آسیب پرده گوش؛ علل و علائم آن

حسام آرین
پارگی پرده گوش یک سوراخ یا پارگی کوچک در پرده گوش یا پرده صماخ یا پرده تبیره بین گوش میانی و گوش بیرون است. بافت نازک غشای تمپانیک گوش میانی و مجرای گوش خارجی را تقسیم می کند. هنگام ورود امواج صوتی به گوش این غشا ارتعاش می یابد. ارتعاش از طریق استخوان های گوش […]

پارگی پرده گوش یک سوراخ یا پارگی کوچک در پرده گوش یا پرده صماخ یا پرده تبیره بین گوش میانی و گوش بیرون است. بافت نازک غشای تمپانیک گوش میانی و مجرای گوش خارجی را تقسیم می کند. هنگام ورود امواج صوتی به گوش این غشا ارتعاش می یابد. ارتعاش از طریق استخوان های گوش میانی ادامه می یابد. از آنجا که این ارتعاش به شما امکان شنیدن می دهد در صورت آسیب دیدگی پرده گوش شنوایی دچار مشکل می شود. به گزارش هلث لاین، پارگی پرده گوش در موارد نادر می تواند باعث کاهش شنوایی به صورت دائمی شود.

علل آسیب دیدگی پرده گوش

عفونت

عفونت گوش یکی از علل شایع پارگی پرده گوش به ویژه در کودکان محسوب می شود. حین عفونت گوش مایعات در پشت پرده گوش جمع می شوند. فشار ناشی از تجمع مایع می تواند باعث شکستگی یا پارگی غشای تمپان شود.

تغییرات فشار

سایر فعالیت ها می توانند با ایجاد تغییر فشار در گوش منجر به سوراخ شدن پرده گوش می شوند. این حالت به عنوان باروتروما شناخته می شود و به طور عمده زمانی رخ می دهد که فشار خارج از گوش با فشار داخل گوش به شدت متفاوت باشد. فعالیت هایی که می توانند باعث ایجاد باروتروما شوند عبارتند از:

غواصی

پرواز در هواپیما

رانندگی در ارتفاعات بالا

امواج ضربه ای

ضربه مستقیم و قوی به گوش

جراحت یا ضربه

آسیب ها هم می توانند باعث آسیب دیدگی یا پارگی پرده گوش شوند. هرگونه ضربه به گوش یا کنار سر می تواند باعث پارگی پرده گوش شود. موارد زیر باعث پارگی پرده گوش می شوند:

ضربه خوردن به گوش

آسیب دیدگی حین ورزش

افتادن روی گوش

تصادفات رانندگی

فرو کردن زیاد هر نوع شیء مانند پنبه، ناخن یا قلم در گوش می تواند به پرده گوش آسیب برساند. ضربه های صوتی یا آسیب به گوش ناشی از صداهای بسیار بلند می تواند پرده گوش را پاره کند. با این حال، این موارد چندان رایج نیستند.

علائم پارگی پرده گوش

درد اصلی ترین علامت پارگی پرده گوش است. برای برخی درد ممکن است شدید باشد. در طول روز می تواند ثابت بماند یا شدت آن افزایش یا کاهش می یابد. به طور معمول هنگام برطرف شدن درد گوش شروع به تخلیه می کند.

در این مرحله پرده گوش پاره می شود. مایعات آبکی، خونی یا چرکی ممکن است از گوش آسیب دیده تخلیه شود. پارگی ناشی از عفونت گوش میانی به طور معمول باعث خونریزی می شود. این عفونت های گوش بیشتر در کودکان خردسال، افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا یا در مناطقی با کیفیت هوای نامناسب رخ می دهد.

احتمال کم شنوایی موقت یا کاهش شنوایی در گوش آسیب دیده وجود دارد، همچنین می توان وزوز موقتی یا مداوم در گوش ها یا سرگیجه را نیز تجربه کرد.

تشخیص پارگی پرده گوش

پزشک از چندین روش برای تعیین پارگی پرده گوش استفاده می کند:

یک نمونه مایع که در آن پزشک مایعاتی را که ممکن است از گوش عفونی نشت می کند را مورد بررسی قرار دهد (عفونت ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود)

معاینه اتوسکوپ ، که در آن پزشک از یک دستگاه تخصصی با چراغ برای نگاه کردن و بررسی مجرای گوش استفاده می کند

ارزیابی شنوایی که در آن پزشک محدوده شنوایی و ظرفیت پرده گوش را می سنجد

تمپانومتری که در آن پزشک با قرار دادن یک تمپانومتر در گوش پاسخ پرده گوش را نسبت به تغییرات فشار آزمایش می کند

در صورت نیاز به معاینه تخصصی یا درمان پارگی پرده گوش پزشک شما را به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع می دهد

درمان پارگی پرده گوش

درمان پارگی پرده گوش به طور عمده برای تسکین درد و از بین بردن یا جلوگیری از عفونت طراحی شده است.

وصله

اگر گوش خود به خود بهبود نیابد پزشک ممکن است پرده گوش را وصله کند. وصله شامل قرار دادن یک تکه کاغذ دارویی روی پارگی در غشاء است. این تکه غشا را برای رشد دوباره تشویق می کند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت هایی را که منجر به پارگی پرده گوش  می شوند را برطرف کنند، همچنین شما را از ایجاد عفونت های جدید در برابر سوراخ شدن پرده گوش محافظت می کنند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا انواع دیگر مناسب برای گوش را تجویز کند. حتی امکان تجویز دو گزینه به طور همزمان نیز وجود دارد.

عمل جراحي

در موارد نادر ممکن است برای وصله سوراخ ایجاد شده در پرده گوش به جراحی نیاز باشد. جراحی ترمیم پرده گوش سوراخ شده را تمپانوپلاستی می نامند. در طول جراحی تمپانوپلاستی جراح بافت را از ناحیه دیگری از بدن برداشته و آن را روی سوراخ پرده گوش پیوند می زند.

درمان های خانگی

در خانه می توان درد ناشی از پارگی پرده گوش را با گرما و مسکن ها تسکین بخشید. گذاشتن کمپرس گرم و خشک روی گوش چندین بار در روز می تواند کمک کننده باشد. با فین نکردن بیش از حد ضروری درمان را ارتقا دهید. فین کردن باعث ایجاد فشار در گوش می شود.

تلاش برای پاکسازی گوش ها با حبس نفس، انسداد بینی و دمیدن نیز فشار زیادی را در گوش ایجاد می کند. افزایش فشار می تواند دردناک بوده و روند بهبود پرده گوش را آهسته کند. از هیچ گونه قطره گوش بدون نسخه ای استفاده نکنید مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد. در صورت پارگی پرده گوش مایع حاصل از این قطره ها به عمق گوش می رسد که باعث ایجاد مشکلات بیشتر می شود.

پارگی پرده گوش در کودکان

پارگی پرده گوش می تواند به دلیل بافت حساس و تنگ شدن مجاری گوش در کودکان بسیار بیشتر رخ دهد. استفاده زیاد از سواب پنبه ای یا گوش پاک کن به راحتی می تواند به پرده گوش کودک آسیب برساند. در صورت فرو کردن بیش از حد هر نوع جسم خارجی کوچک مانند مداد یا سنجاق سر داخل مجرای گوش می تواند باعث آسیب یا پارگی پرده گوش شود.

عفونت گوش شایع ترین علت پارگی پرده گوش در کودکان است. پنج مورد از هر 6 کودک در سه سالگی حداقل به عفونت گوش مبتلا می شوند. مهد کودک و حضور در مکان های شلوغ، در حالت دراز کشیده شیر خوردن خطر ابتلا به عفونت افزایش می یابد. در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله به پزشک اطفال مراجعه کنید:

درد خفیف تا شدید

نشت ترشحات خونی یا چرکی از گوش

تهوع، استفراغ یا سرگیجه مداوم

زنگ زدن در گوش ها

در صورت نیاز پزشک برای ادامه روند درمان پارگی گوش کودک شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد. از آنجا که پرده گوش کودک ظریف است آسیب های درمان نشده می توانند تاثیرات طولانی مدت بر شنوایی وی داشته باشند. به فرزند خود بیاموزید اشیا را وارد گوش خود نکند. علاوه بر این، در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت سینوسی از پرواز با هواپیما خودداری کنید زیرا تغییرات فشار می تواند به پرده گوش آسیب برساند.

بهبودی از پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش اغلب بدون هیچ گونه درمان تهاجمی بهبود می یابد. اکثر افراد دارای پارگی پرده گوش فقط دچار افت شنوایی موقت می شوند. حتی بدون درمان پرده گوش باید طی چند هفته بهبود یابد. در صورت انجام جراحی به طور معمول ظرف یک تا دو روز پس از عمل پرده گوش از بیمارستان مرخص می شوید. بهبودی کامل به ویژه پس از درمان یا روش های جراحی اغلب ظرف هشت هفته رخ می دهد.

بیشتر بخوانید:آیا آلرژی دائمی است؟

جلوگیری از پارگی های بعدی

کارهای متعددی برای جلوگیری از پارگی پرده گوش در آینده وجود دارد.

گوش خود را خشک نگه دارید تا از عفونت بیشتر جلوگیری شود.

هنگام استحمام به آرامی گوش های خود را با پنبه پر کنید تا از ورود آب به مجرای گوش جلوگیری شود.

تا زمان بهبودی گوش خود از شنا خودداری کنید.

در صورت ابتلا به عفونت گوش ، بلافاصله آن را درمان کنید.

سعی کنید هنگام سرماخوردگی یا عفونت سینوسی از پرواز در هواپیما خودداری کنید.

از گوشگیر ، آدامس بجوید یا خمیازه بکشید تا فشار گوش شما ثابت بماند.

برای تمیز کردن جرم گوش اضافی از اجسام خارجی استفاده نکنید (دوش گرفتن هر روز معمولاً برای متعادل نگه داشتن سطح جرم گوش کافی است).

وقتی می دانید که در معرض سر و صدای زیادی هستید ، مانند دستگاه های بلند یا کنسرت ها و محل های ساختمانی ، از گوش گوش استفاده کنید.

چشم انداز

اگر از شنوایی خود محافظت کنید و از آسیب دیدن یا قرار دادن اجسام در گوش خود جلوگیری کنید ، پارگی پرده گوش به راحتی قابل پیشگیری است. بسیاری از عفونت هایی که باعث پارگی می شوند را می توان در خانه با استراحت و محافظت از گوش درمان کرد. با این حال ، در صورت مشاهده ترشح از گوش خود یا احساس درد شدید در گوش بیش از چند روز ، به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از گزینه های تشخیصی و درمانی موفق برای پارگی پرده گوش وجود دارد.

مترجم: الهه زارعی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ