برای بهبود پوست خشک چه باید کرد؟

سمانه حسنی
رطوبت یکی از مهم‌ترین عوامل در خشک شدن پوست است و این شما هستید که باید رطوبت رسانی را برای پوست خود انجام دهید. علاوه بر این، خشک شدن پوست می‌تواند در نتیجه حمام کردن مکرر، استفاده از صابون‌های خشن، افزایش سن یا برخی شرایط پزشکی مانند برخی بیماری‌ها رخ دهد. البته برای کسانی که […]

پوست خشک

رطوبت یکی از مهم‌ترین عوامل در خشک شدن پوست است و این شما هستید که باید رطوبت رسانی را برای پوست خود انجام دهید. علاوه بر این، خشک شدن پوست می‌تواند در نتیجه حمام کردن مکرر، استفاده از صابون‌های خشن، افزایش سن یا برخی شرایط پزشکی مانند برخی بیماری‌ها رخ دهد. البته برای کسانی که در آب و هوای سردتر هستند، هوای سرد و خشک زمستانی نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

خارجی‌ترین لایه پوست میزان رطوبت کلی پوست را نشان می‌دهد. خوشبختانه، بسیاری از کارهای ساده و ارزان وجود دارند که می‌توانید برای از بین بردن خشکی پوست انجام دهید. در واقع خشک شدن پوست نیاز به مدیریت دارد تا بتوانید رطوبت را به آن برگردانید. در این مقاله نکاتی را بیان خواهیم کرد که می‌توانند هم از خشک شدن پوست جلوگیری کنند و هم درمانی برای آن باشند.

حفظ رطوبت در پوست

مرطوب‌کننده‌های پوست، که لایه بالایی سلول‌های پوست را آبرسانی می‌کنند و رطوبت را محبوس می‌کنند، اولین قدم برای مبارزه با خشکی پوست هستند.

به طور کلی، هر چه مرطوب‌کننده غلیظ‌تر و چرب‌تر باشد، اثربخشی آن بیشتر خواهد بود. از آنجایی که کرم‌ها برخلاف آبرسان‌ها حاوی آب نیستند، بهتر است در زمانی که پوست هنوز در اثر حمام مرطوب است، استفاده شوند تا رطوبت را در پوست مسدود کنند. سایر مرطوب کننده‌ها حاوی آب و همچنین روغن و به نسبت‌های مختلف هستند.

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شمایی که به دنبال مرطوب کننده و آبرسان قوی پوست هستید، کرم کامان برای پوست خشک است. این کرم با نام کرم پمپی ب کمپلکس شناخته می‌شود که مناسب پوست‌های خیلی خشک است و مهم‌ترین وظایف آن رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست است. استفاده از این کرم و آن هم به صورت مرتب و روزانه، کمک می‌کند تا پوست خشک خود را عمیقا آبرسانی کنید و دیگر شاهد تَرَک و پوسته پوسته شدن نباشید. این محصول از برند کامان دارای فرمولاسیون غنی حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین است.

سبک زندگی و روش‌های درمان خانگی

رطوبت در پوست

اقدامات زیر می‌توانند به حفظ رطوبت و سلامت پوست شما کمک کنند:

  • برای خشکی پوست صورت، حداقل دو بار در روز صورت خود را به آرامی بشویید. دو بار در روز و بعد از تعریق از یک پاک کننده ملایم، بدون الکل و بدون کف روی صورت خود استفاده کنید. محصولات حاوی اسید استئاریک (موجود در شی باتر) یا اسید لینولئیک (موجود در روغن آرگان و سایرین) می‌توانند به ترمیم پوست شما کمک کنند. اگر پوست حساسی دارید، عصرها پوست خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و دفعات دیگر را تنها با آب بشویید.
  • در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است، از داروهای موضعی که استفاده می‌کنید. پس از استفاده از این داروها، چند دقیقه صبر کنید (برای جزئیات بیشتر به بسته بندی دارو مراجعه کنید)، سپس مرطوب کننده خود را روی پوست بزنید. اگر به دنبال خرید لوازم آرایش هستید، حتما سراغ محصولات کرمی و پایه روغن بروید. حتی در روزهای ابری از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی ضدآفتاب با SPF حداقل 30 باشد. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بمالید و هر دو ساعت یک بار، یا بیشتر اگر شنا یا عرق می‌کنید، آن را تمدید کنید.
  • پوست خود را مرطوب کنید. چند بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید، به خصوص زمانی که پوست شما احساس خشکی می‌کند و پس از شستن دست یا حمام، در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است آن را بزنید. از پزشک خود در مورد مزایا و معایب محصولات مختلف برای پوست و وضعیت خود بپرسید. ممکن است لازم باشد چندین محصول را امتحان کنید.
  • به دنبال ترکیبات شفابخش مانند اوره، سرامیدها، اسیدهای چرب و گلیسیرین، شی باتر و کره کاکائو باشید. به دنبال محصولاتی بدون عطر باشید که باعث آکنه (غیر کومدوژنیک) نمی‌شوند و حاوی مواد آلرژی‌زا (هیپوآلرژیک) نیستند. از محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات که باعث خشک شدن پوست می‌شوند، خودداری کنید.
  • برای صورت و گردن، از کرم استفاده کنید. چیزی را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد و هیچ اثری از آن باقی نماند. اگر مستعد آکنه هستید، از محصولاتی که حاوی کره کاکائو یا روغن نارگیل هستند روی صورت خود اجتناب کنید. اگر پوست شما خیلی چرب است، به جای مرطوب کننده از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر پوست پرجوشی دارید، ممکن است با استفاده از محصولات حاوی آنتی اکسیدان یا آلفا هیدروکسی اسید از پوسته پوسته شدن پوست خود جلوگیری کنید.
  • اگر پوست بدن شما خیلی خشک است، از مرطوب کننده‌های قوی‌تر یا روغنی مانند روغن بچه استفاده کنید. روغن نسبت به لوسیون‌ها قدرت ماندگاری بیشتری دارد و از تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری می‌کند. حتی می‌توانید از محصولی استفاده کنید که بر پایه وازلین ساخته شده است. اگر احساس می‌کنید خیلی چرب است، آن را فقط هنگام خواب یا فقط روی ترک‌های روی پوستتان استفاده کنید. برای دست‌های خیلی خشک، کرم را به مقدار زیاد قبل از خواب بمالید و جوراب یا دستکش نخی ساده بپوشید.
  • از آب گرم استفاده کنید و زمان حمام را محدود کنید. دوش طولانی مدت یا حمام و آب داغ چربی طبیعی پوست شما را از بین می‌برد. حمام کردن‌های بیش از یک بار در روز و بیش از 10-5 دقیقه را محدود کنید. از آب گرم و نه آب داغ استفاده کنید.
  • از صابون‌های مرطوب کننده و بدون حساسیت استفاده کنید. برای شستن دست، از صابون مرطوب کننده بدون عطر (کم حساسیت‌زا) استفاده کنید. سپس در حالی که دستانتان هنوز مرطوب هستند از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  • در حمام، از کرم پاک کننده غیر صابونی یا ژل شستشو استفاده کنید و از صابون فقط در نواحی مورد نیاز مانند زیر بغل و کشاله ران استفاده کنید. از لیف کشیدن‌های سخت و زدن سنگ پا پرهیز کنید.
  • پارچه‌هایی را انتخاب کنید که با پوست شما مهربان هستند. الیاف طبیعی مانند پنبه به پوست شما اجازه تنفس می‌دهند. پشم، اگرچه طبیعی است، اما گاهی اوقات حتی پوست سالم را تحریک می‌کند.
  • برای شستن لباس‌ها، از شوینده‌های بدون رنگ یا عطر استفاده کنید که هر دو می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. این نوع محصولات معمولاً در نام خود عبارت «بدون عطر و رنگ مصنوعی» را می‌آورند.
  • خارش را تسکین دهید. اگر پوست خشک باعث خارش می‌شود، یک پارچه تمیز، خنک و مرطوب را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می‌توانید از کرم یا پماد ضد خارش حاوی حداقل 1 درصد هیدروکورتیزون استفاده کنید.

جلوگیری از خشکی پوست

جلوگیری از خشکی پوست

استفاده منظم از نرم کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها بعد از حمام از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. افراد همچنین می‌توانند با اجتناب از موارد زیر که باعث خشکی یا تحریک پوست می‌شوند، از خشکی پوست جلوگیری کنند:

  • خاراندن پوست
  • استفاده بیش از حد از تصفیه هوا در خانه
  • اصلاح با تیغ بدون ژل اصلاح
  • حمام کردن یا دوش گرفتن زیاد
  • مالش بیش از حد پوست هنگام خشک کردن با حوله
  • حمام کردن یا دوش گرفتن با آب خیلی داغ
  • استفاده از لوسیون‌های حاوی الکل
  • تماس مکرر پوست با مواد شوینده
  • نشستن زیر حرارت مستقیم بخاری یا آتش
  • بیرون ماندن در شرایط باد بدون پوشاندن پوست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر عوامل محیطی یا پیری دلیل خشکی پوست نباشد، ممکن است فرد به بیماری پوستی زمینه‌ای مبتلا باشد. اگر فردی مشکوک به این موضوع باشد، باید با پزشک صحبت کند.

اگر داروهای خانگی و مرطوب‌کننده‌های خریداری‌شده علائم خشکی پوست را کاهش نمی‌دهند، اینجاست که باید با پزشک مشورت کنید و آزمایشات لازم برای تشخیص را انجام دهید.

مرطوب نگه داشتن پوست و درمان خشکی پوست در اسرع وقت بسیار مهم است. در صورت عدم درمان، خشکی پوست می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • قرمزی‌های تکه‌ای پوست
  • خون ریزی
  • عفونت باکتریایی

قرمزی، تورم یا چرک ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد. اگر فردی مشکوک به عفونی شدن پوست باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

 

منبع: بلاگ لوکس ایرانا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ