رشد عضله بهتر با اضافه‌کردن سویا به میکس پروتئین وی

سمانه حسنی
پودر پروتئین وی عضو جدانشدنی تغذیه تمام کسانی است که به‌صورت مرتب و مداوم در حال تمرین و ورزش هستند. فرقی نمی‌کند که تمرین شما ترکیبی از تمرین‌های هوازی و قدرتی است یا فقط در حال کار با وزنه هستید، درهرصورت برای تقویت عضلات بدن بعد از تمرین، پرورش عضلاتی خوش‌فرم و البته تأمین پروتئین […]

پودر پروتئین وی عضو جدانشدنی تغذیه تمام کسانی است که به‌صورت مرتب و مداوم در حال تمرین و ورزش هستند. فرقی نمی‌کند که تمرین شما ترکیبی از تمرین‌های هوازی و قدرتی است یا فقط در حال کار با وزنه هستید، درهرصورت برای تقویت عضلات بدن بعد از تمرین، پرورش عضلاتی خوش‌فرم و البته تأمین پروتئین موردنیاز بدن یک ورزشکار، به مصرف مداوم انواع پروتئین حیوانی و در کنارش پودر پروتئین وی نیاز دارید. به همین خاطر باید برنامه غذایی دقیق و مرتبی برای سوخت‌رسانی به بدن داشته باشید و حتماً از مکمل استفاده کنید.

پروتئین وی چیست؟

پودر پروتئین وی در اصل، ترکیب پروتئین‌های ایزوله شده از بخش مایع شیر (هنگام تولید پنیر) است که به آن وِی می‌گویند. اگر پروسه تولید پنیر را بدانید، این پروتئین وی در قسمت مایع شیر است و آن چربی دلمه بسته روی شیر را شامل نمی‌شود. در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده انواع پروتئین وی، این محصول را با طعم‌های مختلف وانیلی، کاکائویی، توت‌فرنگی و … در بازار عرضه می‌کنند که با شکر یا بدون شکر است.

چه کسانی باید پروتئین وی مصرف کنند؟

ورزشکارانی که قصد کاهش وزن دارند، ورزشکارانی که به دنبال کاهش چربی بدن و افزایش وزن عضلاتشان هستند، باید علاوه بر پروتئین برنامه غذایی حتماً از پروتئین وی نیز استفاده کنند.

تا اینجا متوجه شدید که هدف اصلی از مصرف پروتئین، تقویت بافت عضله و افزایش آن است، اما یک سؤال مهم، آیا با اضافه‌کردن سویا به پروتئین وی می‌توان رشد بهتر عضله را انتظار داشت؟

بر خلاف تصور، یکی از پروتئین‌هایی که برای رشد عضلات بدن به آن نیاز دارد، سویا است. در طول این سال‌ها احتمالاً شنیده‌اید که ترکیب کازئین و پروتئین وی تأثیر به سزایی در رشد عضلات بدن دارد اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد اگر به دنبال بیشترین تأثیرگذاری هستید، بهتر است که کازئین و پروتئین وی را بعد از تمرین همراه با سویا مصرف کنید.

تأثیر مصرف سویا در رشد عضلات

بر اساس یافته‌های مجله تغذیه Nutrition ترکیب پروتئین وی، کازئین و سویا بهترین ترکیب برای رشد عضلات بدن ورزشکاران است. در واقع این ترکیب به بدن کمک می‌کند تا در سطحی بالاتر، پروتئین بیشتری را برای مدت طولانی ذخیره داشته باشد و در پایان تمرین به عضلات برساند.

احتمالاً می‌دانید که هضم پروتئین وی سریع و هضم کازئین زمان‌بر است، اما مدت‌زمان گوارش سویا مابین این دو قرار دارد، در نتیجه چنین ترکیبی برای طولانی‌مدت پروتئین و آمینوهای ضروری لازم را به عضلات می‌رساند. علاوه بر این، در مقایسه با لبنیات سویا تأثیر بیشتری در تقویت عضلات بدن دارد.

قصه تأثیرات مثبت سویا در تغذیه ورزشکاران فقط به همین دو مورد ختم نمی‌شود. این ماده مغذی برای افزایش هورمون‌ها ضروری است. همچنین تحقیقات نشان داده که سویا سطح اکسید نیتریک را نیز تقویت می‌کند. تحقیق دیگری هم که در سال ۲۰۰۴ در ایالت اوهایو آمریکا انجام شد، نشان داد مردانی که بعد از تمرین ترکیب پروتئین وی و سویا مصرف کردند، میزان آنتی اکسید بیشتری در طول تمرین داشتند. چهارمین پژوهش نیز یافته‌های قبلی را تأیید کرد و نشان داد که مصرف ۴۰ گرم سویا به مدت 4 هفته آن هم قبل از تمرین با وزنه، تأثیر بهتری در رشد عضلات بدن ورزشکاران دارد.

بهترین ترکیب مصرف سویا با پروتئین وی

بهترین پیشنهاد برای مصرف ترکیب معجزه‌آسای سه‌گانه پروتئین وی، کازئین و سویا به ترتیب 2، 1 و 1 پیمانه است که شامل 20 گرم پروتئین وی، 10 گرم کازئین و 10 گرم سویا می‌شود تا حسابی عضلات شما را تقویت کرده و بعد از تمرین پروتئین و آمینوهای لازم را برای ساخت رشته‌های عضلانی به بدن برساند.

خرید پروتئین وی از داروخانه‌های معتبر

بهترین انتخاب هر مربی و ورزشکاری برای خرید پروتئین وی استاندارد یا دیگر مکمل‌های ورزشی داروخانه‌های معتبر سراسر کشور است. محصولات داروخانه با نظارت مستقیم سازمان غذا و دارو تولید شده یا وارد کشور می‌شود، در نتیجه دربارۀ کیفیت محصول، اورجینال بودن و از همه مهم‌تر پلمب بودن مکمل‌ها و پودرها خیالتان راحت خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ