داروهای خواب آوری که معتاد می‌کنند!

سمانه حسنی
بدون شک همه ما در طول زندگی خود برای یک بار هم که شده، بدخواب شدن (بی‌خوابی و یا کم‌خوابی) را تجربه کرده‌ایم. تجربه‌ای تلخ که می‌تواند همه ابعاد زندگی شخصی، کاری و اجتماعی فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد. اتفاقی تلخ که امکان بروز آن در افرادی که مدام در معرض استرس و […]

بدون شک همه ما در طول زندگی خود برای یک بار هم که شده، بدخواب شدن (بی‌خوابی و یا کم‌خوابی) را تجربه کرده‌ایم. تجربه‌ای تلخ که می‌تواند همه ابعاد زندگی شخصی، کاری و اجتماعی فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد. اتفاقی تلخ که امکان بروز آن در افرادی که مدام در معرض استرس و فشارهای روانی مختلف قرار می‌گیرند، بیشتر است. مسئله‌ای که می‌تواند سبب استفاده مکرر از قرص‌های خواب یا به صورت خودسرانه و یا حتی زیر نظر پزشک شود.

 داروهایی همچون زولپیدم، ملاتونین، دیازپام، ترامادول، زاناکس و ... ازجمله اقلام دارویی رایجی هستند که افراد برای فرار از بدخوابی از آن‌ها استفاده می‌کنند غافل از آنکه نسبت به عوارض خطرناک این دسته از داروها اطلاعات صحیحی را از منابع معتبر علمی دریافت کنند. در اینجا قصد داریم به عوارض استفاده از چنین داروهایی صحبت کنیم. عارضه خطرناکی به نام "اعتیاد"! بله، اعتیاد یکی از اصلی‌ترین معایب  داروهایی است که عمدتا با هدف تسکین و کاهش استرس و به صورت وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که به واسطه عوارض خطرناکی که بعد از مصرف چنین داروهایی ایجاد می‌شود فروش آن‌ها بدون نسخه پزشک ممنوع است. ممنوعیتی که در خیلی از مواقع توسط افرادی که تنها هدفشان پول درآوردن بسیار است، زیرِپا گذاشته می‌شود. قرص ملاتونین از معایب قرص های خوب آور تا کاربردهای وسیع این داروی اعتیاد آور پیش از پرداختن به معایب قرص های خواب آور بهتر است با تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای آن آشنا شویم.
  • درمان بی‌خوابی
این داروی خواب آور به صورت وسیع برای درمان انواع مختلف بی‌خوابی (بی‌خوابی ایجاد شده بر اثر استرس، بی‌خوابی بر اثر هواپیمازدگی، بی‌خوابی بر اثر فشارهای بیش از حد شیفت‌های کاری و ...) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جلوگیری از بروز آسیب مغزی بعد از ایجاد تروما (حادثه)
  • قابل استفاده برای افرادی که به عارضه تحلیل رفتن اعصاب مبتلا هستند.
  • سایر کاربردهای درمانی
می‌توان گفت که اگر از معایب قرص های خواب آور چشم‌پوشی کنیم، این دارو می‌تواند در موارد دیگری نیز مورد استفاده کنیم. مواردی که مقالات و پژوهش‌های علمی مستندی، استفاده از ملاتونین را برای درمان و یا کنترل آن‌ها رد نکرده است. نمونه‌ای از مهم‌ترین این کاربردها در ادامه به صورت فهرست وار آورده شده است:
  • درمان بیماری‌های متابولیکی
  • کنترل بیماری‌های قلبی-عروقی
  • درمان اختلالات و بیماری‌های روحی و روانی
  • ایجاد اعتیاد
لازم به ذکر است که نباید از تداخل دارویی قرص های خواب آور قوی تری  مثل زولپیدم با سایر اقلام دارویی غافل باشید. از این رو از استفاده خودسرانه از چنین دارویی بدون مشورت پزشک، خود داری کنید. در صورتی که پزشک شما نیز استفاده از چنین دارویی را برایتان تجویز کرد، حتما ایشان را از لیست داروهایی که در حال استفاده کردن از آن‌ها هستید، آگاه کنید. سخن پایانی در این مقاله تلاش شد که با یکدیگر به بررسی مهم‌ترین معایب قرص های خواب آور در کنار کاربردهای متعدد آن در علم پزشکی پرداخته شود. قرص ملاتونین، یکی از رایج‌ترین قرص‌های خواب آوری است که عموما افراد برای فرار از بدخوابی و یا بی‌خوابی از آن استفاده می‌کنند. دارویی که پتانسیل بالایی را در معتاد کردن این افراد برای استفاده مداوم از آن را دارد. ممنون از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. منبع: کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی | https://drjavadiclinic.com/
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ