نمک چاق میکنه؟

سمانه حسنی
از قدیم‌الایام نمک را به عنوان سم سفید می‌شناسند. رژیم‌های غذایی پرنمک با مشکلاتی مانند فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است؛ اما مضرات مصرف نمک زیاد به همین جا ختم نمی‌شود و برخی افراد بر این باور هستند که نمک چاق می‌کند. آیا نمک به‌عنوان یک چاشنی ضروری در غذا، چربی بدن را […]

نمک چاق میکنهاز قدیم‌الایام نمک را به عنوان سم سفید می‌شناسند. رژیم‌های غذایی پرنمک با مشکلاتی مانند فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است؛ اما مضرات مصرف نمک زیاد به همین جا ختم نمی‌شود و برخی افراد بر این باور هستند که نمک چاق می‌کند. آیا نمک به‌عنوان یک چاشنی ضروری در غذا، چربی بدن را افزایش می‌دهد؟ در این مقاله ارتباط بین مصرف نمک و افزایش وزن را به طور کاملا علمی بررسی می‌کنیم. در سطر به سطر این مطلب رازهایی نوشته شده است که هیچکس درباره مصرف نمک به شما نخواهد گفت.

مصرف نمک بیشتر، وزن بیشتر؛ افسانه یا واقعیت؟

اکثر افراد روزانه حدود 3400 میلی‌گرم سدیم یا 1.5 قاشق چایخوری نمک مصرف می‌کنند. در صورتی که بدن انسان فقط به 500 میلی‌گرم در روز نیاز دارد تا سالم بماند و عملکرد طبیعی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مواد غذایی پرنمک و شوری مصرف می‌کنند، اغلب وزن بیشتری دارند. نتیجه پژوهش‌های محققان ثابت کرده است حتی کسانی که نمک بیشتری می‌خورند، نسبت به دیگر افراد جامعه شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر، دور کمر بزرگ‌تر و نسبت کمر به قد بالاتری دارند.

به همین دلیل، بسیاری از افراد خرید نمک هیمالیا و مصرف این چاشنی را به نمک سفید ترجیح می‌دهند. در واقع ساده‌ترین توضیح درباره ارتباط بین مصرف نمک و چاقی این است که رژیم‌های غذایی پرنمک باعث افزایش وزن می‌شوند. اما دلیل چیست؟ در ادامه برخی علل احتمالی درباره چاقی در اثر مصرف بالای نمک را می‌خوانید.

مصرف نمک

تاثیر نمک غذا بر گرسنگی و اشتها

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که بیشترین نمک را مصرف می‌کنند، اغلب بیشترین مقدار غذا را در روز می‌خورند و به تبع آن کالری بیشتری به بدن‌شان می‌رسانند. مواد غذایی فراوری شده نسبت به موادی که حداقل فرآوری شده‌اند، نمک بیشتری دارند. از طرف دیگر غذاهای فوق فرآوری شده گرسنگی شما را کمتر برطرف می‌کنند. در نتیجه، ممکن است باعث شوند که شما ناخواسته کالری بیشتری نسبت به نیاز واقعی بدنتان بخورید و همین، یعنی مصرف کالری بیشتر (و نه صرفا خوردن نمک زیاد) به افزایش وزن و چاقی شما منجر شود.

تاثیر مصرف نمک بر افزایش وزن آب بدن

نمک سفید برخلاف نمک آبی، سرشار از سدیم است؛ یک ماده مغذی که به طور طبیعی در مواد غذایی کامل و سالمی مانند میوه‌ها، سبزیجات و آجیل وجود دارد و همه ما به آن نیاز داریم. البته میزان نیاز بدن به سدیم بسیار کمتر از چیزی است که در حال حاضر مصرف می‌کنیم. بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند غلظت سدیم دریافتی را تنظیم کند. خوردن غذهای شور، باعث افزایش غلظت سدیم می‌شود و واکنش طبیعی بدن، افزایش تشنگی و کاهش حجم ادرار است.

در این شرایط، بدن تا آن جایی که می‌تواند آب را در خود نگه می‌دارد تا غلظت سدیم تا سطح مطلوبی رقیق شود. این احتباس آب، حدودا یک کیلوگرم به وزن فرد اضافه می‌کند. با این وجود میزان کالری غذا مهم‌تر است. مواد غذایی پرنمک نسبتا به غذاها با نمک کمتر، به شرط یکسان بودن کالری، باعث چاقی نمی‌شوند و ممکن است دلیل افزایش وزن شما بعد از شام شوری که شب قبل خورده‌اید، همین افزایش میزان آب بدن باشد.

تاثیر مصرف نمک بر افزایش وزن

تاثیر مصرف نمک بر افزایش میزان چربی بدن

نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که نمک ممکن است مستقل از تعداد کالری‌هایی که می‌خورید، چربی بدن شما را نیز افزایش دهد. تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرنمک ممکن است بدن را در برابر لپتین (هورمونی که مسئول جلوگیری از گرسنگی و کمک به احساس سیری است) مقاوم کند. فرض بر این است که موش‌های مقاوم به لپتین بیشتر غذا می‌خورند و در نتیجه بیشتر چاق می‌شوند. برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که رژیم‌های غذایی پرنمک ممکن است به همان شیوه روی انسان تاثیر بگذارد. با این حال هنوز شواهد کافی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

برای بررسی ارتباط نمک و میزان چربی بدن، آزمایشی انجام شد. نتایج نشان داد کسانی که نمک کمتری مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که مقادیر بیشتری نمک می‎خورند، وزن آب بیشتری از دست می‌دهند. اما هیچ تفاوتی در تغییرات چربی بدن بین افرادی که رژیم غذایی کم نمک یا پرنمکی داشتند، وجود نداشت. بنابراین، نمک ممکن است باعث شود بدن آب را نگه دارد، اما بعید است که باعث افزایش چربی بدن شما شود.

چگونه از چاق شدن دربرابر مصرف بالای نمک جلوگیری کنیم؟

همان طور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، دلیل ارتباط چاقی با نمک وجود عنصری به نام سدیم است. علاوه‌بر احتباس آب و افزایش وزن، سدیم بیش از حد سلامت شما را نیز تهدید می‌کند. برای مثال مصرف بالای این عنصر، بیماری‌های خطرناک قلبی و عروقی را به دنبال دارد و فشار زیادی به کلیه‌ها وارد می‌کند. از طرف دیگر سدیم یک ماده معدنی ضروری برای کارکرد صحیح ماهیچه‌ها و سیستم عصبی است. پس چه باید کرد؟

علاوه بر نمک‌های سفید معمولی، نمک‌هایی وجود دارند که محتوای سدیم آن‌ها کمتر بوده و بنابراین سالم‌تر هستند. دو نمونه از این نوع نمک‌های جادویی، نمک صورتی و نمک آبی است. نمک صورتی کریستال‌های بزرگ‌تری نسبت به نمک طعام دارد و با وجود طعم شورتر، محتوای سدیم آن در هر قاشق چای خوری نسبت به نمک طعام کمتر است. همچنین نمک آبی به جای سدیم، محتوای بالاتری از نمک پتاسیم دارد و همین، آن را به گزینه بسیار سالم‌تری برای مصارف روزانه تبدیل کرده است.

مصرف بالای نمک

خرید نمک صورتی و آبی اصل از فروشگاه بلو سالت

در این مطلب خواندید که مصرف نمک با چاقی چه ارتباطی دارد و دلایل افزایش وزن در اثر مصرف غذاهای شور و پرنمک چیست. همچنین متوجه شدید چگونه می‌توانید از چاقی احتمالی خود در اثر مصرف نمک جلوگیری کنید. در واقع صرفا با جایگزین کردن نمک آبی یا صورتی به جای نمک طعام می‌توان از چاقی و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

فروشگاه بلوسالت به‌عنوان یکی از معتبرترین مراکز استخراج نمک آبی و صورتی در کشور، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز است. همه محصولات این فروشگاه ضمانت اصالت کالا دارند و بنابراین با خرید از بلوسالت، دیگر دغدغه‌ای بابت اصل یا تقلبی بودن نمک‌ها نخواهید داشت. شما می‌توانید همین الان به فروشگاه بلوسالت به نشانی bluesalt.com مراجعه کنید و نمک آبی یا صورتی موردنظر خود را سفارش دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ