورت علاقه به تهیه ماسک مو با گلیسیرین توانید یکی از این سه ماسک فوق العاده زیر را امتحان کنید.

ماسک مو گلاب و گلیسیرین

عناصر تشکیل دهنده ماسک:

یک دوم فنجان آب مقطر

یک دوم فنجان گلاب

دو قاشق غذاخوری گلیسیرین

همه مواد را باهم در کاسه ای مخلوط کرده و روی موهای خشک یا کمی مرطوب بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه روی موها بماند سپس آن را به طور کامل بشویید، همچنین می توان این مخلوط را درون یک بطری اسپری بریزید و مقدار کمی از آن را در صورت نیاز اسپری کنید.

ماسک آلوئه ورا و گلیسیرین

عناصر تشکیل دهنده ماسک:

یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا

یک چهارم فنجان گلیسیرین

آلوئه و گلیسیرین را با هم خوب ترکیب کنید و روی قسمت های خشک یا کمی مرطوب مو بمالید. اجازه دهید ماسک حداقل 30 دقیقه روی موها بماند، سپس موها را به طور کامل با آب گرم بشویید.

ماسک موی عسل و گلیسیرین

عناصر تشکیل دهنده:

یک چهارم فنجان عسل

یک چهارم فنجان گلیسیرین

دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل

همه مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. پس از خشک کردن موهای خود ماسک را روی موهای خود بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید. در صورتی که احساس می کنید همچنان ماسک روی موهای شما باقی مانده شاید لازم باشد کمی شامپو روی موهای خود بزنید و آن را به خوبی بشویید.

آیا از مصرف گلیسیرین اجتناب می کنید؟

در صورتی که به دلیل حساسیت یا شرایط زندگی خود از مصرف گلیسیرین پرهیز می کنید توجه داشته باشید گلیسیرین در محصولات استفاده می شود و برخی اوقات نام های دیگری نیز دارد.

سایر گزینه های مراقبت از مو

در صورت تمایل برای داشتن موهای صاف و قوی تری اگر از مصرف گلیسیرین اجتناب می کنید می توانید از مواد جایگزین استفاده کنید، همچنین تحقیقات نشان می دهند آنها به تقویت و مرطوب کردن موها کمک کرده و در رشد سریع آنها نیز موثر واقع می شود.

آلوئه ورا

روغن نارگیل

روغن رزماری

روغن تخمه کدو

عسل

آب پیاز

در پایان

گلیسیرین یک رطوبت رسان است یعنی رطوبت را از هوا می گیرد تا موها را به طور عمیق آبرسانی کند. بی رنگ، بی بو و به نسبت ارزان قیمت است، بنابراین در بسیاری از محصولات خریداری شده از فروشگاه وجود دارد. در صورت تمایل به تهیه ماسک یا اسپری مو باید گلیسیرین خالص بخرید. مطالعات نشان می دهند گلیسیرین می تواند به رفع شوره سر، مرطوب کردن پوست سر و مو و جلوگیری از شکستن موها کمک کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ