راه هایی برای خلاص شدن از عفونت سینوس

حسام آرین
علائم عفونت سینوسی مشابه سرماخوردگی معمولی است. تفاوت بزرگ این دو مورد در مدت زمان ماندگاری این علائم است. علائم سینوزیت به طور معمول بیش از 10 روز طول نمی کشد، اما سینوزیت مزمن می تواند 12 هفته یا بیش از آن طول بکشد. عفونت های سینوسی تقریبا همیشه به خودی خود بهبود می یابند. […]

راه هایی برای خلاص شدن از عفونت سینوس

علائم عفونت سینوسی مشابه سرماخوردگی معمولی است. تفاوت بزرگ این دو مورد در مدت زمان ماندگاری این علائم است. علائم سینوزیت به طور معمول بیش از 10 روز طول نمی کشد، اما سینوزیت مزمن می تواند 12 هفته یا بیش از آن طول بکشد.

عفونت های سینوسی تقریبا همیشه به خودی خود بهبود می یابند. به گزارش هلث لاین، آنتی بیوتیک ها به بهبود عفونت سینوسی ناشی از ویروس یا محرک های هوایی مانند دود سیگار کمک نمی کنند، اما مواردی برای تسریع روند بهبودی وجود دارد.

آب فراوان بنوشید

برای کمک به دفع ویروس از سیستم بدن خود باید به میزان کافی هیدراته بمانید، بنابراین سعی کنید هر دو ساعت حداقل 8 اونس آب بنوشید.

مواد غذایی دارای خاصیت ضد باکتریایی مصرف کنید

برای مبارزه با ویروس مواد غذایی ضد باکتریایی مانند سیر، زنجبیل و پیاز را به وعده های غذایی خود اضافه کنید، همچنین می توانید چای زنجبیل بنوشید برای افزودن طعم بهتر به آن عسل اضافه کنید. عسل سرشار از آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

رطوبت را اضافه کنید

هیدراته نگه داشتن سینوس ها می تواند به کاهش فشار کمک کند. در اینجا نکاتی برای سینوس های هیدراته آمده است:

شب ها با دستگاه بخور در اتاق خواب خود بخوابید تا به رفع انسداد بینی در شب کمک کند.

در طول روز و قبل از خواب از اسپری های طبیعی نمکی استفاده کنید. این داروها را می توان از داروخانه خریداری کرده و چندین بار در روز برای کمک به رفع تجمع احتقان استفاده کنید. از مصرف اسپری های حاوی اوکسی متازولین خودداری کنید زیرا به این اسپری وابسته می شوید.

سینوس های خود را در معرض بخار قرار دهید. دوش آب داغ بگیرید و هوای مرطوب را تنفس کنید، همچنین می توان کاسه ای را با آب جوش پر کرده و به مدت 10 دقیقه روی آن خم شوید. سر خود و کاسه را با حوله ای ضخیم بپوشانید و بینی خود را 10 اینچ بالاتر از ظرف حاوی آب نگه دارید.

سینوس ها را با روغن ها پاکسازی کنید

روغن اکالیپتوس به باز شدن سینوس ها و از بین بردن مخاط کمک می کند. نتایج یک مطالعه معتبر نشان می دهد سینئول، ماده اصلی روغن اکالیپتوس به افراد مبتلا به سینوزیت حاد برای بهبودی سریع تر کمک می کند.

برای تسکین عفونت های سینوسی یا دستگاه تنفسی فوقانی از روغن اکالیپتوس روی شقیقه ها یا قفسه سینه استفاده کنید یا هنگام اضافه کردن روغن به آب جوش آن را از طریق دستگاه پخش کننده استنشاق کنید. فقط اطمینان حاصل کنید از اسانس های درجه غذایی استفاده می کنید. یک قطره از هر روغن را به سقف دهان خود بمالید، سپس یک لیوان آب بنوشید.

بیشتر بخوانید:سندرم قلب شکسته چیست؟

سینوس ها را با روغن ها پاکسازی کنید

از قوری نتی استفاده کنید

فرآیند آبیاری بینی اغلب برای تسکین علائم سینوزیت استفاده می شود. بر اساس تحقیقات اخیر استفاده از قوری نتی یا قوری شستشوی بینی با محلول نمک برخی از علائم سینوزیت مزمن را از بین می برد. دستورالعمل های ارائه شده با قوری نتی را دنبال کنید. در اینجا چند نکته کلی وجود دارد:

قوری را با محلول نمک پر کنید.

سر خود را روی روشویی با زاویه 45 درجه خم کنید.

دهانه قوری را در سوراخ بینی بالا قرار دهید. محلول نمکی را با دقت در آن سوراخ بینی بریزید.

این عمل را با سوراخ بینی دیگر تکرار کنید.

مراقب باشید بعد از هربار استفاده قوری نتی خود را ضدعفونی کنید. فقط از آب مقطر استفاده کنید زیرا آب شیر دارای آلاینده هایی مانند باکتری یا انگل است که باعث تشدید وضعیت شما می شود.

درد صورت خود را با کمپرس گرم تسکین دهید

استفاده از گرمای مرطوب به تسکین درد سینوس کمک می کند. حوله های گرم و مرطوب را در اطراف بینی، گونه ها و چشم های خود برای کاهش درد قرار دهید، همچنین این امر به پاکسازی مجاری بینی از بیرون کمک می کند.

از داروهای بدون نسخه استفاده کنید

اگر درمان های خانگی بی اثر هستند برای درمات از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. ضد احتقان های بدون نسخه مانند سودوافدرین با تنگ شدن عروق خونی علائم سینوزیت را تسکین می بخشد. این گزینه به کاهش التهاب و ورم کمک می کند. حتی ممکن است جریان تخلیه سینوس ها را بهبود بخشد.

در صورت ابتلا به فشار خون بالا قبل از مصرف شبه افدرین با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. یک سری داروهای سرماخوردگی و سینوس به طور خاص برای افراد مبتلا به فشار خون بالا به نام Coricidin HBP وجود دارد. درد ناشی از ایجاد فشار در مجاری بینی با استفاده از یکی از موارد زیر کاهش می یابد:

آسپرین

استامینوفن

ایبوپروفن

اگر گرفتگی بینی ناشی از واکنش آلرژیک باشد آنتی هیستامین ها به جلوگیری از التهاب کمک می کنند. هنگام مصرف داروهای بدون نسخه همیشه توصیه های داروساز و دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید.

 

نسخه بگیرید

بعید است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند مگر اینکه به سینوزیت مزمن مبتلا باشید یا از عفونت باکتریایی سینوس رنج می برید. متخصص آلرژی یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه تعیین می کند آیا عفونت سینوس توسط باکتری ایجاد شده است یا ویروس. آنها این کار را انجام می دهند:

در مورد علائم سوال می کنند

انجام معاینه فیزیکی

سواب زدن داخل بینی

آموکسی سیلین یک داروی رایج برای درمان عفونت های حاد سینوسی است. آموکسی سیلین کلاوولانات اغلب برای عفونت سینوسی باکتریایی تجویز می شود. بسته به نوع آنتی بیوتیک ممکن است از سه تا 28 روز مصرف شود. مصرف آنتی بیوتیک تا زمان طی کردن دوره درمان بسیار مهم است، بنابراین مصرف آنها را زود حتی با وجود بهبود علائم قطع نکنید.

سخت نگیرید

بهبود سینوزیت طول می کشد، بنابراین استراحت کافی برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت داشته باشید.

در جستجوی کمک برای عفونت سینوسی

در صورت داشتن یکی از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

دمای بدن بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت معادل 38 درجه سانتی گراد

علائمی که بیش از 10 روز طول کشیده است

تشدید علائم

علائمی که با داروهای بدون نسخه برطرف نمی شوند

تجربه چندین عفونت سینوسی در سال گذشته

در صورت داشتن عفونت سینوسی به مدت هشت هفته یا بیشتر یا ابتلا به بیش از چهار بار عفونت سینوسی در سال احتمال ابتلا به سینوزیت مزمن وجود دارد. علل شایع سینوزیت مزمن عبارتند از:

آلرژی

پولیپ بینی

عفونت های دستگاه تنفسی

بیشتر بخوانید:علت شایع طعم فلز در دهان

در جستجوی کمک برای عفونت سینوسی

چه چیزی باعث عفونت سینوس می شود؟

عفونت سینوسی هنگام ورم بافت سینوس ها رخ می دهد که این امر منجر به تجمع مخاط، درد و ناراحتی می شود. سینوس ها جیب های پر از هوا در استخوان های صورت هستند که قسمت بالای دستگاه تنفسی را تشکیل می دهند. این قسمت ها از بینی به داخل گلو می روند. عفونت سینوسی در اثر هر چیزی که مانع تخلیه سینوس ها می شود رخ می دهد، مانند:

سرماخوردگی

تب یونجه

قرار گرفتن در معرض آلرژن ها

رینیت غیر آلرژیک

تغییرات فشار هوا

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ویروس ها از هر 10 بزرگسال 9 نفر را به عفونت سینوسی در بزرگسالان مبتلا می کند. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت سینوسی:

دست های خود را به طور مرتب به ویژه بعد از حضور در مکان های شلوغ مانند وسایل نقلیه عمومی بشویید.

با واکسیناسیون توصیه شده به روز باشید.

در صورت امکان تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی فوقانی را محدود کنید.

از کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید

برای مرطوب نگه داشتن هوا در خانه از دستگاه مرطوب کننده تمیز استفاده کنید.

در صورت سرماخوردگی استراحت کافی داشته باشید تا خطر عوارض مانند سینوزیت کاهش یابد.

علائم عفونت سینوسی چیست؟

علائم شایع سینوزیت عبارتند از:

گرفتگی بینی

از دست دادن حس بویایی

مخاطی که از سمت بینی به گلو ترشح می شود

ترشحات سبز رنگ بینی

حساسیت زیر چشم یا روی پل بینی

درد خفیف تا شدید در پیشانی یا شقیقه ها

سرفه

خستگی

تب

بوی بد دهان یا طعم نامطبوع در دهان

خلاصه

عفونت های سینوسی امری بسیار شایع هستند. علائم به طور معمول طی 10 روز به طور خود به خود برطرف می شوند. داروهای بدون نسخه و طبیعی به تسکین علائم کمک می کنند. در صورت تداوم علائم بیش از 10 روز با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ