راهکارهای درمان پوست چرب در مردان

سمانه حسنی
تشخیص پوست چرب کار سخت و دشواری نیست! کافی است ساعتی بعد از شستشوی صورت‌ خود، نگاهی به آینه بیندازید. هنوز چرب است و شما را برای شستن دوباره وسوسه می‌کند؟ اگر جوابتان بله است، پس حتمآ شما هم در دسته افراد با پوست چرب قرار می‌گیرید. اگر چه افراد با پوست چرب درخشش طبیعی […]
راهکارهای درمان پوست چرب در مردانتشخیص پوست چرب کار سخت و دشواری نیست! کافی است ساعتی بعد از شستشوی صورت‌ خود، نگاهی به آینه بیندازید. هنوز چرب است و شما را برای شستن دوباره وسوسه می‌کند؟ اگر جوابتان بله است، پس حتمآ شما هم در دسته افراد با پوست چرب قرار می‌گیرید. اگر چه افراد با پوست چرب درخشش طبیعی روی صورت خود دارند، اما این چربی اضافی ممکن است باعث بسته شدن منافذ و بروز آکنه شود. به همین دلیل این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله با شما از درمان پوست چرب آقایان و معرفی یک روتین پوستی صحبت ‌کنیم.

علت چرب شدن پوست چیست؟

پوست به مقدار مشخصی به چربی طبیعی نیاز دارد تا نرم و مرطوب بماند. این چربی‌ها توسط غددی که در زیر پوست قرار دارند، تولید می‌شوند. سبوم یا همان چربی تولید شده توسط این غدد، در حقیقت وظیفه محافظت و مرطوب نگه داشتن پوست را بر عهده دارد. با این حال ترشح بیش از حد سبوم، می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و باعث بروز جوش و آکنه شود. علل چرب شدن پوست مردان چیست؟

علل چرب شدن پوست مردان چیست؟

پوست چرب در آقایان ممکن است ناشی از عوامل داخلی و خارجی باشد. برخی از مهم‌ترین دلایل اصلی پوست چرب در آقایان عبارتند از:

عوامل هورمونی و ژنتیک

عوامل هورمونی به‌خصوص یک هورمون جنسی مردانه معروف به دی‌هیدروتستوسترون یا DHT به عنوان یک عامل اصلی در ایجاد پوست چرب در مردان شناخته می‌شود. وقتی تستوسترون (هورمون جنسی) شما به هورمون قوی DHT تبدیل می‌شود، غدد چربی را مجبور می‌کند تا سبوم یا روغن بیشتری تولید کنند. پوست چرب همچنین ممکن است از طریق یکی از والدین به ارث برسد.

قرار گرفتن در معرض اشعه  UV

علاوه بر پیری پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند تولید چربی در پوست آقایان را افزایش دهد. همچنین اشعه خورشید می‌تواند به طور موقت سطح پوست را خشک کند. در نتیجه غدد چربی برای آبرسانی و جلوگیری از خشکی پوست تحریک می‌شوند تا روغن بیشتری تولید کنند.

نوسانات آب و هوا

تغییرات آب و هوایی می‌توانند تأثیر مستقیمی بر نوع پوست شما داشته باشند. اگر در مکان‌هایی زندگی می‌کنید که رطوبت بالایی در آن‌ها جریان دارد، احتمال اینکه پوستتان چرب شود، بیشتر است. در حقیقت هوای گرم و مرطوب میزان تولید چربی پوست شما را افزایش می‌دهد و در این حالت است که شما احتیاج پیدا می‌کنید تا یک روتین پوستی مردانه را به صورت مداوم رعایت کنید. درمان پوست چرب آقایان

درمان پوست چرب آقایان

مراقبت از پوست چرب و جوش دار به ویژه در آقایان کار سخت و دشواری نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک روتین پوستی مردانه را رعایت کرده، تا تولید سبوم یا روغن طبیعی پوستتان کنترل شود. در ادامه با شما از روش‌های ساده‌ای صحبت می‌کنیم که به درمان پوست چرب و جوش دار در آقایان کمک می‌کنند:

صورت خود را دو بار در روز بشویید

پاکسازی پوست یکی از مهم‌ترین مراحل روتین پوستی مردانه است. برای داشتن پوستی سالم و درخشان، صورت خود را دو بار در روز بشویید. این کار نه تنها باعث از بین رفتن آلودگی‌ها، کثیفی و چربی اضافی پوست می‌شود، بلکه از مسدود شدن منافذ پوست شما نیز جلوگیری می‌کند. از شوینده‌هایی استفاده کنید که مناسب پوست شما باشند. برای از بین بردن چربی اضافی و جلوگیری از آکنه و جوش، می‌توانید از محصولاتی مانند ژل شستشوی صورت سینره مخصوص آقایان استفاده کنید. این شوینده‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا سطح pH پوست خود را نیز متعادل نگه دارید.

هر روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

حتی اگر پوست شما به شدت چرب و جوش دار است، باز هم باید از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید. مرطوب کننده‌ها رطوبت را از محیط جذب می‌کنند و آن را در درون پوست شما نگه می‌دارند. در نتیجه پوست آبرسانی شده و نرم می‌ماند. می‌توانید برای مراقبت از  پوست چرب و جوش دار از مرطوب‌ کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی مواد غیر کومدوژنیک باشند. محصولات غیر کومدوژنیک از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کنند و حاوی روغن‌های مفیدی مانند روغن آفتابگردان، روغن هسته انگور، روغن بادام شیرین و ... هستند.

هفته‌ای یکبار لایه برداری انجام دهید

یکی از روش‌های مراقبت از پوست چرب و جوش دار، لایه برداری است. لایه برداری سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و ظاهری شاداب‌تر و جوان‌تر به آن می‌بخشد. لایه برداری منظم همچنین از تجمع باکتری‌ها نیز جلوگیری کرده و باعث باز شدن منافذ بسته می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که پوست را بیش از حد لایه برداری نکنید، زیرا خشکی و التهاب ممکن است باعث تولید چربی اضافی شود. در نهایت هنگام استفاده از پاک کننده‌های لایه بردار، با پوست خود ملایم باشید و فراموش نکنید که برای تهیه کرم‌های لایه‌بردار، پیش از هر چیز به سراغ خرید محصولات بهداشتی اصل بروید.

تونر را فرموش نکنید

یک عامل موثر برای درمان پوست چرب و جوش دار، استفاده منظم از تونرها است. تونر‌ها به از بین بردن آلودگی، حفظ تعادل pH پوست و جلوگیری از ترشح اضافی چربی کمک می‌کنند. از این رو می توانید پس از شستشن یا پاکسازی پوست خود، یک پد آغشته به تونر را به آرامی روی پوست بکشید تا چربی‌های اضافه گرفته شود. از تونرهایی استفاده کنید که در آن‌ها اسید سالیسیلیک وجود داشته باشد؛ زیرا اسید سالیسیلیک یک عامل ضد التهابی موثر است که از ایجاد اشکال مختلف آکنه در پوست جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی مانع از ایجاد جوش و آکنه نیز می‌شود.

به سراغ ماسک‌های صورت بروید

ماسک‌های مراقبتی صورت یک راه عالی برای درمان پوست چرب آقایان به شمار می‌روند. ماسک صورت با داشتن مواد آنتی اکسیدانی، به کنترل چربی اضافی پوست کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار از ماسک صورت برای پاکسازی عمیق پوست استفاده کنید. ماسک‌های خاک رس یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان پوست چرب و جوش دار هستند که باعث شادابی و شفافیت طبیعی پوست می‌شوند. سخن نهایی کنترل پوست چرب در آقایان ممکن است سخت به نظر برسد. اما با استفاده از روتین‌های مراقبتی پوست، می‌توانید به راحتی به درمان پوست چرب و جوش دار خود کمک کنید. برای این منظور حتمآ به سراغ محصولات سبک، فاقد چربی و غیر کومدون‌زا بروید تا جوش‌ها و منافذ بسته شده، به تدریج کنترل شده و کمتر شوند. با این حال فراموش نکنید که پیش از تهیه هر محصول تخصصی پوست، با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ