علت شایع طعم فلز در دهان

حسام آرین
دلایل زیادی برای احساس طعم فلز به مدت طولانی در دهان از داروها گرفته تا عادات نامناسب مسواک زدن وجود دارد. هنگام تشخیص و تعیین علت بروز آن اغلب مراحل ساده ای برای خلاص شدن از شر آن وجود دارد. به گزارش وب ام دی، در ادامه برخی از دلایل بروز آن توضیح داده می […]

علت شایع طعم فلز در دهان

دلایل زیادی برای احساس طعم فلز به مدت طولانی در دهان از داروها گرفته تا عادات نامناسب مسواک زدن وجود دارد. هنگام تشخیص و تعیین علت بروز آن اغلب مراحل ساده ای برای خلاص شدن از شر آن وجود دارد. به گزارش وب ام دی، در ادامه برخی از دلایل بروز آن توضیح داده می شود.

بهداشت دهان و دندان

شاید لازم باشد رعایت نکات مربوط به بهداشت دهان و  دندان خود را افزایش دهید. به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از مشکلات دندان ها و لثه ها مانند التهاب لثه، پریودنتیت و عفونت دندان جلوگیری کنید. همه این شرایط می توانند باعث ایجاد طعم فلز مانند در دهان شوند.

اگر علت آن ضعف بهداشت دهان و دندان است لثه ها متورم، روشن یا قرمز تیره رنگ می شوند یا حتی به راحتی خونریزی می کنند، همچنین با بوی بد دهان دست و پنجه نرم می کنید. در صورت داشتن این علائم برای تمیز کردن حرفه ای دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید و بپرسید آیا برای درمان هرگونه عفونت به مصرف داروهای با نسخه نیاز دارید یا خیر.

سرماخوردگی و سایر عفونت ها

آیا احساس بیماری می کنید؟ سرماخوردگی، عفونت های سینوسی و دستگاه تنفسی فوقانی می توانند طعم دهان را تغییر دهند. اگر علت احساس طعم فلزی در دهان این باشد علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد و سرفه را نیز تجربه می کنید. برای بهبود شرایط کافی است استراحت کنید، مایعات فراوان بنوشید و در صورت لزوم از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید به طور قطع بعد از بهبودی طعم فلز از بین می رود.

دارو

مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها می توانند طعم فلزی در دهان ایجاد کنند. سایر علل احتمالی در پکیج دارویی عبارتند از:

داروی قلب

داروی نقرس

داروهای ض دافسردگی و لیتیوم (برای درمان برخی از بیماری های روانی استفاده می شود)

اگر طعم فلزی دهان برای شما آزاردهنده است با پزشک خود مشورت کنید، اما دقت داشته باشید مصرف داروهای خود را بدون تایید وی متوقف نکنید.

سرماخوردگی و سایر عفونت ها

ویتامین ها

مصرف ویتامین های دوران بارداری، آهن یا مکمل های کلسیم می تواند علت ایجاد طعم فلز مانند در دهان باشد. مولتی ویتامین ها با مس، زینک یا کروم می توانند طعم فلزی به جا بگذارند. البته باید گفت طعم فلز به زودی پس از مصرف قرص ها باید از بین برود.

سوء هاضمه و هضم ناپذیری

سوزش سر دل، رفلاکس اسید و سوء هاضمه می تواند عامل احساس طعم فلزی در دهان باشند. علائم دیگری که در این شرایط مشاهده می کنید نفخ و احساس سوزش در قفسه سینه بعد از غذا است. برای درمان مشکل زمینه ای از مصرف غذاهای سنگین پرهیز کنید، شام را زودتر بخورید و از داروهای ضد اسید استفاده کنید.

اگر مدام دچار سوء هاضمه می شوید، هنگام بلع مشکل یا درد شدیدی دارید به پزشک خود مراجعه کنید. هنگام تحت کنترل بودن سوء هاضمه طعم دهان باید به حالت عادی برگردد.

زوال عقل

هنگام ابتلا به زوال عقل اوضاع اغلب متفاوت است. قسمتی از مغز که طعم را کنترل می کند برخی اوقات به خوبی کار نمی کند. غذاها را با طعم های قوی یا شیرین طبخ کنید و انواع غذاها و نوشیدنی ها را برای افزایش اشتها امتحان کنید.

درمان سرطان

طعم های تلخ یا فلزی که در دهان باقی می مانند، یک عارضه جانبی شایع شیمی درمانی و پرتودرمانی است که به طور معمول با اتمام دوره درمان از بین می رود. در عین حال، با تغییر غذاها می توان به رفع مشکل خود کمک کرد.

مواد ترش مانند آب لیموترش، سرکه یا ترشی را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. ادویه جات، گیاهان و شیرین کننده ها به غذاها طعم قوی می بخشند. سعی کنید بیشتر غذاهای یخ زده یا سرد بخورید، همچنین وسایل فلزی را با چوب یا پلاستیک عوض کنید.

سوء هاضمه و هضم ناپذیری

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

استنشاق سطوح بالای جیوه یا سرب می تواند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شود، بنابراین مهم است قرار گرفتن خود و خانواده تان در معرض این مواد شیمیایی را محدود یا به طور کامل قطع کنید. سرب برای کودکان و بزرگسالان مضر است.

کودکان می توانند از رنگ های حاوی سرب یا گرد و غبار آلوده به سرب که در ساختمان های قدیمی تر یافت می شود دچار مسمومیت شوند. در صورت آلودگی هوا، آب و خاک به سرب نیز خطرناک هستند. بزرگسالانی که تعمیرات خانه را انجام می دهند یا با باتری کار می کنند بیشتر در معرض مسمومیت با سرب قرار دارند.

جیوه از سایت های صنعتی و وسایل شکسته خانه مانند دماسنج به خانه ورود پیدا می کنند. قرار گرفتن طولانی مدت یا حتی کوتاه مدت در معرض جیوه می تواند برای سلامتی مضر باشد. حذف منبع آلودگی (مانند خلاص شدن از شر رنگ بر پایه سرب) نخستین خط درمان محسوب می شود، همچنین ممکن است به داروهای تجویزی توسط پزشکان نیاز داشته باشید.

اختلالات دستگاه عصبی مرکزی

برخی اوقات اختلال دستگاه عصبی مرکزی می تواند باعث تحریف طعم یا ایجاد طعم متفاوت از حالت معمول شود. اینها شامل شرایطی مانند فلج بل، ام اس و حتی افسردگی است. در صورت داشتن یکی از این شرایط و مشاهده طعم فلز با پزشک خود مشورت کنید.

اختلالات دستگاه عصبی مرکزی

درمان طعم فلزی در دهان و پیشگیری از آن

هیچ راهی برای درمان یا جلوگیری از بروز طعم فلز در دهان موجود نیست و درمان بستگی به علت بروز آن دارد. در برخی موارد این علامت ناخوشایند به خودی خود برطرف می شود، به عنوان مثال در صورت قطع مصرف ویتامین ها یا حذف منبع سربی که در معرض آن قرار گرفته اید، اما در موارد دیگر باید روش های اضافی را امتحان کنید:

برای رفع هرگونه عفونت در اطراف دندان (پریودنتیت) یا لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.

دوبار در روز دندان ها و زبان خود را مسواک بزنید و یکبار در روز نخ دندان بکشید تا بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. این نکات می توانند از پوسیدگی دندان و عفونت های دهان جلوگیری کنند.

آب بنوشید و آدامس بدون قند بجوید تا از عفونت های دهان ایجاد کننده طعم فلزی در دهان جلوگیری شود.

قبل از غذا دهان خود را با ترکیبی از یک دوم قاشق چایخوری نمک و یک دوم قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده در یک فنجان آب گرم بشویید.

سعی کنید از ظروف پلاستیکی، شیشه ای یا سرامیکی به جای وسایل فلزی استفاده کنید.

سعی کنید گوشت را در آب میوه های شیرین یا شراب های شیرین طعم دار کنید یا با مقدار زیادی گیاهان و ادویه جات بپزید.

مصرف برخی از داروها می توانند طعم فلزی در دهان ایجاد کنند. با پزشک خود مشورت کنید و به وی اطلاع دهید که این عارضه جانبی را تجربه می کنید. شاید تغییر به یک داروی دیگر کمک کننده باشد. دقت داشته باشید مصرف داروهای تجویز شده را بدون صحبت با پزشک متوقف نکنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ