بهترین نوع انسولین برای دیابت (زمان تزریق + سوالات متداول)

سمانه حسنی
انتخاب بهترین نوع انسولین برای دیابت، کار دشواری است. لازم به ذکر است که با توجه به فاکتور زمان اثر انسولین، این دارو به چند دسته تقسیم می شود. انسولین یک هورمون است که توسط سلول های بتای جزایر لانگرهانس در لوزالمعده ساخته می‌شود و برای کاهش سطح قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. انسولین […]

انتخاب بهترین نوع انسولین برای دیابت، کار دشواری است. لازم به ذکر است که با توجه به فاکتور زمان اثر انسولین، این دارو به چند دسته تقسیم می شود. انسولین یک هورمون است که توسط سلول های بتای جزایر لانگرهانس در لوزالمعده ساخته می‌شود و برای کاهش سطح قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. انسولین در درمان دیابت نوع ۱ و ۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد بهترین نوع انسولین برای دیابت، باید گفت که انواع مختلفی از انسولین وجود دارند که بر اساس سرعت عمل و مدت اثر آن‌ها متفاوت هستند. برخی از انواع انسولین عبارتند از:
  • انسولین سریع: این موارد بسیار سریع عمل کرده و قبل از وعده غذایی تزریق می‌شوند. این نوع از انسولین در ۱۵ تا ۳۰ دقیقه اثر خود را نشان می‌دهد و حدود ۳ تا ۵ ساعت ماندگار است. برخی از انسولین های سریع عبارتند از:
    • انسولین رگولار
    • انسولین لیسپرو
  • انسولین میان ‌مدت: اثر این مورد از انواع انسولین ها نسبتاً کندتر از دسته قبل است و پیش از وعده غذایی تزریق می‌شود. این نوع از انسولین در حدود ۲ ساعت پس از تزریق شروع به کار می‌کند و حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت اثرات آن ماندگار است. انسولین NPH یک نمونه از انواع انسولین میان‌مدت است.
  • انسولین طولانی: سرعت عمل این موارد بسیار کندتر از سایر موارد است و یک بار در روز تزریق می‌شود. این نوع انسولین حدود ۱ تا ۲ ساعت پس از تزریق شروع به کار می‌کند و حدود ۲۴ ساعت اثر آن باقی می ماند. انسولین گلارژین و انسولین دتمیر در این دسته قرار می گیرند.

بهترین انواع انسولین برای دیابت:

انتخاب نوع انسولین برای درمان دیابت بستگی به نوع دیابت، وضعیت سلامتی، نیاز های فردی و سبک زندگی شخص دارد. در زیر تعدادی از بهترین انواع انسولین را برای درمان دیابت شرح می دهیم:
  • رابید (Rapid-acting insulin):

برای درمان بیشتر افرادی که دیابت نوع 1 و نوع 2 دارند، این مورد استفاده می شود. این انسولین به راحتی در دسترس است و به سرعت جذب می شود.
  • انسولین نوع N (Intermediate-acting insulin):

برای کنترل سطح قند خون در طول روز استفاده می شود. اثر این نوع انسولین در حدود 4 تا 12 ساعت در بدن مشاهده می شود.
  • گلارژین (Long-acting insulin):

برای کنترل قند خون در طول شب و فواصل طولانی مدت استفاده می شود. اثر این نوع انسولین در حدود 24 ساعت داخل بدن باقی می ماند.
  • مختلط (Mixed insulin):

این نوع انسولین شامل ترکیبی از انسولین راپید و نوع N است و برای کنترل سطح قند خون در طول روز و شب استفاده می شود.
  • انسولین آنالوگ (Insulin analogs):

این نوع انسولین ها شباهت ساختاری زیادی با انسولین طبیعی دارند و برای کنترل قند خون در طول روز و شب استفاده می شوند.  

وظیفه انواع انسولین برا درمان دیابت:

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان دریافت که هر کدام از انواع انسولین کاربردهای متفاوتی دارند.جهت تعیین بهترین نوع انسولین برای دیابت لازم است تا به کاربرد هر یک از آنها آشنا شوید که در زیر به آنها اشاره شده است:
  • Long-acting insulin
کنترل سطح قند خون در طول شب و طولانی مدت تحریک انتشار گلوکز از کبد به سایر اعضای بدن
  • Mixed insulin
کنترل سطح قند خون در طول روز و شب تحریک انتشار گلوکز از کبد به سایر اعضای بدن
  • Insulin analogs
کنترل سطح قند خون در طول روز و شب کاهش ریسک افزایش شدید سطح قند خون پس از وعده غذایی کاهش ریسک هیپوگلیسمی (کاهش شدید سطح قند خون) در مقایسه با انسولین های قدیمی تر
  • Intermediate-acting insulin
کنترل سطح قند خون در طول روز تحریک انتشار گلوکز از کبد به سایر اعضای بدن
  • Rapid-acting insulin
افزایش جذب قند خون در سریعترین زمان ممکن پس از وعده غذایی کاهش سطح قند خون بعد از وعده غذایی کنترل سریع سطح قند خون در صورت بروز علائم های هیپرگلیسمی (ارتفاع شدید سطح قند خون)  

زمان تزریق بهترین نوع انسولین برای دیابت:

زمان تزریق هر نوع انسولین برای دیابت به ویژگی‌های هر نوع انسولین، نیازهای فردی و سبک زندگی شخص بستگی دارد. در ادامه به توضیح زمان تزریق هر نوع انسولین برای دیابت پرداخته خواهد شد:
  1. انسولین راپید (Rapid-acting insulin): این نوع انسولین باید قبل از صرف غذا یا به محض شروع وعده غذایی تزریق شود. برای کنترل بیشتر قند خون، ممکن است پزشک برای شما تزریق دوز اضافی انسولین راپید توصیه کند.
  2. انسولین نوع N (Intermediate-acting insulin): این نوع انسولین باید به صورت دوره‌ای در طول روز تزریق شود. برخی از افراد ممکن است این نوع انسولین را دو بار در روز در بازه زمانی 12 ساعته تزریق کنند. برای بهترین کنترل قند خون، پزشک شما ممکن است توصیه کند که این نوع انسولین را با غذا تزریق کنید.
  3. انسولین گلارژین (Long-acting insulin): این نوع انسولین باید روزانه یک بار در زمان معین تزریق شود. بهترین زمان تزریق آن را پزشک با توجه به شرایط شما مشخص می کند.
  4. انسولین مختلط (Mixed insulin): این نوع انسولین باید قبل از غذا یا دقیقا پس از شروع وعده غذایی تزریق شود.
  5. انسولین آنالوگ (Insulin analogs): توصیه می‌شود این نوع انسولین را حداکثر 15 دقیقه قبل از وعده غذایی تزریق کنید تا به راحتی قند خون خود را کنترل نمایید.

آیا می‌توانم انسولین را همان زمان با داروهای دیگر تزریق کنیم؟

قبل از هر اقدامی، باید با پزشک خود در مورد ترکیب انسولین با داروهای دیگر صحبت کنید. در برخی موارد، تزریق انسولین هم‌زمان با برخی داروها چه با اینسوجت چه با سرنگ ممکن است باعث افزایش یا کاهش اثربخشی آن دارو شود یا باعث افزایش ریسک هیپوگلیسمی (کاهش شدید سطح قند خون) یا هیپرگلیسمی (ارتفاع شدید سطح قند خون) گردد. برخی از داروهایی که باعث افزایش ریسک هیپوگلیسمی می‌شوند عبارتند از: بتابلوکرها (مانند پروپرانولول) سولفونیل‌یورها (مانند گلی‌بنکلاماید) مگلیتینیدها (مانند رپاگلیناید) تیازولیدین‌ها (مانند روزیگلیتازون) همچنین، برخی از داروها ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شوند، از جمله: کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزولون) تیروئید ها (مانند لووتیروکسین) بتا استیمولانت ها (مانند آدرنالین) به صورت کلی در مورد بهترین نوع انسولین و زمان تزریق آن حتما با پزشک متخصص صحبت نمایید. دوز مصرف انسولین نیز باید حتما توسط پزشک مشخص گردد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ