اهمیت استفاده از سمعک برای کودکان را نادیده نگیرید

حسام آرین
امروزه تعداد افرادی که مبتلا به کم شنوایی هستند به طور چشمگیری رو به افزایش است و کودکان هم از این موضوع مستثنی نیستند. طبق تحقیقات انجام شده تعداد زیادی از کودکان شنوایی خود را بعد از سه سالگی از دست می دهند. اهمیت وضرورت تست شنوایی وتعادل در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار […]

امروزه تعداد افرادی که مبتلا به کم شنوایی هستند به طور چشمگیری رو به افزایش است و کودکان هم از این موضوع مستثنی نیستند. طبق تحقیقات انجام شده تعداد زیادی از کودکان شنوایی خود را بعد از سه سالگی از دست می دهند. اهمیت وضرورت تست شنوایی وتعادل در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به دلیل اینکه اگر کودک مشکلی در شنوایی داشته باشد مهارت های زبانی و گفتاری او ممکن است به خطر بی افتد. یکی  از راه های موثر برای برطرف کردن  کم شنوایی استفاده از سمعک مناسب برای کودکان است که در این مقاله به طور کامل به آن می پردازیم.

سمعک برای کودکان

سمعک وسیله ای است که با تقویت صدا باعث می شود صداها بسیار بهتر، راحت تر و واضح تر شنیده شوند. کم شنوایی در کودکان ممکن است به دلایل بسیار زیادی مانند عفونت، قرار گرفتن در صداهای بلند، مشکلات مادرزادی و یا حتی استفاده از برخی داروها اتفاق بیفتد. برای انجام تست شنوایی کودکان می توانید به ما در کلینیک شنوایی سمعک قلهک مراجعه کنید تا با دستگاه های به روز و پیشرفت توسط شنوایی شناس اینکار بدون هیچ مشکل ودردی انجام می شود.

بهترین نوع سمعک برای کودکان

بهترین نوع سمعک با توجه به نوع ومیزان شنوایی و بسیاری از عوامل و محدودیت های دیگر برای کودکان توسط پزشک تجویز می شود. امروزه سمعک های بسیاری از برندهای مختلف مانند برند سمعک اتیکن معتبر، زیمنس، ویدکس، برنافون و... وجود دارند که دارای تکنولوژی های پیشرفته و بسیار جدید هستند. سمعک ها دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به آنها می پردازیم.

انواع سمعک برای کودکان

  • سمعک های پشت گوشی BTE
  • سمعک های درون کانال
  • کاشت حلزونی سمعک
  • سمعک های هدایت استخوانی

نحوه استفاده از سمعک برای کودکان

در ابتدا شاید استفاده از سمعک و خو گرفتن با آن برای کودک دشوار باشد ولی اصلا نگران نباشید. فقط کافیست اول از همه اجازه دهید کودک در محیط های آرام به سمعک عادت کند. سپس او را به محیط  های پرسر و صداتر ببرید زیرا ممکن است کودک هنوز با صداهای مختلف که توسط سمعک ایجاد می شود آشنا نشده باشد و به یکباره برایش محیط های پر سر و صدا سخت باشد. در نهایت اگر همچنان کودک با مشکلاتی روبه رو است حتما از با پزشک متخصص مشورت کنید.

مراقبت های استفاده از سمعک

کودکان بسیار حساس هستند  و باید والدین مداوم سمعک آنها را چک کنند. برای نگهداری سمعک ها اول از همه باید توجه داشته باشید به هیچ عنوان سمعک را در گرما نگه ندارید، حواستان به باتری سمعک باشد و بهتر است در زمان های مشخصی باتری آن را عوض کنید و در نهایت یادتان باشد که هنگامی که سمعک در گوش قرار گرفته است به هیچ وجه از محصولاتی مانند تافت مو و ... استفاده نکنید.

سخن پایانی

کودکان برای رشد گفتاری خود نیاز دارند که صداها را به خوبی بشنوند و با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و بتوانند دوست های زیادی پیدا کنند و در فعالیت های گروهی به آسانی مشارکت کنند پس با انجام تست شنوایی و کارهای مورد نیاز مانند استفاده از سمعک در صورت تجویز پزشک می توانید به رشد اجتماعی وگفتاری کودک خود کمک کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ