گیاه اسپند چیست و چه خاصیتی دارد؟

حسام آرین
گیاه اسپند در بخش هایی از ایالات متحده، آسیا، آفریقا و اروپا رشد می کند. دانه های گیاه اسپند می توانند باعث ایجاد توهم شوند و در صورت مصرف به صورت خوراکی می تواند اثرات محرک داشته باشند. علیرغم وجود برخی نگرانی های جدی در مورد ایمنی افراد از اسپند برای آرتروز، خاتمه بارداری، سرطان، […]

گیاه اسپند در بخش هایی از ایالات متحده، آسیا، آفریقا و اروپا رشد می کند. دانه های گیاه اسپند می توانند باعث ایجاد توهم شوند و در صورت مصرف به صورت خوراکی می تواند اثرات محرک داشته باشند.

علیرغم وجود برخی نگرانی های جدی در مورد ایمنی افراد از اسپند برای آرتروز، خاتمه بارداری، سرطان، درد قاعدگی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. به گزارش وب ام دی، در کارخانجات از دانه ‌های اسپند برای تولید رنگ قرمز برای رنگ کردن فرش استفاده می شود.

اسپند چگونه کار می کند؟

اسپند حاوی مواد شیمیایی به بتاکاربولین است. این مواد شیمیایی اثرات مختلفی از جمله اثرات محرک و توهم در بدن ایجاد می کنند، همچنین به نظر می رسد این ترکیبات مشابه داروهای خاصی هستند که برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می شوند.

شواهد ناکافی اسپند برای موارد زیر:

آرتروز. به نظر می رسد استفاده از چهار قطره روغن زیتون حاوی عصاره دانه اسپند روی مفصل آسیب دیده باعث کاهش درد و حساسیت در افراد مبتلا به آرتروز می شود، اما در رفع سفتی موثر نیست.

فقدان قاعدگی (آمنوره).

سرطان.

افسردگی.

دیابت.

پایان دادن به بارداری (سقط جنین).

هیپوترمی یا سرمازدگی.

بی خوابی.

گرفتگی های قاعدگی (دیسمنوره).

درد.

عفونت های انگلی.

بیماری پارکینسون.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی.

سایر شرایط.

شواهد بیشتری برای رتبه بندی اسپند در این موارد مورد نیاز است.

اثرات جانبی مصرف اسپند

هنگام مصرف به صورت خوراکی: مصرف اسپند در دوزهای پایین به احتمال زیاد موثر نیست. مصرف سه تا چهار گرم دانه اسپند می تواند باعث بروز توهم و اثرات محرک شود.

مصرف اسپند در دوزهای بالاتر به احتمال زیاد ناامن است: از عوارض جانبی جدی آن می توان به تاثیر بر سیستم عصبی، قلب، کبد و کلیه، همچنین مرگ اشاره کرد که در افرادی که مقدار زیادی دانه اسپند مصرف می کنند گزارش شده است.

هنگام استفاده روی پوست: اسپند هنگام رقیق سازی در روغن زیتون به احتمال زیاد ایمن است.

اقدامات احتیاطی و هشدارها پیرموان اسپند

بارداری و شیردهی: اسپند هنگام مصرف به صورت خوراکی در دوران بارداری و شیردهی به احتمال زیاد خطرناک نیست. اسپند می تواند باعث سقط جنین زن باردار شود، بنابراین از مصرف آن خودداری کنید.

کند شدن ضربان قلب و بیماری های قلبی: هارمالین و هارمین موجود در دانه های اسپند باعث بروز عوارض جانبی در افراد دارای ضربان قلب کند یا بیماری قلبی می شود.

انسداد در معده: اسپند حاوی مواد شیمیایی هارمالین و هارمین است که این مواد شیمیایی در افراد دارای انسداد معده باعث بروز عوارض جانبی می شود.

بیماری کبدی: آسیب کبدی در افرادی که از اسپند مصرف می کنند رخ داده است. افراد مبتلا به بیماری های کبدی از جمله هپاتیت باید از مصرف اسپند خودداری کنند.

زخم معده: هارمالین و هارمین مواد شیمیایی موجود در اسپند ممکن است در افراد دارای زخم معده عوارضی ایجاد کنند.

شرایط ریه: مواد شیمیایی هارمالین و هارمین موجود در اسپند در افراد دارای شرایط ریوی از جمله آسم و بیماری مزمن انسدادی ریوی عوارضی ایجاد می کنند.

تشنج: اسپند حاوی مواد شیمیایی هارمالین و هارمین است که این مواد شیمیایی در افراد دارای تشنج باعث بروز عوارض جانبی می شود.

جراحی: اسپند می تواند سطح سروتونین در مغز را تحت تاثیر قرار دهد. از لحاظ تئوری اسپند با روش های جراحی تداخل ایجاد کند. توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده استفاده از اسپند را متوقف کنید.

انسداد مجاری ادراری: دانه های گیاه اسپند حاوی مواد شیمیایی هارمالین و هارمین است. این مواد شیمیایی در افراد دارای انسداد مجاری ادراری عوارضی ایجاد می کنند.

دوز مصرفی اسپند

برای آرتروز: چهار قطره روغن زیتون حاوی عصاره دانه اسپند سه بار در روز به مدت چهار هفته روی پوست مالیده می شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ