همه چیز در مورد عمل فمتو اسمایل چشم + مزایا و معایب

منوچهر صدری
امروزه روش های بسیاری برای رفع عیوب چشمی وجوددارد که بسته به شرایط بیمار از آنها استفاده می شود. عمل فمتواسمایل یکی از انواع این روش های درمانی محسوب می شود که کمترین جراحت را برای بیمار دارد و با استفاده از لیزر برش روی قرنیه انجام می شود. از این روش برای درمان نزدیک […]
همه چیز در مورد عمل فمتو اسمایل چشم + مزایا و معایب امروزه روش های بسیاری برای رفع عیوب چشمی وجوددارد که بسته به شرایط بیمار از آنها استفاده می شود. عمل فمتواسمایل یکی از انواع این روش های درمانی محسوب می شود که کمترین جراحت را برای بیمار دارد و با استفاده از لیزر برش روی قرنیه انجام می شود. از این روش برای درمان نزدیک بینی و آستیگمات می توان استفاده کرد. اگر اطلاعات کافی درباره این عمل ندارید، در ادامه سعی می کنیم بیشتر درباره آن صحبت کنیم. همراه ما باشید. عمل فمتواسمایل

عمل فمتواسمایل چیست؟

عمل فمتواسمایل یکی از روش های غیرتهاجمی برای اصلاح قرنیه چشم محسوب می شود که با ایجاد دو برش در عمق 110تا 130میکرونی سطح قرنیه انجام می شود. این روش می تواند از استحکام قرنیه چشم محافظت کند و عوارض بسیارکمتری نسبت به سایر روش های درمانی دارد. یکی از مهم ترین معایب سایر روش های درمانی خشکی بیش از اندازه چشم است اما در روش فمتواسمایل میزان خشکی چشم به مراتب کمتر است و می تواند برای درمان بسیارموثر باشد. فمتواسمایل از عمل های بی صدا به شمارمی رود که در کمال آرامش انجام می شود و از هیچ تیغی برای برش قرنیه در آن استفاده نخواهدشد. البته دقت داشته باشید که طول درمان این عمل بسیاربیشتر از  لیزیک است و ممکن است تا یک ماه نیز به طول انجامد.

روش عمل فمتواسمایل به چه صورت است؟

برای اینکه بتوانید با اطمینان این روش درمانی را انتخاب کنید، بهتراست با مراحل آن بیشتر آشنا شوید. در روش فمتواسمایل از تکنیک Relax استفاده می شود که با کمک لیزر برش های بسیاردقیقی روی چشم افراد صورت می گیرد. درواقع می توان گفت نور لیزر قدرت رسوخ بسیاربالایی دارد از این رو نیز می توان با استفاده از آن برش های دقیقی را روی قرنیه ایجادکرد.  این برش بسیارکوچک است و طرحی مشابه لبخند دارد. فمتواسمایل مشابه عمل لازک چشم است و تیغ جراحی در آن جایی ندارد. درواقع با ایجاد برش لیزری از داخل همان شکاف کوچک عدسک انکساری بیرون آورده می شود. اگر قرنیه نازکی دارید و یا اینکه به دلیل بالابودن نمره چشم می ترسید، لیزیک کنید این روش بهترین گزینه برای شما خواهدبود.

برای انجام عمل فمتو اسمایل باید بیمار چه شرایطی داشته باشد؟

  • سن افراد برای انجام این عمل می تواند بین 18 تا 55 سال باشد.
  • برای انجام عمل فمتواسمایل به هیچ عنوان نباید شماره چشم افراد در شش ماه اخیر تغییر کرده باشد.
  • به هیچ عنوان نمی توان در دوران حامگی این عمل را انجام داد. اما در دوران شیردهی می توانید از این عمل کمک بگیرید.
  • افراد دارای قوزقرنیه نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند.
  • شماره چشم های نزدیک بینی بین یک تا ده را می توان با این روش درمانی حل کرد.
  • با استفاده از عمل فمتواسمایل می توانید آستیگمات تا پنچ شماره را نیز درمان کنید.
  • در صورت اینکه بیمار دچار دیابت و یا بیماری های این چنینی است برای انجام عمل باید از پزشک مشورت بگیرید در برخی از موارد می توان در این شرایط عمل را انجام داد.
برای انجام عمل فمتو اسمایل باید بیمار چه شرایطی داشته باشد؟

بررسی مزایای عمل فمتواسمایل

برای اینکه بتوانید تصمیم درستی را درباره انجام و یا عدم انجام این عمل داشته باشد، بهتراست اطلاعاتی را درباره مزایای آن داشته باشید. این مزایا عبارتند از:
  • در عمل جراحی فمتواسمایل دستکاری بسیارکمتری روی چشم صورت می گیرد. درواقع برش روی قرنیه در این روش نهایتا 4 میلی متر است این درحالی است که در روش های دیگر تا 28 میلی متر نیز برش انجام می شود.
  • در روش فمتواسمایل تمامی مراحل در یک نوبت انجام می شود. همین موضوع نیز سبب می شود تا نتیجه با سرعت بیشتری انجام شود.
  • در روش فمتواسمایل برداشت بافت از قرنیه در لایه های عمیق صورت می گیرد از این رو نیز لایه های بالایی بدون تغییر می مانند. همین موضوع نیز سبب می شود تا استحکام قرنیه به خوبی حفظ شود.
  • خشکی چشم در این گذراست و سبب راحتی بیشتر شما پس از انجام عمل خواهدشد.
  • فمتواسمایل سبب افزایش فشار کمتری در داخل چشم می شود از این رو نیز احتمال آسیب به عصب چشم به مراتب کاهش می یابد.

عمل فمتواسمایل چه عوارضی دارد؟

با وجود مزایایی که عمل فمتواسمایل  ( در بین عمل های جراحی عیوب انکساری ) دارد، می تواند عوارضی را نیز برای بیمار داشته باشد که بهتراست قبل از انجام این عمل درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. مهم ترین عوارض این عمل عبارتنداز:
  • ممکن است پس از انجام این عمل در طول شب در اطراف چراغ و روشنایی هاله ای را مشاهده کنید. البته این عارضه زودگذر است و به سرعت از بین خواهدرفت.
  • ممکن است ناحیه ای از چشم که تحت درمان بوده است، دچار عفونت و یا التهاب شود.
  • این احتمال نیز وجوددارد که پس از انجام این عمل هنوز هم به صورت کامل نمره چشم شما اصلاح نشده باشد. البته این موضوع با تجویز عینک و یا لنز قابل درمان خواهدبود.
  • البته ممکن است عوارض نادری نیز در جریان این عمل به وجودآید که ازجمله آنها می توان به بروز لکه های سیاه روی سطح چشم اشاره کرد. این موضوع بیشتر در افرادی دیده می شود که قرنیه ضخیم و عدسی نازکی دارند.
  • در حین انجام این عمل ممکن است در موارد بسیارنادر پارگی قرنیه نیز اتفاق بیفتد.
با توجه به عوارض این عمل و مزایای آن که در بخش قبلی بیان شد، می توانید برای انجام آن تصمیم بگیرید. البته باید به دنبال انتخاب پزشکی معتبر و خبره باشید تا بتوانید با خیال راحت نوبت رزرو کنید.

قبل از انجام عمل فمتواسمایل چه کارهایی انجام دهیم؟

قبل از اینکه برای عمل جراحی اقدام کنید، لازم است اقدامات زیر را مو به مو انجام دهید:
  • پلک و مژه ها را شب قبل از جراحی بشویید.
  • سعی کنید تا دو روز قبل از انجام این عمل جراحی به هیچ عنوان آرایش نداشته باشید.
  • در روز عمل بهتراست لباس های سبک و راحت بپوشید.
  • به هیچ عنوان نباید تا دو روز قبل از این عمل از لنزهای تماسی استفاده کنید.
  • اگر اضطراب دارید پیشنهاد می کنیم از آرامش بخش استفاده کنید تا بتوانید بدون مشکل عمل را به پایان برسانید.
  • به هیچ عنوان روز عمل از انواع عطر و ادکلن استفاده نکنید.
با انجام همین اقدامات ساده مسلما می توانید عمل خود را به خوبی به پایان برسانید. بد نیست بخوانید » عمل لیزیک چشم ؛ هزینه ها، محاسن و معایب
مراقبت های بعد از عمل فمتواسمایل به چه صورت است؟
پس از انجام عمل فمتواسمایل قطره های چشمی متنوعی برای پیشگیری از عفونت، درمان التهابات چشمی و جلوگیری از خشکی چشم تجویز می شود که باید با دقت از آنها استفاده کنید. استفاده از این قطره ها می تواند روند بهبود شما را تسریع بخشد. البته دقت داشته باشید این قطره ها را به هیچ عنوان نباید با هم استفاده کنید. به هیچ عنوان نباید چشم هایتان را بمالید و هیچگونه فشاری را نیز به آنها وارد نکنید. پس از عمل شما می توانید به صورت کوتاه مدت از موبایل و یا کامپیوتر استفاده کنید و اما نباید در این زمینه زیاده روی کنید. در صورت اینکه متوجه قرمزی، التهاب و یا ریزش اشک ناگهانی شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ