ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسی و تحقیقات علمی!

سمانه حسنی
بر اساس آمار منتشر شده در سایت ویکی پدیای انگلیسی، در سال 2017 میلادی بیشتر از 10 درصد ازدواج‌ها در آمریکا، ازدواج با دختر بزرگتر از پسر بوده است! همینطور در ادامه آمده که آمار در کشورهایی مثل استرالیا و انگلستان هم داده‌های مشابهی را نشان می‌دهد. اما واقعا ازدواج با دختر بزرگتر انتخاب اشتباهی […]

بر اساس آمار منتشر شده در سایت ویکی پدیای انگلیسی، در سال 2017 میلادی بیشتر از 10 درصد ازدواج‌ها در آمریکا، ازدواج با دختر بزرگتر از پسر بوده است! همینطور در ادامه آمده که آمار در کشورهایی مثل استرالیا و انگلستان هم داده‌های مشابهی را نشان می‌دهد. اما واقعا ازدواج با دختر بزرگتر انتخاب اشتباهی است یا یک انتخاب عقلانی در نظر گرفته می‌شود؟ ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسی به چه شکلی است؟ برای پاسخ دادن به این سوالات، به سراغ متخصصان مجموعه روانشناسی پُل رفتیم تا ما را با کمک اطلاعات علمی راهنمایی کنند.

ازدواج با دختر بزرگتر؛ چرا تابو است؟!

ازدواج با دختری که سن بیشتری از پسر دارد، نه تنها در ایران که در اغلب کشورهای دنیا به عنوان یک عمل اشتباه و حتی گاها تابو در نظر گرفته می‌شود. اما واقعا چه مشکلی در پسِ زمینه این ازدواج وجود دارد؟ در واقع مشکل خاصی در این رابطه نیست! برای درک بهتر، باید بفهمیم که چرا اصلا مردان از سال‌های پیش علاقه به ازدواج با دخترانی کوچکتر از خودشان را داشتند و چرا دختران هم دوست داشتند با مردان بزرگتر از خودشان ازدواج کنند؟

1_ قدرت فرزندآوری زنان

در گذشته، یعنی از چند هزار سال قبل تا همین چند دهه پیش، خانواده‌ای که فرزند بیشتری داشت، نیروی کار رایگان بیشتری در اختیار داشت! به زبان ساده‌تر فرزند بیشتر برابر با درآمد بیشتر و کاهش احتمال مشکلاتی مثل فقر در خانواده بود. به همین دلیل مردان به سراغ دخترانی می‌رفتند که سن پایین‌تری داشته و در نتیجه می‌توانند تا قبل از پیر شدن، فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند.

2_ توان زنان در دوران پیری مردان

مورد دیگری که به عنوان انگیزه مردان برای ازدواج با دختران کم‌سن‌تر در نظر گرفته می‌شود، این است که زنان جوان‌تر در زمان پیری مردان، توانایی و قدرت بیشتری برای نگهداری از آنها دارند. به این ترتیب عملا مردان با ازدواج با یک دختر کم‌سن، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای دوران پیری خودشان می‌کردند.

2_ قدرت درآمدی مردان

در مقابل مردان، زنان هم انگیزه قدرتمندی برای ازدواج با مرد بزرگتر از خودشان داشتند. در اغلب مواقع مردانی که سن بیشتری داشتند، توانایی کسب درآمد بیشتری هم داشتند. به این ترتیب زنان با ازدواج با آنها، خیال خودشان را در مورد مشکلات مالی راحت می‌کردند.

ازدواج با دختر بزرگتر اشتباه است؟

همانطور که بالاتر مطالعه کردید، اغلب انگیزه‌هایی که باعث می‌شد مردان دختران کم‌سن‌تر از خودشان را برای ازدواج انتخاب کنند، امروز بی‌اثرند! در واقع امروز قدرت فرزندآوری زنان دیگر اهمیت زیادی ندارد و همینطور احتمالا کمتر مردی به دنبال دختری می‌گردد که در دوران پیری از او مراقبت کند. بنابراین اگر از لحاظ فرهنگی به دنبال جواب سوال‌تان هستید، خیر! ازدواج با دختر بزرگتر از پسر، هیچ اشکالی ندارد. اما حالا بیایید به سراغ بخش بعدی مقاله رفته و این موضوع را از لحاظ روانشناسی بررسی کنیم.

ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسی

در این بخش باید از 2 دسته تحقیق علمی صحبت کنیم. اول از همه به سراغ تحقیقاتی در مورد تاثیر اختلاف سن معکوس زوج بر عمر آنها می‌رویم! در واقع بعضی تحقیقات اینطور می‌گویند که ازدواج با همسری کم‌سن‌تر، چه برای مردان و چه برای زنان، باعث افزایش طول عمر می‌شود! البته برای تایید دقیق این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری هست اما در هر حال در مورد آن چند پژوهش در سایت معتبر nih.gov منتشر شده است. دسته دوم تحقیقات، در مورد این است که بهتر است زن و مرد چند سال اختلاف سنی داشته باشند؟ به طور کلی اغلب تحقیقات پیشنهاد می‌کنند که اختلاف سنی زن و شوهر چیزی بین 0 تا 5 و نهایتا 6 سال باشد. به زبان دیگر، در این تحقیقات اصلا به اختلاف سنی معکوس، یعنی بزرگتر بودن دختر از پسر اشاره‌ای نشده و این موضوع را خیلی مورد پراهمیتی ندانسته‌اند. بلکه صرفا به این نکته اشاره شده که بهتر است دختر و پسر بیشتر از 6 سال اختلاف سنی نداشته باشند. پس اگر به دنبال جواب این سوال هستید که ازدواج با دختر بزرگتر از نگاه روانشناسی عیبی دارد یا نه، باید بگوییم که خیر و تحقیق و پژوهشی تا به امروز چنین رابطه‌ای را منع نکرده است.

نکاتی برای ازدواج با زن بزرگتر از مرد

خب، قبل از اتمام مقاله بهتر است چند نکته مهمی که باید در مورد این رابطه بدانید را به شما توضیح بدهیم. اینها صرفا نکاتی هستند که باعث کاهش ریسک شکست رابطه شما می‌شوند.

1_ یادتان باشد همه چیز سن نیست!

یک نکته بسیار مهم، شاید الان خیال‌‌تان بابت این اختلاف سنی معکوس در ازدواج راحت شده باشد. اما یادتان باشد که همه چیز اختلاف سنی نیست! در واقع اختلاف سنی یکی از چندین فاکتور تاثیرگذار روی موفقیت رابطه شماست! بنابراین پیشنهاد می‌شود حتما به جلسات مشاوره پیش از ازدواج بروید تا متخصص روانشناس، دیگر معیارها که شامل چیزهایی مثل تفاهم در استانداردها، ارزش‌ها، اختلاف خانوادگی، اختلاف سطح طبقاتی و... است را بررسی کند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید یا نیازمند رزرو این جلسات مشاوره از یک مجموعه معتبر هستید، حتما به مجموعه آنلاین روانشناسی پل مراجعه‌ کنید.

2_ مراقب دخالت‌ها باشید

با توجه به اینکه فرهنگ ایرانی ازدواج با دختر بزرگتر را نمی‌پسندد، از همین حالا باید خودتان را برای ورود به دنیایی از دخالت‌های خانوادگی و اختلاف نظرها آماده کنید. اگر تصور می‌کنید این اختلاف‌ها ممکن است باعث سرخورده شدن و تغییر نظرتان شود، بهتر است همین حالا زمان بیشتری را صرف فکر کردن روی این رابطه کنید.

3_ روی رابطه سرمایه‌گذاری کنید!

نکته دیگری که متاسفانه بسیاری از افراد فراموشش می‌کنند، این است که یک رابطه برای موفق شدن نیازمند صرف زمان و توجه است. بنابراین هدف اصلی شما نباید رسیدن به هم، بلکه باید ماندن در کنار هم باشد! چنین چیزی از طریق شرکت در کلاس‌های مرتبط مثل کلاس‌های حل تعارض، شرکت در جلسات مشاوره زوج درمانی و البته صرف زمان زیاد برای صحبت با یکدیگر به دست می‌آید.

4_ مراقب اختلاف سنی باشید

همانطور که بالاتر هم چند بار ذکر شد، این مقاله در مورد ازدواج با دختر بزرگتر بود، نه در مورد رابطه‌ای که اختلاف سنی اعضایش با هم زیاد است! بنابراین اگر اختلاف سنی شما و فرد مورد نظرتان بیشتر از 6 سال است، بدانید که حساسیت و ریسک شکست رابطه کمی نسبت به دیگر روابط بالاتر است. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنیم حتما به جلسات مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کرده و اجازه بدهید روانشناس به شکل دقیق‌تری شما دو نفر و میزان سازگاری‌تان را بررسی کند.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با کمک اطلاعاتی که از متخصصان روانشناس مجموعه روانشناسی آنلاین POL گرفتیم، به شما توضیح دادیم که آیا ازدواج با دختر بزرگتر از نگاه روانشناسی اشتباه است یا نه؟ همینطور توضیح دادیم که چرا در فرهنگ کشور ما و بسیاری از دیگر کشورها، چنین رابطه ای منع شده است. در انتها، لینک منابع این مقاله را در اختیار شما عزیزان می‌گذاریم:  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ