عوارض ابدومینوپلاستی – تمامی خطرات و عوارض عمل جراحی زیبایی شکم

سمانه حسنی
با پیشرفت تکنولوژی و کاهش تحرک، افرادی که دچار اضافه وزن هستند به جراحی‌های زیبایی مختلف از جمله جراحی زیبایی شکم روی آورده اند. جراحی زیبایی شکم در دو دهه اخیر مورد توجه بسیاری از افراد با اضافه وزن بالا قرار گرفته است. روش های مختلفی برای این جراحی وجود دارد که پزشکان نسبت به […]
عوارض ابدومینوپلاستی با پیشرفت تکنولوژی و کاهش تحرک، افرادی که دچار اضافه وزن هستند به جراحی‌های زیبایی مختلف از جمله جراحی زیبایی شکم روی آورده اند. جراحی زیبایی شکم در دو دهه اخیر مورد توجه بسیاری از افراد با اضافه وزن بالا قرار گرفته است. روش های مختلفی برای این جراحی وجود دارد که پزشکان نسبت به شرایط بالینی هر فرد جهت جراحی شکم به مراجعه کننده پیشنهاد می دهند. این جراحی در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد که اطلاع شما از آن ها، به شما در گرفتن تصمیم درست کمک می کند.

ابدومینوپلاستی چیست؟

در اثر عمل ابدومینوپلاستی، پوست و چربی اضافه ناحیه شکم برداشته می‌شود تا ماهیچه‌های شکم سفت شده و شکم ظاهری صاف پیدا کند. این عمل با نام تامی تاک نیز معروف بوده که با توجه به میزان چربی و پوست شکم، به روش‌های مختلی انجام می شود. این جراحی به عنوان یک عمل جراحی وسیع و متفاوت که جنبه درمانی و زیبایی دارد، به مقدمات ویژه‌ای نیاز خواهد داشت. ابدومینوپلاستی یک اصطلاح است و به استفاده جراح از تکنیک های خاص جراحی و بازگرداندن فرم اولیه شکم بعد از تغییر شکل آن در اثر عوامل مختلف گفته می شود. اینکه از جراحی و شرایط بدنی خود اطلاع داشته باشید؛ بسیار مهم است. یک اقدام اساسی پیش از انجام این عمل، بررسی کامل بدن و وضعیت سلامت است. پس از انجام این کار و مشاوره با پزشک متخصص، تصمیم نهایی خود را بگیرید. اما به یاد داشته باشید که این روش نباید جایگزین کاهش وزن طبیعی شود.

چه کسانی می‌توانند ابدومینوپلاستی انجام دهند؟

افرادی که قصد انجام این عمل را دارند حداقل باید هجده سال داشته باشند، در غیر این صورت عمل جراحی زیبایی شکم عوارض زیادی برایشان به وجود خواهد آورد. تامی تاک برای مردان و زنانی که به طور کلی از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند و وزن ثابتی دارند؛ مناسب است. یکی از اقدامات ضروری برای انجام این عمل، استفاده نکردن از سیگار خواهد بود. یکی از اشتباهات عمده یکسان دانستن عمل جراحی زیبایی شکم با لیپوساکشن است.  به جراحی زیبایی که  در از بین بردن رسوب‌های چربی بدن کاربرد دارد؛ لیپوساکشن می گویند. اگر چه جراح شما ممکن است لیپوساکشن را به عنوان بخشی از جراحی شکم انجام دهد. لیپوساکشن یا لیپوماتیک در اکثر نقاط بدن استفاده می‌شود و در خارج کردن چربی‌های موضعی کاربرد دارد اما ابدومینوپلاستی فقط در قسمت شکم کارایی دارد و پوست و بافت اضافی را حذف می‌کند. بنابراین این دو عمل عوارض متفاوتی به همراه خواهند داشت. زنانی که بعد از چندین بارداری دارای عضلات و پوست کشیده شده‌اند ممکن است این روش را برای سفت کردن عضلات شکم خود مفید بدانند. چه کسانی می‌توانند ابدومینوپلاستی انجام دهند   در حقیقت این جراحی برای افرادی که تحت اعمال جراحی لاغری قرار گرفته‌اند و بعد از آن پوست اضافه و آویزان در ناحیه شکم دارند و یا به صورت کلی افرادی که کاهش وزن شدیدی داشته‌اند که بعد از لاغری حالت کشسانی پوست آن ها از بین رفته است و در قسمت شکم و پهلوها دچار افتادگی پوست و چربی شده ‌اند؛ بسیار مناسب است.

جراحی ابدومینوپلاستی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر شما زنی هستید که هنوز قصد بچه دار شدن دارید، بهتر است عمل جراحی شکم را تا هنگام بارداری به تعویق بیندازید. در طول جراحی، عضلات عمودی شما سفت می‌شوند و بارداری‌های آینده می‌توانند این ماهیچه‌ها را یک بار دیگر از هم جدا کنند. اگر همچنان قصد کاهش وزن قابل توجهی دارید، فوراً جراحی شکم را انجام ندهید. صبر کنید تا وزن شما تثبیت شود. توجه به این نکته که عمل جراحی شکم باعث ایجاد اسکار در ناحیه شکم می‌شود بسیار مهم است. طول اسکار که در امتداد خط بیکینی قرار دارد به مقدار پوست اضافی شما بستگی دارد. با حداقل پوست اضافی، مینی ابدومینوپلاستی باعث ایجاد یک زخم کوچک و کوتاه می‌شود. جراح پلاستیک شما همه این گزینه‌ها را با شما در هنگام مراجعه به مشاوره در میان می‌گذارد.

معایب و عوارض ابدومینوپلاستی

اگر هر عملی طبق اصول انجام شود و جراح از تکنیک‌های صحیح استفاده کند، معمولا احتمال بروز عوارض کمتر می‌شود. از دلایل بروز عوارض مختلف عمل های جراحی می توان به استفاده نکردن از شیوه های درست جراحی و کیس اشتباه اشاره کرد. البته به صورت کلی در اکثر اعمال جراحی به ویژه عمل جراحی ابدومینوپلاستی عوارض اجتناب ناپذیری وجود دارد و عفونت، خونریزی، بدحالی، زخم و...  از معایب آن به شمار می‌آید. در ادامه چند مورد از عوارض شایع این جراحی را بررسی خواهیم کرد:

درد، تورم و خونریزی بعد از عمل ابدومینوپلاستی:

در روزهای اولیه بعد از عمل بیمار با تورم مواجهه می‌شود. میزان درد ناشی از عمل جراحی به وضعیت بدنی بیمار و وسعت عمل بستگی دارد. عوارض برگرفته از روش مینی ابدومینوپلاستی نسبت به روش ابدومینوپلاستی کامل کمتر بوده است در صورتی که تورم در روش کامل، یک الی دو هفته زمان می‌برد. به افرادی که بیماری‌هایی از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و ریوی دارند، توصیه می‌شود از انجام عمل صرف نظر کنند.

ترومبوآمبولی در اثر جراحی ابدومینوپلاستی

از دیگر معایب ابدومینوپلاستی می‌توان به عارضه ترومبوآمبولی اشاره کرد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که لخته خون به داخل رگ‌ها نفوذ کرده و باعث بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود.

ایجاد هماتوم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

از دیگر عوارض جراحی ابدومینوپلاستی، ایجاد هماتوم است. در صورتی که خون یا خونابه، از بدن خارج شود این مشکل به وجود نمی‌آید. اما در شرایطی که خون جمع شده در زیر پوست، خارج نشود؛ هماتوم یا لخته خون ایجاد می شود که رنگی قهوه‌ای دارد. روش جلوگیری از این عارضه این است که یک سانتی متر از بخیه ها باز کنید تا مسیر خارج شدن خون از زیر پوست ایجاد شود و از بروز این حادثه جلوگیری شود. ایجاد هماتوم بعد از عمل ابدومینوپلاستی  

درد بعد از ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد؟

نتیجه این کار معمولا همراه با کشیدن شکم انجام می‌شود. این یک روش سرپایی کم خطر است که فورا نتایج قابل توجهی را ارائه می‌دهد. ناراحتی خفیف، کبودی و تورم پس از این روش رایج است، اما این عوارض معمولاً پس از 2 تا 3 هفته از بین می‌روند.

عوارض و خطرات ناشی از عمل جراحی زیبایی شکم

در روزهای نخست ممکن است دردی در ناحیه عمل شده احساس کنید که امری کاملا طبیعی است، اما اگر درد شدیدی داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید. قبل از جراحی حتما به توصیه‌های پزشک توجه داشته باشید که از عوارض عمل تا حد امکان جلوگیری کنید.

سوالات متدوال

عوارض جراحی شکم شامل چه چیزهایی می‌شود؟ عوارض جراحی زیبایی شکم شامل خونریزی، التهاب، تورم، آسیب‌های عصبی، عفونت، بیماری‌های قلبی و ریوی در قسمت شکم اشاره کرد. مدت زمان درد جراحی شکم چقدر است؟ مدت زمان این عارضه معمولا دو تا سه هفته طول می‌کشد اما بازهم به نوع عمل و موارد بسیار دیگری بستگی دارد. عمل ابدومینوپلاستی بهتر است قبل زایمان باشد یا بعد زایمان؟ بیمارانی که دچار افتادگی شکم شده‌ اند نیز می توانند قبل یا بعد از زایمان عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهند اما به خاطر داشته باشید که احتمال دارد که بعد از زایمان، دوباره مقداری کمی افتادگی شکم پیدا کنید.  تاپ کلینیک
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ