همه چیز درباره کاشت مو

حسام آرین
در روش کاشت مو جراح پلاستیک یا پوست موها را به ناحیه طاس سر منتقل می کند. جراح به طور معمول موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای سر حرکت می دهد. کاشت مو غلب در مطب پزشک با بی حسی موضعی انجام می شود. الگوی طاسی مسئول بیشتر ریزش مو […]

در روش کاشت مو جراح پلاستیک یا پوست موها را به ناحیه طاس سر منتقل می کند. جراح به طور معمول موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای سر حرکت می دهد. کاشت مو غلب در مطب پزشک با بی حسی موضعی انجام می شود. الگوی طاسی مسئول بیشتر ریزش مو است که این به ژنتیک برمی گردد. به گزارش هلث لاین، موارد باقی مانده ناشی از عوامل مختلفی است، از جمله:

رژیم غذایی

استرس

بیماری

عدم تعادل هورمونی

داروها

آیا انواع مختلفی از کاشت مو وجود دارد؟

دو نوع عمل پیوند شکافی و میکروگرافت وجود دارد. پیوندهای شکافی حاوی چهار تا 10 تار مو در هر پیوند است. میکروگرافت ها بسته به میزان پوشش مورد نیاز یک تا دو تار مو در هر پیوند دارند.

چه کسانی از پیوند مو سود می برند؟

انجام کاشت مو می تواند ظاهر و اعتماد به نفس را بهبود بخشد. نامزدهای خوب کاشت مو عبارتند از:

مردان مبتلا به طاسی مردانه

زنان با موهای نازک

هر فردی که موهای خود را در اثر سوختگی یا آسیب به پوست سر از دست داده باشد

جایگزینی مو گزینه مناسبی برای موارد زیر نیست:

زنان دارای الگوی گسترده ریزش مو در سر

افرادی که محل موهای اهداکننده کافی برای برداشتن موها برای کاشت ندارند

افرادی که پس از آسیب یا جراحی اسکارهای کلوئیدی (اسکارهای ضخیم و فیبری) دارند

افرادی که ریزش موی آنها به دلیل مصرف داروهایی مانند شیمی درمانی است

هنگام کاشت مو چه اتفاقی می افتد؟

پس از تمیز کردن کامل پوست سر جراح از سوزن کوچکی برای بی حسی ناحیه ای از سر با بی حسی موضعی استفاده می کند. دو روش اصلی برای به دست آوردن فولیکول ها برای پیوند استفاده می شود: FUT و FUE.

در پیوند واحد فولیکولار (FUT):

جراح با استفاده از چاقوی جراحی نواری از پوست سر را از پشت سر جدا می کند. طول برش به طور معمول چندین اینچ است، سپس با بخیه بسته می شود.

جراح قسمت برداشته شده پوست سر را با استفاده از لنزهای بزرگنمایی کننده و چاقوی تیز جراحی به قسمت های کوچکی تقسیم می کند. هنگام کاشت این بخش ها به رشد طبیعی موها کمک می کند. در استخراج واحد فولیکولار (FUE) فولیکول های مو به طور مستقیم از پشت سر از طریق صدها تا هزاران برش کوچک پانچ بریده می شوند.

جراح سوراخ های کوچکی با تیغه یا سوزن در ناحیه پوست سر دریافت کننده کاشت مو ایجاد می کند. آنها موها را به آرامی در این سوراخ ها قرار می دهند. در طول یک جلسه درمان جراح ممکن است صدها یا حتی هزاران تار مو را پیوند دهد.

پس از پیوند با گاز یا بانداژ چند روز پوست سر را می پوشاند. یک جلسه کاشت مو می تواند چهار ساعت یا بیشتر طول بکشد. بخیه ها حدود 10 روز پس از جراحی کشیده می شوند. ممکن است سه یا چهار جلسه برای دریافت نتیجه دلخواه نیاز باشد. جلسات با فاصله چند ماه انجام می شود تا هر پیوند به طور کامل بهبود یابد.

بعد از کاشت مو چه اتفاقی می افتد؟

در صورت زخم شدن پوست سر بعد از عمل کاشت ممکن است نیاز به مصرف داروهایی مانند موارد زیر باشد:

داروهای ضد درد

آنتی بیوتیک ها برای کاهش خطر عفونت

داروهای ضد التهابی برای جلوگیری از تورم

اکثر افراد می توانند چند روز پس از عمل به سر کار بازگردند. ریزش موهای کاشته شده دو تا سه هفته پس از عمل امری طبیعی است. این روند باعث رشد موهای جدید می شود. اکثر افراد هشت تا 12 ماه پس از جراحی مقداری از رشد موهای جدید را مشاهده می کنند.

بسیاری از پزشکان ماینوکسیدیل یا داروی رشد مو فیناستراید را برای بهبود رشد مجدد مو تجویز می کنند، همچنین این داروها به کاهش یا توقف ریزش مو در آینده کمک می کنند.

پیوند مو چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی کاشت مو به طور معمول جزئی است و ظرف چند هفته برطرف می شود. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

خون ریزی

عفونت

تورم پوست سر

کبودی در اطراف چشم

پوسته ای که در قسمت هایی از پوست سر ایجاد می شود که موهای آنها برداشته یا کاشته شده است

بی حسی یا عدم احساس در نواحی تحت درمان پوست سر

خارش

التهاب یا عفونت فولیکول های مو که به فولیکولیت معروف است

ریزش شوکی یا ریزش ناگهانی، اما به طور معمول موقت و موهای کاشته شده

تارهای موی غیر طبیعی

چشم انداز بلند مدت چیست؟

به طور معمول رشد مو در افرادی که عمل کاشت را انجام می دهند در نواحی پیوند شده پوست سر ادامه می یابد. موهای جدید بسته به موارد زیر ممکن است کم و بیش متراکم به نظر برسند.

سستی پوست سر یا اینکه پوست سر چقدر شل است

تراکم فولیکول ها در منطقه پیوندی

کالیبر یا کیفیت مو

فر کردن مو

در صورت عدم مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید یا عدم انجام سطح پایینی از لیزر درمانی ممکن است همچنان در نواحی بدون درمان پوست سر دچار ریزش مو شوید. دقت داشته باشید در مورد نتیجه مورد انتظار با جراح خود صحبت کنید تا انتظارات واقع بینانه از کاشت مو داشته باشید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ