روشهای جدید درمان دیسک کمر چیست؟

سمانه حسنی
آیا دیسک کمر درمان قطعی دارد؟ دیسک کمر، به بالشتک‌های ژلاتینی، که جنس غضروف دارند و در ستون فقرات و میان مهره های کمری وجود دارند می‌گویند. دیسک نقش ضربه‌گیر را در مقابل فشار وارد شده بر ستون فقرات بدن را دارد. در مواقع آسیب‌هایی مانند بیرون زدگی با پارگی که بر اثر فشارهای سنگین […]
آیا دیسک کمر درمان قطعی دارد؟ دیسک کمر، به بالشتک‌های ژلاتینی، که جنس غضروف دارند و در ستون فقرات و میان مهره های کمری وجود دارند می‌گویند. دیسک نقش ضربه‌گیر را در مقابل فشار وارد شده بر ستون فقرات بدن را دارد. در مواقع آسیب‌هایی مانند بیرون زدگی با پارگی که بر اثر فشارهای سنگین رخ می‌دهد، می‌گوییم دیسک کمر داریم. دغدغه‌ی اکثر بیماران درمان نشدن دیسک کمر می‌باشد. از قدیم شنیده‌ایم که دیسک کمر درمانی ندارد، امام این صحت ندارد، در واقع امروزه روش‌های جدید درمان دیسک کمر حتی غیرجراحی راه‌حلی برای درمان قطعی دیسک کمر می‌باشد.

روش های مدرن درمان دیسک کمر

اما سوالی که پیش می‌آید این است که جدیدترین روش‌های درمان دیسک کمر چیست؟ درمان قطعی دیسک کمر چیست؟ روش‌های درمانی نوینی جراحی و غیر جراحی وجود دارد که متخصصین کلینیک خانه درد در این مقاله به آن پاسخ داده‌اند. برای دیسک کمر درمان‌های بسیاری وجود دارد که متخصص ستون فقرات در ابتدا از روش‌های غیر جراحی استفاده می‌کند. در نهایت اگر میزان وخامت دیسک بالا باشد، روش‌های جراحی دیسک کمر را انتخاب می‌کند. در ادامه به پیشرفته ترین روشهای درمان دیسک کمر می پردازیم.

جدیدترین روش های درمانی غیر جراحی دیسک کمر

طبق آمار، تقریبا 70 درصد مبتلایان به بیماری دیسک کمر، خود به خود خوب می‌شوند، اما در مورد آن 30 درصد دیگر میتوان گفت که تقریبا 10 درصد آنها، از روش‌های درمان غیر جراحی دیسک کمر مانند فیزیوتراپی، آب‌درمانی و یا دارودرمانی استفاده کرد. برخی دیگر از جدیدترین راه های درمان دیسک کمر بدون جراحی به شرح زیر می‌باشند:

درمان با تزریق دیسکوژل

              شیوه درمانی دیسکوژل یکی از شیوه‌هایی جدیدی می‌باشد که از ترکیب تنگستن و الکل-سلولز به حالت ژل به بیمار ترزیق می کنند. درمان با الکل از جمله شیوه‌های قدیمی درمان دیسک کمر بود که امروزه این شیوه درمانی به علت آسیب به بافت های عصبی ناشی از نشت الکل به داخل نخاع، منسوخ شده است. با وجود این ترکیب از این آسیب احتمالی جلوگیری شده و همچنین باعث تغییر در ساختار مولکولی ماده و کاهش آب داخل دیسک می‌شود. برای این شیوه‌های درمانی میتوان به فوق تخصص درد برای کنترل و درمان درد مراجعه کرد. از جمله مزایایی که این روش جدید درمان غیر جراحی دیسک کمر دارد، کم تهاجمی بودن این روش است که ریسک بسیار پایینی دارد و همچنین نیازی به عمل جراحی ندارد. در این نوع درمان جدید برای دیسک کمر، سندروم عمل جراحی ناموفق نیز بروز نمی‌کند و امکان انجام به شیوه سرپایی نیز می‌باشد. علاوه بر موفقیت‌آمیز بودن 80 الی 90 درصدی این نوع درمانی، نیازی به درمان فیزیوتراپی بعد از عمل نیز نیست. اما بیماران باید برخی موارد را به عنوان خط قرمز برای درمان کمر درد خود قرار دهند و بهتر است در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند. بیمارانی که در کنترل ادرار خود و مدفوع مشکل دارند، مشکل حرکتی پیش رونده و یا بی حسی در نشیمن‌گاه خود را دارند، حتما به متخصص مراجعه کنند زیرا این افراد واقعا نیاز به عمل جراحی اورژانسی دارند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، رزرو نوبت و یا مشاوره با شماره های ۰۲۱۲۶۷۰۳۱۲۶ و  ۰۲۱۲۶۷۰۲۹۳۵ کلینیک خانه درد تماس بگیرید. همچنین برای دیدن نمونه‌های درمانی و آشنایی با بهترین متخصص ستون فقرات در تهران به سایت painhouse.ir سری بزنید!

درمان با دکامپرشن

در این شیوه درمانی، پزشک متخصص جهت رفع فشار ستون فقرات با استفاده از میز یا دستگاه دیگری، برای ایجاد فشار و فضا در داخل دیسک کاری می کند تا مایع دیسک برگردد. این نوع درمان باعث می‌شود دیسک مواد مغذی بیشتری را دریافت کند و درمان نتیجه بهتری داشته باشد. البته گزینه های درمانی بستگی به وخامت دیسک و نوع آسیب یا عواملی چون سن نیز دارد. برخی دیگر از روش‌های درمان غیرجراحی دیسک کمر عبارتند از:
  • گرمادرمانی
  • سرمادرمانی
  • حرکات کششی و تقویت‌کننده کاهش درد
  • تزریق اوزن
  • ماساژدرمانی

جدیدترین روش های درمان جراحی دیسک کمر

همان‌طور که در بالا اشاره شد از 30 درصد باقیمانده 10 درصد بدون جراحی درمان می‌شوند، در صورت عدم مراجعه زودهنگام به متخصص ستون فقرات بیماری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌کند و درمان سخت و دشوار می‌شود. 20 درصد باقیمانده ممکن است با جراحی دیسک کمر خود کنترل کنند. در اینجا برخی از جدیدترین درمان‌های دیسک کمر اشاره کرده‌ایم.

درمان با جراحی میکروسکوپی

این نوع درمان، یکی از جدیدترین روش‌های درمان دیسک کمر می‌باشد. در این روش برش های کوچک 1 تا 2 اینچی در وسط کمر ایجاد می شود و مهره‌های آسیب‌دیده را از طریق کالبدشکافی ماهیچه‌های ستون فقرات، پیدا می‌کنند. سپس با برداشتن بخشی از استخوان، ریشه عصب و دیسک را در معرض دید قرار می‌دهند. در این مرحله بخشی از دیسک که پاره شده و عصب نخاعی را تحریک می‌کند، با استفاده از وسایل ویژه و بسیار پیشرفته برمی‌دارند. بیمار بعد از انجام این نوع جراحی می‌تواند با گذراندن 6 هفته طول درمان، به فعالیت‌های روزمره و زندگی عادی خود برگردد.

درمان باجراحیدکمپرشن

جراحی دکمپرشن دیسک کمر، از گزینه‌های جراحی جدید می‌باشد که کمترین تهاجم را دارد. در این روش جدید جراحی قسمت کوچکی از دیسک برداشته می‌شود، قسمتی که باعث فشار بر روی ریشه اعصاب نخاعی شده و به دنبال آن درد در پاها و کمر را ایجاد می کند. در این نوع جراحی، نیازی به بیهوشی نبوده و با بی حسی موضعی عمل جراحی را انجام می‌دهند. این نوع جراحی با وارد کردن سوزن کانول کوچکی به دیسک کمر، بخش کوچکی از دیسک را سوراخ می‌کند و آن را بیرون می‌کشد. این کار باعث می‌شود دیسک جکعتر شود و درد در این ناحیه کاهش یابد.

درمان با جراحی آندوسکوپی

جراحی آندوسکوپی به عنوان یکی از روش‌های جدید درمان دیسک کمر بسیار دقیق شناخته شده که نتیجه فوق‌العاده عالی در در بین درمان‌های جراحی را دارد. در این روش جراح از ابزارهای ظریف مانند آندوسکوپ، دوربین و لنزهای ویژه برای ورود به کانال ستون فقرات، استفاده می‌کند. در این نوع جراحی نیازی به بیهوش کردن بیمار نمی‌باشد و با بی‌حسی موضوعی برش‌های ظریف نیم سانتی ایجاد می‌شود. از جمله مزایایی که این روش جدید جراحی درمان دیسک کمر دارد، دارای کمترین تهاجم می‌باشد و حداقل عارض را دارا است. در این روش شانس موفقیت نسبت به جراحی باز نیز، بالاتر می‌باشد، همچنین سرپایی بودن جراحی از مزایای دیگر این شیوه جدید درمان می‌باشد. از آنجایی‌که دغدغه‌ی برخی از افراد هزینه های زیاد جراحی می‌باشد، می توان گفت در این نوع جراحی هزینه ها کاهش یافته و با پوشش بیمه‌ای که دارد گزینه درمانی مناسب می باشد. اما جراحی آندوسکوپی دیسک کمر برای چه بیمارانی مناسب است؟ یکی از سوالاتی که ذهن بیماران را مشغول کرده این است که آیا این نوع جراحی مناسب آنهاست یا خیر؟ طبق موارد ذکر شده در بالا، در اکثر بیماران نیازی به جراحی نمی‌باشد اما در صورت دیدن برخی علائم مانند اختلالات و ضعف حرکتی، مشاهده دیسک بزرگ در نتایج ام‌آرآی، این روش درمانی بهترین پاسخ برای درمان دیسک کمر می‌باشد. مگر در مواردی که نیاز به جابجایی توده دیسکی و تنگی کانال وسیعی باشد، در این صورت جراحی باز تنها راه درمان دیسک کمر است.

کلام آخر

حتما شنیده‌اید که اکثر پزشکان می‌گویند، کمر درد نیز، دردی شایع مانند سرماخوردگی برای فردی رخ می‌دهد. البته انواع کمر دردها داریم که با مراجعه به متخصص می‌توانیم نوع و علت درد کمر خود را بیابیم. درد دیسک کمر نیز مانند اغلب کمر دردها با درمان های غیرجراحی درمان می‌شوند.مخصوصاً امروزه با روش های جدید درمان دیسک کمر، میتوان گفت درمان قطعی دیسک کمر با شیوه های جدید ممکن شده است.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ