فواید بی نظیر نخ دندان کشیدن

حسام آرین
نخ دندان کشیدن به طور منظم نقش مهمی درحفظ بهداشت دهان و دندان ایفا می کند. هنگام کنار گذاشتن نخ دندان کشیدن پلاک می تواند بین دندان ها و در امتداد خط لثه ایجاد شود. با گذشت زمان این امر می تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد. بر اساس اعلام انجمن […]

نخ دندان کشیدن به طور منظم نقش مهمی درحفظ بهداشت دهان و دندان ایفا می کند. هنگام کنار گذاشتن نخ دندان کشیدن پلاک می تواند بین دندان ها و در امتداد خط لثه ایجاد شود. با گذشت زمان این امر می تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، پاک کننده های بین دندانی مانند نخ دندان نقش مهمی در از بین بردن پلاک و بقایای باقی مانده لای دندان ها که مسواک نمی تواند آنها را از بین ببرد ایفا می کنند. به گزارش هلث لاین، برای خواندن بیشتر درباره مزایای کلیدی نخ دندان، تعداد و زمان استفاده از نخ دندان بیشتر بخوانید.

نخ دندان کشیدن چه مزایایی دارد؟

کندن یک تکه پاپ کورن یا برداشتن مقداری اسفناج از بین دندان ها واقعا احساس خوبی دارد، اما نخ دندان علاوه بر اینکه به دندان ها و لثه ها در ایجاد حس و ظاهر خوب کمک می کند، مزایای بسیار دیگری نیز دارد. در ادامه این مزایا با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد.

نخ دندان پلاک را از بین می برد

پلاک یک نوار چسبنده بی رنگ است که در اطراف و بین دندان ها و در امتداد خط لثه جمع می شود. اگرچه دیدن آن سخت است، اما پلاک چیزی نیست که بخواهید برای مدت طولانی در دهان تان باقی بماند. هنگام مخلوط شدن باکتری های موجود در دهان با غذاها و نوشیدنی های نشاسته دار پلاک روی دندان ها و اطراف آن ایجاد می شود.

این باکتری ها اسیدهای حل کننده کربوهیدرات را تجزیه می کنند. اگر دندان های خود را مسواک نمی زنید باکتری ها، اسیدها و کربوهیدرات ها می توانند با هم مخلوط شده و یک لایه پلاک روی و اطراف دندان ها و خط لثه ایجاد کنند.

باکتری های موجود در پلاک می توانند اسیدهای حمله کننده به مینای دندان را آزاد کنند. در صورت عدم حذف این اسیدها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است در طول زمان منجر به ایجاد حفره شود. علاوه بر این، تجمع پلاک می تواند سفت شده و به تارتار تبدیل شود که در امتداد خط لثه تجمع می یابد. بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، هنگامی که این اتفاق می افتد خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می یابد.

نخ دندان کشیدن به طور منظم می تواند به حذف ذرات غذا از اطراف دندان ها، همچنین پلاک بین دندان ها کمک کند.

نخ دندان خطر حفره ها را کاهش می دهد

پوسیدگی دندان می تواند با ایجاد حفره باعث ایجاد سوراخ در سطح سخت دندان شود که به مینای دندان معروف است. اگرچه این فرآیند زمان بر است، اما هرچه تعداد بیشتری پلاک روی مینای دندان باشد خطر ایجاد حفره افزایش می یابد.

نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز می تواند به خلاص شدن از شر ذرات پنهان غذا و تجمع پلاک کمک کرده و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

نخ دندان به جلوگیری از بیماری لثه کمک می کند

التهاب لثه مرحله اولیه بیماری لثه است. یکی از نخستین علائم التهاب لثه التهاب اطراف آن است. هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن ممکن است لثه ها خونریزی کنند. در صورت عدم درمان التهاب لثه می تواند منجر به عفونت جدی تری شود که به عنوان پریودنتیت شناخته می شود.

این امر چ می تواند باعث عقب نشینی لثه ها از سمت دندان ها شود. حتی ممکن است دندان ها حمایت استخوانی خود را از دست داده و شل شوند. در صورت عدم درمان پریودنتیت می تواند باعث ایجاد واکنش التهابی در بدن شود.

مسواک زدن دوبار در روز و نخ دندان کشیدن یکبار در روز می تواند به کاهش خطر بیماری های لثه کمک کند. تمیز کردن های حرفه ای توسط دندانپزشک هر 6 ماه یکبار نیز می تواند به حفظ سلامت لثه ها کمک کند.

نخ دندان بوی بد دهان را کاهش می دهد

بد بویی دهان (هالیتوز) یک مشکل شایع است، اما نخ دندان یکی از ابزارهایی است که می تواند برای جلوگیری از بوی بد دهان استفاده شود. هنگام گیر کردن غذا بین دندان ها به آرامی شروع به پوسیدگی می کند. در صورت عدم حذف ذرات غذا می تواند باعث بوی بد دهان شود.

علاوه بر این، اگر پلاک در اطراف یا بین دندان ها جمع شود و شروع به فرسایش مینای دندان کند می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شود که در بوی بد دهان موثر است.

نخ دندان به سلامت قلب کمک می کند

رعایت بهداشت دهان و دندان تنها به درد دندان ها و لثه نمی خورد بلکه می تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد. بر اساس یک مطالعه بزرگ در سال 2019، شرکت کنندگانی که از استاندارد بهداشت دهان و دندان پیروی می کردند خطر فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی در آنها کاهش یافته بود.

با این وجود، انجمن قلب آمریکا می گوید ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب ممکن است بیشتر با ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی بدن ارتباط داشته باشد. صرف نظر از این، نخ دندان کشیدن یک راه ساده و کم هزینه است که به افزایش بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامت کلی کمک می کند.

هر چند وقت یکبار باید نخ دندان بکشید و چه زمانی؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید. برخی از افراد ترجیح می دهند در طول روز صبح از نخ دندان استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر تمایل به تمیز کردن آنها قبل از خواب دارند.

به طور کلی توصیه می شود قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید. هنگام استفاده از نخ دندان به طور معمول ذرات غذا و پلاک اطراف دندان ها را شل می کند، سپس مسواک زدن به حذف پلاک و ذرات حذف شده از دندان و خط لثه کمک می کند.

انواع نخ دندان

نخ دندان معمولی در دو نوع مومی و بدون موم وجود دارد. انتخاب بین این دو اغلب به ترجیح شخصی بستگی دارد به ویژه از آنجا که انجمن دندانپزشکی آمریکا مدعی است هیچ تفاوتی بین اثربخشی این دو نوع وجود ندارد. اگر دندان های شما به هم نزدیکتر یا شلوغ هستند نخ دندان با پوشش موم ورود به آن فضاهای تنگ را آسان تر می کند.

نخ دندان به صورت نواری عرضه می شود که پهن تر و صاف تر است و در صورت ایجاد شکاف در دندان ها به خوبی کار می کند. علاوه بر این ، در صورت داشتن بریس، پل یا شکاف ممکن است بخواهید از نخ فوق العاده استفاده کنید. این نوع نخ دارای نخ معمولی، نخ اسفنجی و نخ دندان با انتهای سفت است. اگر استفاده از نخ سنتی برای شما سخت است می توانید از نخ های جایگزین استفاده کنید، مانند:

نخ دندان آبی

نخ دندان هوایی

برس های بین دندانی

این ابزارها به شما این امکان را می دهند که از آب، هوا یا برس های کوچکی شبیه چوب ریمل برای تمیز کردن کناره ها و بین دندان های خود استفاده کنید. با توجه به اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، اینها همه ابزارهای قابل قبولی برای از بین بردن غذا و بقایای دندان هستند.

چه چیز دیگری برای حفظ سلامت دندان مهم است؟

نخ دندان کشیدن حداقل یکبار در روز تنها یک قدم در برنامه بهداشت دهان و دندان سالم است. برای داشتن سلامت مطلوب دندان موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید:

دندان های خود را حداقل دو بار در روز با حرکت دایره ای شکل ملایم مسواک کنید.

از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به لثه ها از برس نرم استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید زبان خود را برای حذف باکتری ها مسواک بزنید.

استفاده از دهانشویه با فلوراید را در نظر بگیرید.

هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک یا سر مسواک برقی خود را تعویض کنید.

بعد از خوردن یا مصرف نوشیدنی شیرین یک لیوان آب بنوشید تا به حذف هرگونه قند یا ذرات غذایی روی دندان ها و لثه کمک کند.

ضمن استفاده از یک رژیم غذایی متعادل حاوی مقدار زیادی میوه و سبزی ها مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

دوبار در سال برای تمیز کردن و چکاپ های معمول به دندانپزشکی مراجعه کنید.

در پایان

نخ دندان کشیدن به طور منظم بخشی حیاتی از روال بهداشت دندان است. نخ دندان کشیدن به طور منظم علاوه بر حذف غذا و بقایای آن بین دندان ها چندین مزیت مهم دیگر نیز دارد. با برداشتن ذرات غذا و جلوگیری از تجمع پلاک، نخ دندان کشیدن هر روز خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می دهد.

علاوه بر این، نخ دندان کشیدن می تواند با جلوگیری از پوسیدگی و حذف غذا بین دندان ها به نوبه خود از بوی بد دهان جلوگیری کند، همچنین برخی شواهد نشان می دهند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم ممکن است خطر بروز مشکلات قلبی را نیز کاهش دهد. سعی کنید حداقل یکبار در روز نخ دندان ترجیحا قبل از مسواک زدن بکشید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ