آشنایی با دکتر ماهور طباطبایی، بنیان‌گذار روش درمان ریزش موی NFP در ایران

منوچهر صدری
آشنایی با دکتر ماهور طباطبایی، بنیان‌گذار روش درمان ریزش موی NFP در ایران دکتر ماهور طباطبایی، از مدیران کلینیک تخصصی پوست و مو آراکس، از پیشکسوتان و پیشگامان روش درمانی PRP در ایران و جهان است که این کلینیک به تازگی ارائه‌ی آخرین روش درمان قطعی ریزش مو در جهان به نام NFP در ایران […]
آشنایی با دکتر ماهور طباطبایی، بنیان‌گذار روش درمان ریزش موی NFP در ایران آشنایی با دکتر ماهور طباطبایی، بنیان‌گذار روش درمان ریزش موی NFP در ایران دکتر ماهور طباطبایی، از مدیران کلینیک تخصصی پوست و مو آراکس، از پیشکسوتان و پیشگامان روش درمانی PRP در ایران و جهان است که این کلینیک به تازگی ارائه‌ی آخرین روش درمان قطعی ریزش مو در جهان به نام NFP در ایران راآغاز کرده است. در این مطلب به گفتگویی کوتاه با وی در زمینه‌ی سوابق و ریشه‌های این روش پرداخته‌ایم. جناب دکتر طباطبایی، شما به عنوان بنیان‌گذار PRP در ایران در کلینیک تخصصی پوست و مو آراکس، تجربه‌ی زیادی در استفاده از این روش در هزاران بیمار مختلف داشته‌اید، کمی در مورد روش جدیدی که در ایران و با نام NFP عرضه کرده‌اید و تفاوت آن با PRP بفرمایید: روش  PRP در زمان عرضه روش بسیار نوآورانه‌ای بود که از پلاکت‌های خونی فرد در تزریق به پوست سر استفاده می‌شود. این روش همچنان هم یکی از اثرگذارترین روش‌های درمانی غیرتهاجمی است ولی دنیای پزشکی امروز همواره در حال بهینه‌سازی روش‌های موجود است که NFP یکی از مهم‌ترین نتایج این تلاش‌ها برای درمان قطعی ریزش مو است. به طور خلاصه، در این روش علاوه بر پلاکت‌های خونی، از نانوچربی‌های خود فرد نیز که در بی‌حسی موضعی از بدن استخراج شده و سپس پردازش و خالص‌سازی شده‌اند استفاده می‌شود. این روش ترکیبی درصد موفقیت درمان را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. روش PRP در زمان عرضه روش بسیار نوآورانه‌ای بود این ترکیب نانوچربی‌ها با پلاکت‌های خونی و PRP چگونه انجام می‌شود و آیا عوارضی بیشتر از روش PRP دارد؟ یکی از مهم‌ترین مزایای روش PRP، همان عوارض کم آن است که این روش بجز ایجاد کمی قرمزی و تورم در نقاط تزریق به پوست سر هیچگونه عوارض جدی ندارد. در این روش NFP که نیازمند استخراج نانوچربی از بافت‌هایی چون شکم، ران یا باسن دارد، این عمل بسیار ساده است و با بی‌حسی موضعی همراه است و به این معنی است که در روش NFP، با یک روش درمان غیرتهاجمی و بدون عوارض طرف هستیم. در روش درمان ریزش موی NFP چربی مایع استخراج و خالص‌سازی شده، دارای سطوح بالایی از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (stem cell)، فاکتورهای رشد و بافت عروقی استرومایی است. همزمان با آماده‌سازی نانوچربی، پلاکت‌های فرد با یک خون‌گیری ساده - شبیه آنچه زمان آزمایش خون انجام می‌شود - همچون روش PRP مهیا شده و سپس هر دوی آنها توسط روش‌های خاص که حاصل تلاش بی وقفه چندین ساله همکاران ما است، ترکیب و به زیر پوست سر تزریق می‌گردد.

جناب دکتر دلایل اثرگذاری بالای این روش در درمان ریزش مو به نسبت PRP چیست؟

این روش ترکیبی فوق‌العاده از سلول‌های احیاکننده‌ی بافت چربی خود فرد و فاکتورهای رشد گرفته شده از اوست. این دو با هم اصطلاحأ خاک و کود جدیدی برای فولیکول‌های مو هستند که در طول زمان و به دلایل مختلف آسیب دیده‌اند. درمان ریزش مو با نانو چربی یک روش جدید و غیر تهاجمی است که در آن از سلول های چربی فرآوری شده خود بیمار استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانیم بافت چربی گنجینه‌ی بسیار عظیمی از سلول‌های بنیادی قابل استخراج از خود فرد (اتولوگ) است. سلول‌های بنیادی به سلول‌هایی گفته می‌شود که قابلیت تبدیل شدن به سلول‌های هدف را داشته و افزایش تعداد آنها در هر قسمتی از بدن که فرسوده شده، موجبات بهبود کارکرد و تقویت آن را فراهم می‌کند. صحبت از سلو‌ل‌های بنیادی کردید، این روش با سلول‌درمانی که برخی به آن اشاره می‌کنند و برخی از عوارض آن می‌گویند تشابهی دارد؟ البته استفاده از اسم سلول‌های بنیادی باعث می‌شود برخی این متود را با سلول‌درمانی اشتباه بگیرند. لازم به توضیح است که پزشکی احیاکننده یا سلول درمانی، شاخه دیگری است که روش‌هایی برای رشد مجدد، ترمیم و جایگزینی سلول‌ها، اندام‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده برای بیمار ارائه می‌دهد که یک دهه است تحت آزمایش است و ممکن است عوارضی برای بیمار داشته باشد. در روش درمان ریزش موی NFP چربی مایع استخراج و خالص‌سازی شده حالا این روش درمانی NFP بیشتر مناسب چه کسانی است و هزینه‌ی آن به چه صورت است؟ همه بیماران مبتلا به ریزش مو به هر علتی از جمله طاسی مردانه، طاسی در زنان، ریزش‌های ارثی و حتی ریزش موهای سکه‌ای که تاکنون به درمان‌های دیگر جواب نداده‌اند، کاندید درمان با متود NFP هستند. از نظر هزینه درمان به روش NFP، می‌توان گفت که هزینه‌ی این روش کمی از روش PRP بیشتر است ولی نتایج به دست آمده از آن بسیار درخشان‌تر است. بیماران علاقه‌مند به استفاده از این روش، چه نکاتی را باید در درمان لحاظ کنند و نتایج آن از چه زمانی خود را نشان می‌دهد؟ بیماران انتخابی برای انجام NFP نباید از داروهای سرکوب‌کننده پلاکت‌ها و داروهای مسکن و ضد التهاب مانند آسپرین به مدت ۱۰ روز قبل استفاده کرده باشند و انجام کار برای بیمارانی که دچار فشار خون کنترل نشده و هرگونه بی ثباتی همودینامیک هستند، توصیه نمی‌گردد. مراقبت‌های اولیه پس از انجام NFP هم فقط شامل مراقبت از ناحیه زخم‌هایی که چربی از آنجا برداشته شده به مدت دو روز و اجتناب از ورزش‌های سنگین برای چند روز بعد است و ممکن است پزشک یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت تجویز کند. در زمینه‌ی نتایج هم پس از حداقل ۶ هفته از شروع درمان، بیمار می‌تواند شاهد بهبود قابل توجهی در تراکم موها، افزایش رشد و ضخامت مو و کاهش ریزش مو باشد. که این نتایج تا یک سال بعد ادامه خواهد داشت.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ