تاثیرات ماسک عسل و لیموترش روی صورت

حسام آرین
برخی از مواد اولیه زیبایی جهان در آزمایشگاه ها ساخته نمی شوند بلکه در طبیعت در گیاهان، میوه ها و گیاهان یافت می شوند. بسیاری از مواد طبیعی دارای خواص درمانی و فواید مفید هستند، اما حتی مواد طبیعی نیز می توانند باعث بروز عوارض جانبی شوند. فقط به این دلیل که ماده طبیعی است […]

برخی از مواد اولیه زیبایی جهان در آزمایشگاه ها ساخته نمی شوند بلکه در طبیعت در گیاهان، میوه ها و گیاهان یافت می شوند. بسیاری از مواد طبیعی دارای خواص درمانی و فواید مفید هستند، اما حتی مواد طبیعی نیز می توانند باعث بروز عوارض جانبی شوند. فقط به این دلیل که ماده طبیعی است به این معنی نیست که نمی تواند به شما آسیب برساند.

عسل و لیموترش هر دو از ترکیبات طبیعی محبوب در انواع محصولات زیبایی و سلامتی یافت می شوند، اما آیا استفاده از آنها روی صورت بی خطر است؟ به گزارش هلث لاین، در این مقاله فواید و خطرات احتمالی استفاده از عسل و لیموترش روی صورت بررسی می شود.

استفاده از عسل روی صورت چه مزایایی دارد؟

هزاران سال است که فرهنگ های مختلف در سراسر جهان از عسل روی پوست خود استفاده می کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده روی عسل، این ماده طبیعی دارای چندین خواص مفید است:

آنتی باکتریال. مطالعه ای معتبر در سال 2016 نشان می دهد عسل می تواند تعدادی از انواع مختلف باکتری ها را از بین ببرد. از آنجا که باکتری های موجود در پوست باعث ایجاد جوش می شوند، بنابراین استفاده از عسل روی صورت می تواند به کاهش جوش ها کمک کند.

آنتی اکسیدان و ضد التهاب. مطالعه ای در سال 2014 نشان می دهد عسل حاوی ترکیبات فلاونوئید و پلی فنول است که به آن در عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان کمک می کند. هنگام استفاده روی پوست ثابت شده است عسل فعالیت ترکیبات التهابی را کاهش می دهد. این امر به کاهش قرمزی و سوزش پوست منجر می شود.

لایه برداری. آنزیم های طبیعی موجود در عسل به حذف سلول های مرده روی پوست کمک می کند. این یکی از دلایلی است که عسل می تواند به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای پوست انتخاب خوبی باشد

انواع مختلفی از عسل برای خرید وجود دارد. برخی از بهترین گزینه ها برای پوست عبارتند از:

عسل پردازش نشده، عسلی که فرآوری یا پاستوریزه نشده است. مقادیر بیشتری از مواد مغذی و معدنی نسبت به عسل فرآوری شده دارد، اما ممکن است برای خوردن بی خطر نباشد.

عسل مانوکا. از بوته مانوکا رشد یافته در نیوزلند تهیه می شود. این نوع عسل به ویژه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که به درمان آکنه کمک می کند.

استفاده از عسل روی صورت چه معایبی دارد؟

اگرچه به طور معمول استفاده از عسل روی صورت بی خطر است، اما برخی افراد به آن یا اجزای آن حساسیت دارند. در صورت داشتن حساسیت شناخته شده ای نسبت به گرده یا کرفس ممکن است نسبت به عسل نیز واکنش نشان دهید.

در صورت عدم اطمینان راجع به حساسیت خود نسبت به عسل قبل از استفاده از آن روی صورت تست پچ روی پوست خود انجام دهید. برای انجام این تست مراحل زیر را دنبال کنید:

یک قطره عسل را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید.

24 ساعت صبر کنید.

بعد از 24 ساعت پوست خود را از نظر علائم قرمزی، سوزش، تورم یا خارش با دقت بررسی کنید. در صورت عدم بروز هیچ کدام از این علائم روی پوست به احتمال زیاد استفاده از عسل روی صورت بی خطر است.

به دلیل چسبندگی پاک کردن عسل در مقایسه با سایر ترکیبات سخت تر است. حتما صورت خود را به طور کامل بشویید بدون این که پوست خود را بمالید یا بکشید. به صورت ملایم صورت خود را چندین بار با آب ولرم برای پاک کردن عسل از صورت خود بشویید.

فواید استفاده از لیموترش برای صورت چیست؟

قبل از اینکه از مزایای استفاده از لیموترش روی پوست خود مطلع شوید، توجه داشته باشید لیموترش حاوی اسیدهای طبیعی میوه است که می تواند باعث سوزش پوست شود. به همین دلیل بسیاری از متخصصان مراقبت از پوست در مورد استفاده از لیموترش روی صورت محتاط هستند و برخی معتقدند لیموترش بیش از مزایای آن معایبی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده آب لیموترش دارای خواص زیر است:

آنتی اکسیدان آب لیموترش به طور طبیعی حاوی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان که به کاهش آسیب پوست و پیری زودرس کمک می کند.

ویژگی های قابض. لیموترش به دلیل داشتن pH بالا می تواند چربی پوست و التهاب را کاهش دهد.

ضد قارچ. مطالعه ای در سال 2014 نشان می دهد آب لیموترش دارای خواص ضد قارچی از جمله توانایی از بین بردن گونه های قارچ کاندیدا روی پوست است.

روشن کننده پوست. اسیدهای موجود در لیموترش می توانند به طور طبیعی پوست را ر، از جمله با حذف لکه های پیری و زخم های آکنه وشن کنند. با این حال، کرم های تجویزی وجود دارد که موثرتر از لیمترش هستند.

استفاده از لیموترش روی صورت چه معایبی دارد؟

pH بسیار پایین لیموترش آن را بسیار اسیدی می کند. استفاده از آن روی پوست می تواند عوارض جانبی متعددی را ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

سوزش پوست. این رایج ترین عارضه جانبی استفاده از لیموترش روی صورت است. از آنجا که لیموترش بسیار اسیدی است می تواند باعث خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی و لایه برداری شود. در صورت داشتن پوست حساس این عوارض جانبی حتی می تواند شدیدتر باشد.

حساسیت نسبت به نور خورشید. این نوع فیتوفوتودرماتیت نامیده می شود، نوعی واکنش پوستی که هنگام تماس با مرکبات و آفتاب با پوست رخ می دهد. این امر می تواند باعث تورم، قرمزی و لکه های تاول مانند روی پوست شود.

لوکودرما. این بیماری پوستی که به عنوان ویتیلیگو (برص) نیز شناخته می شود باعث ایجاد لکه های سفید بزرگ روی پوست می شود. استفاده از لیموترش روی پوست خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

آفتاب سوختگی. استفاده از لیموترش روی پوست خطر آفتاب سوختگی را افزایش می دهد.

در صورت داشتن پوست حساس متخصصان مراقبت از پوست توصیه می کنند از لیموترش روی پوست خود به ویژه روی صورت خود استفاده نکنید. برخی از مواد طبیعی که گزینه ای مطمئن تر از لیموترش برای پوست هستند، عبارتند از:

خیار

ماست

چای سبز

آلوئه ورا

در صورت عدم اطمینان نسبت به چگونگی واکنش پوست به اسیدیته لیموترش قبل از استفاده از آن تست پچ روی پوست خود انجام دهید. برای انجام آزمایش وصله مراحل مشابهی را که در بالا برای آزمایش پچ عسل ذکر شده دنبال کنید.

آیا از عسل و لیموترش باهم می توان استفاده کرد؟

استفاده از عسل و لیموترش در موارد زیر بی خطر است:

تست وصله هر دو ماده را انجام داده اید و حساسیت به هر یک از اجزای آن نداشته اید

می دانید به زودی وقت خود را زیر نور آفتاب نخواهید گذراند

از مقدار کمی آب لیموترش استفاده می کنید

دستور تهیه ماسک صورت

در صورت داشتن پوست چرب مواد موجود در این ماسک صورت به جذب چربی اضافی و سفت شدن منافذ کمک می کند.

عناصر تشکیل دهنده:

یک دوم قاشق غذاخوری عسل پردازش نشده

یک قاشق چایخوری آب لیموترش

سفیده تخم مرغ یک عدد

طرز تهیه ماسک

همه مواد را در یک کاسه مخلوط کرده و یک تا دو دقیقه هم بزنید. از انگشتان خود یا یک برس کوچک و تمیز استفاده کنید تا مخلوط را روی صورت تازه شسته شده خود بمالید. هنگام استفاده از مالیدن آن روی ناحیه اطراف چشم خودداری کنید.

اجازه دهید ماسک به مدت 20 تا 30 دقیقه روی صورت بماند تا خشک شود. در صورت احساس خشک و سفت شدن ماسک روی پوست آن را زودتر بردارید.

پوست خود را با آب گرم یا با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب شستشو دهید.

ضمن خشک کردن پوست صورت خود از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.

پیشنهادات دیگر

از ترکیبات دیگر آب لیموترش و عسل برای ایجاد ماسک صورت برای درمان بیماری های مختلف پوست می توان استفاده کرد. مراحل مشابه دستور ماسک ذکر شده در بالا را فقط با مواد مختلف دنبال کنید.

ماسک برای پوست های مستعد آکنه. یک قاشق چایخوری آب لیموترش، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را باهم مخلوط کرده و اجازه دهید10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند.

ماسک برای هایپرپیگمانتاسیون. یک قاشق چایخوری آب لیموترش، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری ماست ساده و یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با هم مخلوط کرده و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه روی پوست صورت بماند.

ماسک برای کاهش التهاب و قرمزی پوست. دو قاشق غذاخوری عسل، آب یک برش لیموترش و یک قاشق چایخوری دارچین را باهم مخلوط کرده و اجازه دهید 10 تا 15 روی پوست صورت دقیقه بماند.

در پایان

عسل و لیموترش هر دو از ترکیبات طبیعی خواص درمانی زیادی دارند. از بین این دو گزینه استفاده از عسل به طور معمول ایمن تر از لیموترش است زیرا ملایم تر، مغذی تر و احتمال واکنش کمتری دارد.

اسیدی بودن لیموترش می تواند باعث تحریک پوست، خشکی و آسیب در مقابل آفتاب به ویژه در صورت داشتن پوست حساس شود. برای استفاده ایمن از لیموترش تنها مصرف مقادیر کم روی پوست توصیه می شود، همچنین قبل از استفاده از لیموترش یا عسل روی صورت خود حتما تست وصله روی ناحیه کوچکی از پوست خود انجام دهید. در صورت قرمز شدن پوست، متورم شدن یا خارش ناشی از تست پچ از هیچ یک از این دو ماده طبیعی استفاده نکنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ