آشنایی با سدیشن (دندانپزشکی در خواب)

سمانه حسنی
داشتن ترس از دندانپزشکی، تقریبا یک امر رایج در میان افراد می باشد. البته عده ای نیز هستند که از دندانپزشکی فوبیای شدید دارند به حدی که با وجود داشتن دندان درد، باز هم از مراجعه کردن به دندانپزشکی خودداری می کنند. همچنین برخی از افراد، هنگام مراجعه به دندانپزشکی دچار اضطراب فراوان می شوند. […]
دندانپزشکی در خواب داشتن ترس از دندانپزشکی، تقریبا یک امر رایج در میان افراد می باشد. البته عده ای نیز هستند که از دندانپزشکی فوبیای شدید دارند به حدی که با وجود داشتن دندان درد، باز هم از مراجعه کردن به دندانپزشکی خودداری می کنند. همچنین برخی از افراد، هنگام مراجعه به دندانپزشکی دچار اضطراب فراوان می شوند. با توجه به اینکه دندان های هر فرد جزو با ارزش ترین دارایی های او می باشد و می بایست بیشترین مراقبت را از آنها انجام دهد، با پیشرفت علم برای چنین افرادی نیز راه حل های متفاوتی ایجاد شده است. یکی از راه حل های آن، سدیشن یا دندانپزشکی در خواب می باشد.

سدیشن چیست؟

سدیشن به افراد کمک می کند تا در طول مدت کارهای دندانپزشکی، احساس آرامش، آسودگی خیال و راحتی داشته باشند. در روش سدیشن، از نوعی آرامبخش متوسط استفاده می شود بنابراین به طور کلی فرد بیمار، هوشیاری خود را دارد اما احساس بی خیالی می کنند و استرس و اضطرابی را تجربه نمی کنند. به این روش دندانپزشکی آرامبخش یا دندانپزشکی در خواب، نیز گفته می شود زیرا دارو های مورد استفاده در این روش، ممکن است موجب فراموشی کوتاه مدت شوند که در این فاصله، دندانپزشک بدون اینکه فرد بیمار دردی را تجربه کند در حالت نیمه هوشیار، عمل جراحی را انجام می دهد.

چه کسانی به سدیشن نیاز دارند؟

افراد در تمامی سنین می توانند از این روش برای انجام انواع مختلف خدمات دندانپزشکی خود استفاده کنند. حتی کودکان نیز می توانند از این روش بهره مند شوند. البته به طور کلی، دندانپزشکان روش سدیشن را برای افراد زیر توصیه می کنند:
  • افرادی که هنگام مراجعه به دندانپزشکی دچار اضطراب شدید و بالا می شوند.
  • افرادی که از دندانپزشکی می ترسند و فوبیای مراجعه به دندانپزشکی را دارند.
  • افرادی که موقع انجام درمان های دندانپزشکی دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند.
  • افرادی که فوبیا و ترس از سوزن دارند.
  • افرادی که دندان هایشان بسیار حساس می باشد و مشکل بیماری لثه دارند.
  • افرادی که کنترل حرکات خود را ندارند و ممکن است بی اراده عضلات خود را تکان دهند.
  • افرادی که در شرایط خاص هستند. از جمله شرایط فیزیکی، رفتاری یا روانی.

آرامبخش های مورد استفاده در سدیشن

در درمان های متفاوت دندانپزشکی، از انواع مختلف آرامبخش با درجه و دوزهای متفاوتی استفاده می شود. عواملی مانند میزان اضطراب فرد، مدت زمان و طول عمل، سابقه سلامتی و آلرژی های فرد و همچنین نظر شخصی او جهت انتخاب نوع آرامبخش و مقدارآن، در نظر گرفته می شود. پر استفاده ترین نوع آرامبخش، شامل اکسید نیتروژن است که در اکثر موارد به طور خوراکی یا گاز قابل استنشاق، مصرف می شود. با این حال انواع مختلف آرامبخش که مورد استفاده قرار می گیرد، به شرح زیر می باشد:

اکسید نیتروژن

اکسید نیتروژن ممکن است به نام گاز خنده نیز شناخته شود. برای استفاده از این داروی بیهوشی، می بایست گاز از طریق ماسک استنشاق شود. اثر این آرامبخش بین ۳ تا ۵ دقیقه مشاهده می شود. میزان آرامبخشی که فرد دریافت می کند، همواره توسط دندانپزشک کنترل می شود. دوز مورد نیاز از دارو برای فرد را در طول عمل تنظیم می کند. پس از پایان عمل، دندانپزشک برای بیمار، اکسیژن خالص را متصل می کند تا تنفس شود با این کار اکسید نیتروژن از خون شخص خارج می شود و به هوش می آید. با توجه به اینکه گاز خنده به سرعت بدن را ترک می کند و از آن خارج می شود، فرد می تواند پس از پایان عمل، به خانه برود و نیازی به ریکاوری ندارد. همچنین فرد پس از اتمام عمل می تواند کارهای روزمره خود را از سر بگیرد.

آرامبخش خوراکی

نحوه استفاده از آرامبخش خوراکی متفاوت است. یک ساعت قبل از شروع عمل، دندانپزشک آرامبخش را که معمولا به شکل قرص است، به بیمار می دهد. اکثر دندانپزشکان از تریازولام استفاده می کنند که از خانواده دیازپام است. البته این یک امر قطعی نیست و ممکن است دیگر دندانپزشکان از انواع متفاوتی از قرص های آرامبخش استفاده کنند؛ از جمله زالپلون و لورازپام. همچنین دندانپزشکان برای کودکان ممکن است آرامبخش از نوع شربت مایع استفاده کنند؛ مانند شربت خوراکی میدازولام. پس از مصرف آرامبخش خوراکی، فرد کاملا بی حال می شود و حتی ممکن است به خواب برود. البته فرد می تواند با دندانپزشک صحبت کند و حتی در صورت خواب بودن، با یک حرکت کوچک از خواب بیدار می شود. با توجه به اینکه آرامبخش های خوراکی، بر روی حافظه و توانایی های حرکتی فرد تاثیر گذار می باشد، بهتر است یکی از اعضای خانواده یا دوستان، همراه بیمار باشد تا وی را پس از اتمام عمل به خانه برساند و از او مراقبت های لازم را انجام دهد.

آرامبخش های داخل وریدی

استفاده از آرامبخش های داخل وریدی، جزو عمیق ترین و تاثیر گذار ترین آرامبخش های مورد استفاده دندانپزشکان می باشد. برای استفاده از این نوع آرامبخش، می بایست داروی آرامبخش، به طور مستقیم به جریان خون وریدی (عروق سیاه رگی) تزریق شود. پس از عمل کردن دارو، درمان دندان ها آغاز می شود. در طول عمل، دندانپزشک ضربان قلب، فشار خون، و میزان اکسیژن خون بیمار را مرتبا کنترل می کند. در هر مرحله از عمل، دوز مورد نیاز از دارو برای بیمار کنترل و تنظیم می شود و هر زمان که عمل تمام شود، می توانند از دارو های معکوس کننده استفاده کنند تا فرد بیدار شود. اکثر افرادی که به این شکل از آرامبخش ها استفاده می کنند، هیچ خاطره ای از درمان شان را به یاد نمی آورند. به طور معمول استفاده از این آرامبخش ها برای افرادی که دچار ترس و اضطراب شدید هستند مناسب است. همچنین کسانی که نیاز به زمان زیادی برای درمان خود دارند، از این آرامبخش ها می توانند استفاده کنند.

مزایای استفاده از سدیشن (دندانپزشکی در خواب)

استفاده از روش سدیشن و آرامبخش های متفاوت برای فرد بیمار موجب می شود تا اضطراب و فوبیای افراد کاهش پیدا کند و کمک می کند تا آنها در طول انجام عمل، آرام و راحت باشند و هیچ استرسی را تجربه نکنند. همچنین در مدت زمانی که افراد تحت تاثیر دارو های آرامبخش هستند، دندانپزشک می تواند با سرعت بیشتری درمان را انجام دهد که این امر موجب می شود افراد به تعداد مراجعه کمتری نیازمند باشند و کارشان زودتر تمام شود. برای افرادی که آنقدر اضطراب و ترس دارند که به طور کل، از رفتن به دندانپزشکی اجتناب می کنند، برای این افراد استفاده از روش سدیشن در درمان، بسیار پیشنهاد می شود تا فردی که درگیر اضطراب شده است، احساس آرامش و راحتی بیشتری کند و بتواند تمام مراقبت و درمان های مورد نیاز برای دندان هایش را دریافت کند و به سلامتی کامل برسد.

آیا خانم های باردار نیز می توانند از روش سدیشن استفاده کنند؟

به طور کلی انجام این کار و استفاده از این روش برای خانم های باردار توصیه نمی شود زیرا برخی از داروهای آرامبخش ممکن است تاثیر منفی بر روی میزان رشد جنین بگذارند. برای برخی از افراد، استفاده از اکسید نیتروژن در سه ماهه دوم بارداری مجاز است و توصیه می شود اما در کل اکثر دندانپزشکان چنین ریسکی انجام نمی دهند و توصیه می کنند که فرد، صبر کند و پس از پایان بارداری، درمان را انجام دهند.

چقدر طول می کشد تا فرد بهبود یابد؟

مدت زمان بهبودی برای هر فرد، متفاوت است. با توجه به اینکه چه نوعی از آرامبخش برای انجام سدیشن استفاده شده است و بدن فرد چگونه به این داروها واکنش نشان داده است، زمان بهبودی و ریکاوری متفاوت می شود. به طور کلی، افرادی که برای درمان خود از اکسید نیتروژن استفاده کرده اند، پس از گذشت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بهبود می یابند و می توانند پس از بررسی دندانپزشک به خانه بروند. کسانی که از آرامبخش های خوراکی استفاده می کنند نیز معمولا به ۲۴ ساعت زمان برای ریکاوری نیازمند هستند. همچنین افرادی که اکسید نیتروژن استفاده کرده اند، پس از گذشت ۳۰ دقیقه می توانند به زندگی عادی خود برگردند و فعالیت های عادی شان را از سر گیرند؛ اما اگر از داروهای خوراکی یا تزریق به داخل ورید استفاده شده باشد، حداقل ۲۴ ساعت باید استراحت کنند و پس از آن امکان بازگشت به محل کار و از سر گرفتن فعالیت های گذشته خود را دارند. البته تمام این زمان ها به طور کلی گفته شده است و باز هم ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. پس از اتمام عمل جراحی، خود دندانپزشک فرد را راهنمایی می کند که چه مقدار زمان برای ریکاوری نیاز دارد.

جمع بندی موضوع دندانپزشکی در خواب

توجه داشته باشید که قبل از قطعی کردن تصمیم خود برای انتخاب روش های متفاوت، حتما می بایست با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید و مشاوره بگیرید. برای استفاده از روش سدیشن، پیشنهاد میکنیم که از دندانپزشکان خوب و با تجربه کلینیک دندانپزشکی سفید صدفی استفاده کنید. شما می توانید جهت رزرو نوبت مشاوره رایگان خود، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۹۸۴ تماس بگیرید و هماهنگی های لازم را انجام دهید. برچسب ها :دندانپزشکی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ