فواید امیدوار کننده روغن گردو

حسام آرین
روغن گردو با فشردن گردو کامل استخراج می شود. روغن گردو با عطر و طعم دلپذیر و لطیف حاوی برخی از مواد مغذی و ترکیبات مفید موجود در گردو از جمله اسیدهای چرب اشباع نشده و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول است.

روغن گردو با فشردن گردو کامل استخراج می شود. روغن گردو با عطر و طعم دلپذیر و لطیف حاوی برخی از مواد مغذی و ترکیبات مفید موجود در گردو از جمله اسیدهای چرب اشباع نشده و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول است.

مصرف روغن گردو باعث بهبود سلامت قلب، کاهش سطح قند خون و اثرات ضد سرطانی می شود. با این حال، مطالعات بیشتر بر گردو کامل متمرکز شده اند تا روغن گردو. به گزارش هلث لاین، این مقاله چند فایده امیدوار کننده روغن گردو را توضیح می دهد.

روغن گردو سلامت پوست را افزایش می دهد

مواد مغذی موجود در روغن گردو سلامت پوست را افزایش می دهد. یک قاشق غذاخوری معادل 13.6 گرم روغن گردو حاوی بیش از هشت گرم یا بیش از پنج برابر میزان دریافت رژیم غذایی (DRI) یک اسید چرب امگا 3 به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) است.

در بدن مقداری آلفا لینولنیک اسید به اشکال طولانی تر اسیدهای چرب امگا 3 به نام ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) تبدیل می شود که به تشکیل اجزای ساختاری پوست کمک می کند. به همین دلیل است امگا 3 از جمله آنهایی که در روغن گردو وجود دارد می تواند رشد پوست را تحریک کند، با اختلالات التهابی پوست مبارزه کرده و بهبود زخم را افزایش دهد.

علاوه بر این، روغن گردو حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا 6 اسید لینولئیک (LA) است که غالب ترین اسید چرب در بیرونی ترین لایه پوست است. به طور خلاصه مصرف روغن گردو مصرف اسیدهای چرب ضروری را که برای سلامت پوست ضروری هستند افزایش می دهد.

روغن گردو التهاب را کاهش می دهد

افزودن روغن گردو به رژیم غذایی با التهاب مزمن که با بیماری های قلبی، برخی سرطان ها و سایر مسائل مربوط به سلامتی مرتبط است مبارزه می کند. یک مطالعه 6 هفته ای روی 23 فرد بزرگسال با کلسترول بالا نشان می دهد رژیم غذایی حاوی آلفا لینولنیک اسید، یکی از اسیدهای چرب اصلی روغن گردو تولید پروتئین های التهابی را در بدن کاهش می دهد.

علاوه بر این، گردو سرشار از پلی فنول هایی به نام الاجیتانین است که باکتری های روده آنها را به سایر ترکیبات مفید تبدیل می کنند. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی بوده و به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و با آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کنند.

این امر توضیح می دهد چرا مطالعات در فاز آزمایشگاهی نشان می دهند روغن گردو می تواند با التهاب مبارزه کرده و فعالیت آنتی اکسیدان سلولی را افزایش دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست ترکیبات مفید گردو در حین پردازش روغن گردو تا چه حد حفظ می شوند. برخی از مطالعات نشان می دهند روغن گردو بیش از پنج درصد از فعالیت آنتی اکسیدانی گردوهای کامل را شامل نمی شود، بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد اثرات ضد التهابی روغن گردو مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید:گیاه اسپند چیست و چه خاصیتی دارد؟

روغن گردو به کاهش فشار خون کمک می کند

روغن گردو به کاهش فشار خون بالا، یکی از عوامل اصلی خطر بیماری های قلبی کمک می کند. مطالعات نشان می دهند رژیم های غنی از گردو کامل می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، به احتمال زیاد به دلیل سطوح بالای آلفا لینولنیک اسید، لیپوئیک اسید و پلی فنول هاست. با توجه به این که روغن گردو نیز سرشار از این ترکیبات است، بنابراین اثرات مشابهی را ایجاد می کند.

مطالعه ای روی 15 فرد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن یا چاقی و سطح کلسترول متوسط ​​بالا نشان داد مصرف روغن گردو عملکرد رگ های خونی را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد که به نوبه خود می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری در مورد اثرات بالقوه روغن گردو بر فشار خون مورد نیاز است.

روغن گردو کنترل قند خون را بهبود می بخشد

مصرف روغن گردو کنترل ضعیف قند خون مرتبط با دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد. با گذشت زمان، سطح کنترل نشده قند خون می تواند منجر به آسیب چشم و کلیه، بیماری های قلبی و سکته شود. مصرف مواد غذایی از جمله روغن گردو که قند خون را کاهش می دهند به جلوگیری از بروز این عوارض کمک می کنند.

مطالعه ای روی 100 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد مصرف یک قاشق غذاخوری معادل 15 گرم روغن گردو به صورت روزانه به مدت سه ماه قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین گلیکوزیله را که قند خون طولانی مدت را اندازه گیری می کند در مقایسه با سطوح اولیه کاهش داد.

اثرات مفید روغن گردو بر کنترل قند خون به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن است که می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو مرتبط با سطح بالای قند خون کمک کند.

روغن گردو سطح کلسترول را بهبود می بخشد

خوردن منظم گردو به کاهش سطح بالای تری گلیسیرید خون و کلسترول کل و بد کمک می کند که در غیر این صورت خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد. این امر ممکن است به دلیل سطح بالای اسیدهای چرب امگا 3 و ترکیبات آنتی اکسیدانی گردو باشد که هر دو در روغن گردو نیز یافت می شوند.

مطالعه ای روی 60 فرد بزرگسال با سطوح بالای تری گلیسیرید نشان می دهد افرادی که روزانه کپسول حاوی سه گرم روغن گردو را به مدت 45 روز مصرف می کردند در مقایسه با سطح اولیه، سطح تری گلیسیرید خون آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بر اساس این نتایج افزودن روغن گردو به رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید:تعداد گلبول های قرمز خون چقدر است؟

روغن گردو اثرات ضد سرطانی دارد

برخی ترکیبات موجود در روغن گردو از پیشرفت برخی از سرطان ها جلوگیری می کند. به طور خاص بدن الاجیتانین های موجود در گردو را به الاجیک اسید، سپس به ترکیباتی به نام یورولیتین تبدیل می کند. مطالعه ای در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد روی لوله آزمایش نشان داد که یورولیتین ها به تنظیم سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات، عامل خطر برای ابتلا به سرطان پروستات و مرگ سلول های سرطانی کمک می کند.

علاوه بر این، مصرف گردو با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ در مطالعات حیوانی و مشاهده ای ارتباط دارد. با این حال، قبل از نتیجه گیری در مورد اثرات ضد سرطانی آن تحقیقات گسترده تری با تمرکز بر تاثیر روغن گردو در انسان مورد نیاز است.

روغن گردو را می توان به راحتی در برنامه غذایی گنجاند

روغن گردو به راحتی یافت می شود و از آن می توان در بسیاری از موارد استفاده کرد. روغن گردو به طور معمول دارای رنگ روشن، طعم ملایم و آجیلی است. با کیفیت ترین روغن های گردو فشرده شده سرد و تصفیه نشده هستند زیرا پردازش و حرارت می تواند برخی از مواد مغذی را از بین ببرد و منجر به تلخی آن شوند.

استفاده از روغن گردو برای سرخ کردن یا پخت با حرارت بالا توصیه نمی شود. علاوه بر این، اکثر روغن های گردو را فقط می توان برای یک تا دو ماه در جای خشک و خنک پس از باز شدن قبل از فاسد شدن نگهداری کرد. رایج ترین کاربرد روغن گردو به عنوان عنصری در سس سالاد با سرکه و ادویه است، همچنین طعم دلپذیری دارد که روی سبزیجات بخارپز شده نیز بی نظیر است.

در پایان

روغن گردو به عنوان روغنی خوشمزه و مغذی با فشار دادن گردو کامل تهیه می شود. این روغن سرشار از اسید چرب امگا 3 آلفا لینولنیک اسید و دیگر اسیدهای چرب اشباع نشده و الاگیتانین ها و سایر ترکیبات پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

مصرف روغن گردو با بهبود سطح قند خون سلامت قلب را نیز افزایش می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. برای بهره مندی از مزایای احتمالی روغن گردو از آن در سس سالاد و سایر غذاهای سرد استفاده کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ