علت درد پستان در مردان چیست؟

حسام آرین
درد پستان در مردان می تواند دلایل مختلفی از کشیدگی عضلات گرفته تا کیست داشته باشد. برخی از علل ممکن است نیاز به درمان داشته باشند، اما به طور معمول بی ضرر هستند. بیشتر علل درد پستان در مردان به دلیل مشکلات بافت سینه است. این مشکلات اغلب قابل درمان هستند و برخی از آنها […]

درد پستان در مردان می تواند دلایل مختلفی از کشیدگی عضلات گرفته تا کیست داشته باشد. برخی از علل ممکن است نیاز به درمان داشته باشند، اما به طور معمول بی ضرر هستند. بیشتر علل درد پستان در مردان به دلیل مشکلات بافت سینه است. این مشکلات اغلب قابل درمان هستند و برخی از آنها خود به خود برطرف می شوند. به گزارش مدیکال نیوز تودی، این مقاله چندین علت درد پستان و نحوه درمان آنها را مورد بحث قرار می دهد.

دلایل درد پستان در مردان

برخی از شرایط رایج که باعث درد پستان در مردان می شوند عبارتند از:

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی باعث رشد و تورم غیرطبیعی در پستان مردان در هر سنی می شود. تغییر شکل یا اندازه متفاوت است و می تواند باعث بروز درد شود. ژنیکوماستی می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد، جایی که استروژن افزایش و تستوسترون کاهش می یابد. چاقی و افزایش سن نیز از دیگر علل احتمالی بروز این بیماری محسوب می شوند.

کیست

کیست به عنوان توده ای زیر پوست حاوی مایع یا هوا است. کیست ها به طور معمول بی ضرر هستند، اما برخی اوقات دردناک می شوند. کیست روی پستان یکی از علل احتمالی بروز درد در ناحیه است.

فشار عضلانی

ماهیچه سینه ‌ای بزرگ و کوچک دو عضله اصلی تشکیل دهنده قفسه سینه محسوب می شوند. انجام تمرینات سنگین مربوط به قفسه سینه یا فشار بیش از حد بر عضلات می تواند باعث ایجاد فشار شود.

نکروز چربی سینه

نکروز چربی در جایی رخ می دهد که بافت چربی آسیب می بیند. برخی اوقات جراحی روی پستان ها یا بیوپسی می تواند باعث بروز این آسیب شود. نکروز چربی سینه می تواند یک توده ایجاد کند، اما سرطانی نیست.

نوک سینه جوگر

درد، قرمزی و حتی خونریزی نوک پستان از عوارض به نسبت شایع ورزش شدید و طولانی مدت است. علت این امر به خودی خود دویدن نیست بلکه تحریک مکانیکی پیراهن دونده است که به قفسه سینه وی به ویژه در هوای گرم و مرطوب ساییده می شود.

برای درمان نوک سینه جوگر نیازی نیست از دویدن خودداری کنید. توصیه می شود مقداری وازلین را قبل از دویدن روی نوک پستان خود بمالید یا به سادگی بدون پیراهن در هوای گرم و مرطوب بدوید.

بیشتر بخوانید:فشار خون نرمال چیست؟ / راه های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

فیبروآدنوم

یکی دیگر از توده های غیر سرطانی که می تواند روی پستان ها ایجاد شود فیبروآدنوم است. اینها شایع ترین نوع تومورهای پستان محسوب می شوند، اما در مردان نادر هستند. علت بروز فیبروآدنوم هنوز مشخص نیست، اما بیشتر آنها باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان نمی شوند.

سرطان پستان

اگرچه این گزینه نادر است، اما سرطان پستان در مردان نیز رخ می دهد. سرطان پستان باعث رشد تومورها در پستان یا زیر بغل می شود که باعث بروز درد و ناراحتی در ناحیه می شود.

علل احتمالی دیگر

مشکلات در نواحی دیگر بدن نیز ممکن است باعث درد پستان شوند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

بیماری کبد

بیماری قلبی یا ریوی

سوزش سردل

مصرف داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی

آسیب هایی در ناحیه پشت، گردن یا شانه

عوامل خطر

برخی عوامل می توانند شانس درد پستان را به یکی از دلایل فوق افزایش دهند. نمونه ها عبارتند از:

استفاده از آنابولیک استروئیدها که می توانند خطر ابتلا به ژنیکوماستی را افزایش دهند

ورزش منظم یا شدید مربوط به عضلات قفسه سینه

دویدن در مسافت های طولانی بدون محافظت از نوک پستان

جراحی پستان

تشخیص درد پستان

در تشخیص درد پستان پزشک نخست سوالاتی در مورد علائم و شیوه زندگی از فرد می پرسد. به عنوان مثال، وی در مورد عادات ورزشی یا استفاده از آنابولیک استروئیدها سوال می کند. پزشک معاینه فیزیکی برای ارزیابی بافت پستان انجام می دهد. وی نخست می خواهد شرایط شدید مانند سرطان پستان را بررسی کند.

پزشک به دنبال علائم سرطان پستان شامل توده یا تورم در ناحیه پستان یا زیر بغل است. اگر پزشک به سرطان پستان مشکوک باشد انجام آزمایش های بیشتری مانند ماموگرافی، اسکن سونوگرافی یا بیوپسی را تجویز می کند.

بیشتر موارد درد پستان سرطان نیست، اما برخی از افراد ممکن است هنوز به انجام آزمایش بیشتری برای تشخیص علت اصلی بروز درد نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، سونوگرافی یا سی تی اسکن به تشخیص کیست یا ژنیکوماستی کمک می کنند.

درمان های درد پستان

درمان بستگی به علت بروز درد پستان دارد. درمان همیشه لازم نیست به عنوان مثال، اغلب یک دوره استراحت برای درمان کشیدگی عضلات کافی است و نکروز چربی سینه نیز به طور معمول خود به خود برطرف می شود.

برخی از علل درد پستان نیاز به درمان دارند. با توجه به اعلام انجمن سرطان آمریکا، اکثر پزشکان برداشتن فیبروآدنوم را توصیه می کنند. برداشتن توده به طور معمول اقدام احتیاطی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان محسوب می شود.

درمان سرطان پستان بسته به نوع و شدت آن متفاوت است. در برخی موارد پزشک از جراحی برای برداشتن تومور استفاده می کند، همچنین می تواند از شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده کند. هورمون درمانی یکی دیگر از درمان های ممکن برای سرطان پستان محسوب می شود، همچنین برای درمان ژنیکوماستی نیز مفید است.

جلوگیری از درد پستان

همیشه نمی توان از علل درد پستان جلوگیری کرد. به عنوان مثال، همیشه مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد کیست یا فیبروآدنوم می شود. با این حال، برخی از علل مانند فشار عضلات قابل پیشگیری هستند. برخی از نکات پیشگیری عبارتند از:

اجتناب از تمرینات شدید مربوط به قفسه سینه

افزایش تدریجی مقاومت تمرینات مربوط به قفسه سینه

از جمله زمان استراحت کافی بین تمرینات قفسه سینه

قبل از ورزش از روغن کاری یا وسایل محافظتی برای نوک پستان استفاده کنید

اجتناب از آنابولیک استروئیدها یا سایر داروهایی که بر هورمون ها تاثیر می گذارند

بیشتر بخوانید:دلایل خارش گوش چیست؟ / علل و درمان آن

زمان مراجعه به پزشک

برخی از دلایل درد پستان نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. به عنوان مثال، فشار عضلانی باید خود به خود برطرف شود، اما در صورت وجود توده یا تورم که می تواند سرطانی باشد به پزشک مراجعه کنید. انجمن سرطان آمریکا علائم زیر را برای سرطان پستان لیست می کند:

تورم در قسمتی از پستان یا تمام آن

درد در ناحیه پستان یا نوک آن

تغییرات پوستی مانند دامپلینگ یا مناطق قرمز و پوسته پوسته

ترشح غیر معمول از نوک پستان ها

تورم غدد لنفاوی

خلاصه

دلایل زیادی برای درد پستان وجود دارد. بیشتر علل بی ضرر هستند و برخی از آنها نیز خود به خود برطرف می شوند. در موارد نادر درد می تواند ناشی از سرطان پستان یا سایر بیماری های جدی باشد. بررسی سایر علائم سرطان و مراجعه فوری به پزشک در این موارد ضروری است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ