هرآنچه باید در مورد تجهیزات پزشکی بدانید

سمانه حسنی
  تا به حال فکر کردید که مکانیک اگر آچار، پیچ‌گوشتی و ابزارآلات نداشته باشد، چگونه می‌تواند شغل خود را ادامه دهد؟ تقریبا غیرممکن است چنین اتفاقی بیفتد. اغلب مشاغل نیاز به یک سری ابزار و تجهیزات دارند، در زمینه پزشکی و دندانپزشکی هم این اتفاق کاملا صادق است. برای پزشکان و دندان‌پزشکان داشتن تجهیزات […]

 

تا به حال فکر کردید که مکانیک اگر آچار، پیچ‌گوشتی و ابزارآلات نداشته باشد، چگونه می‌تواند شغل خود را ادامه دهد؟ تقریبا غیرممکن است چنین اتفاقی بیفتد. اغلب مشاغل نیاز به یک سری ابزار و تجهیزات دارند، در زمینه پزشکی و دندانپزشکی هم این اتفاق کاملا صادق است.

برای پزشکان و دندان‌پزشکان داشتن تجهیزات از اهمیت بالاتری هم برخوردار است؛ چراکه با سلامت و جان افراد در ارتباط هستند و بروز اختلال و وجود اشکال در این تجهیزات می‌تواند جان بیماری را به خطر بیندازد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مطلب شما را با تجهیزات پزشکی بیشتر آشنا کنیم و انواع مختلف آن را بیان کنیم. بنابراین اگر در مسیر پزشک شدن قرار دارید یا دانش کمی در این زمینه دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

تجهیزات پزشکی چیست؟

تجهیزات پزشکی معنای تقریبا واضحی دارد و در کشورهای مختلف دنیا به ابزار و وسایلی گفته می‌شود که برای تشخیص، پیشگیری و درمان در علم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات پزشکی با اهداف مختلفی تولید شدند و هرکدام کارکرد مخصوص خود را دارند؛ اما تمامی آن‌ها در راستای ایجاد سلامتی برای انسان‌ها ساخته می‌شوند.

تجهیزات حوزه پزشکی بسیار متنوع و زیاد هستند. این وسایل برای زیرشاخه‌های مختلف پزشکی تولید می‌شوند و هر رشته ممکن است تجهیزات مختص به خود را داشته باشد. جدای از آن یک سری لوازم عمومی هم هستند که اکثر پزشکان فارغ از رشته تخصصی خود از آن‌ها بهره می‌برند. این تجهیزات را می‌توان به کلاس‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد.

انواع کلاس‌بندی تجهیزات پزشکی

سازمان بهداشت آمریکا هر یک از وسایلی که به عنوان تجهیزات پزشکی می‌توان از آن نام برد را با توجه به تاثیری که در بدن و سلامتی انسان دارند، به شکل زیر کلاس‌بندی کرده است:

کلاس A:

در این دسته تجهیزاتی قرار می‌گیرند که طراحی پیچیده‌ای ندارند و کمترین خطر را برای سلامتی انسان به همراه دارند. معمولا در آمریکا روی این نوع تجهیزات کنترل عمومی انجام می‌دهند و سخت‌گیری خاصی برای تولید و استفاده آن‌ها نمی‌کنند. با توجه به شرایط و قوانینی که برای این نوع از تجهیزات درنظر گرفته شده است، حدود 74 درصد از وسایل تولید شده در دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

کلاس B:

در این دسته تجهیزاتی هستند که نسبت به گروه A کنترل بیشتری را نیاز دارند و بعد از کنترل عمومی، کیفیت‌ آن‌ها تحت آزمایشات دیگری هم قرار می‌گیرد تا به صورت ویژه هم کنترل شوند. وسایل بسیاری هستند که در این دسته جای می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به تشک‌های مواج و لوازم طبی و برخی تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد.

کلاس C:

این گروه جایی است که تمام تجهیزات آن با جان بیمار سروکار دارد؛ به همین خاطر از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند علاوه بر کنترل‌های عمومی و ویژه در ابتدای کار باید تست‌های مختلفی روی آن‌ها انجام گیرد تا جان بیماران را به خطر نیندازد. وسایلی مثل دستگاه نمایشگر ضربان قلب، فشار سنج، برخی تجهیزات دندانپزشکی و سایر تجهیزات پیشرفته پزشکی در این دسته قرار دارند.

انواع تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی، در دسته‌بندی‌های زیر خلاصه می‌شوند:

  • وسایل معاینه: هر نوع وسیله‌ای که در تشخیص بیماری توسط پزشک استفاده می‌شود را با عنوان وسایل معاینه می‌شناسند.
  • وسایل عمومی: هر نوع وسیله‌ای که در اغلب درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد را می‌توان در این دسته جای داد.
  • وسایل زنان و زایمان: هر نوع وسیله‌ای که در تشخیص و درمان انواع بیماری‌های بخش زنان و زایمان بیمارستان‌ها و مطب پزشکان استفاده می‌شود در این گروه قرار دارند.
  • تجهیزات درمانی: هر نوع تجهیزاتی که در درمان سریع بیماران در بیمارستان‌ها و سایر مدارک درمانی استفاده می‌شود را می‌توان در این دسته داشت.
  • تجهیزات آزمایشگاهی: هر نوع وسیله که در آزمایشگاه‌ها برای موارد مختلفی مثل تشخیص انواع بیماری استفاده می‌شود.
  • تجهیزات اتاق عمل: هر نوع تجهیزاتی که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد را به عنوان تجهیزات اتاق عمل می‌شناسند.
  • تجهیزات بخش‌ها: انواع تجهیزاتی که در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شوند، در این گروه قرار دارند.
  • تجهیزات دندانپزشکی: تجهیزات دندانپزشکی که بسیار حساس و مهم هم هستند را می‌توان در گروهی جداگانه قرار داد و از آن‌ها در کنار هم یاد کرد.

وسایل و تجهیزات دیگری هم هستند که در این دسته‌بندی‌ها جایی ندارند. این نوع تجهیزات می‌تواند در پزشکی به صورت غیرمستقیم یا مستقیم حضور داشته باشند. چنین تجهیزاتی را در دسته‌بندی به نام طبقه‌بندی‌نشده‌ها می‌توان قرار داد.

نگهداری و تعمیرات تجهیزات پزشکی

بسیاری از دستگاه‌های مورد استفاده در علم پزشکی در ایران تولید نمی‌شوند و به صورت وارداتی در کشور استفاده می‌شوند. با گران شدن قیمت ارز و وضعیت اقتصادی قیمت تجهیزات پزشکی هم سر به فلک کشیده است. اگر به درستی از دستگاه‌ها استفاده نشود و به خوبی از آن‌ها نگهداری نکنید، می‌تواند هزینه‌های سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد.

اگر این دستگاه‌ها در بیمارستان استفاده شوند، با نگهداری درست می‌توان 30 تا 40 درصد در هزینه‌های بیمارستان صرفه‌جویی کرد و این هزینه را به موارد بهتری اختصاص داد. اگر هم در مطب شخصی شما استفاده می‌شوند می‌توانند باعث کاهش هزینه‌های شما شوند. کار دیگری که برای کاهش هزینه‌های خود در این مورد می‌توانید انجام دهید، تعمیرات تجهیزات پزشکی است.

تعمیر تجهیزات پزشکی مثل دستگاه اکسیژن‌ساز و تعمیر تجهیزات دندانپزشکی هم می‌تواند به شما کمک کند که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و هر زمان که دستگاه خراب شد، هزینه‌ای به اندازه یک دستگاه نو نپردازید.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ