چه فرش هایی آنتی باکتریال و ضد حساسیت هستند؟

سمانه حسنی
برای انتخاب و خرید فرش جهت پهن کردن در فضای هال و پذیرایی، اتاق خواب، اتاق کودک و حتی فضاهایی مانند آشپزخانه و راهرو باید به جنس فرش توجه ویژه ای داشته باشید. فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی تولید میشوند که برخی از این الیاف برای سلامتی افراد سال خورده و کودکان میتواند مضر […]

برای انتخاب و خرید فرش جهت پهن کردن در فضای هال و پذیرایی، اتاق خواب، اتاق کودک و حتی فضاهایی مانند آشپزخانه و راهرو باید به جنس فرش توجه ویژه ای داشته باشید. فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی تولید میشوند که برخی از این الیاف برای سلامتی افراد سال خورده و کودکان میتواند مضر باشد و حساسیت ایجاد کند. از این جهت هنگام خرید فرش باید دقت کنید که جنس الیاف و نخ استفاده شده در فرش بگونه ای باشد که برای شما و سایر اعضای خانواده آلرژی و حساسیت ایجاد نکند. قصد داریم با بررسی نخ و الیاف استفاده شده در زمان تولید فرش بهترین الیاف و نخ را به شما معرفی کنیم تا بتوانید فرشی انتخاب و خریداری کنید که به سلامتی شما و خانواده تان آسیب وارد نکند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع نخ و الیاف استفاده شده در فرش

کارخانه های مختلف از مواد اولیه متنوعی برای تولید فرش استفاده میکنند که برخی کیفیت بالایی دارند و برخی به شدت برای سلامتی مضر هستند. از معروف ترین الیاف های مورد استفاده در صنعت فرش میتوان به الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی اشاره کرد که هر کدام مدل های مختلفی دارند. بعنوان مثال ازمعروف ترین الیاف طبیعی میتوان به الیاف حیوانی (پشم و ابریشم) و الیاف گیاهی (پنبه و جوت) اشاره کرد. در مورد الیاف مصنوعی باید گفت معروف ترین الیاف مصنوعی که در صنعت فرش بکار گرفته میشود الیاف اکرلیک، الیاف پلی استر، الیاف پلی پروپین و نایلون هستند.

فرش با الیاف طبیعی

فرش های دستباف و فرش هایی ماشینی که با الیاف طبیعی تولید میشوند قیمت بسیار زیادی دارند که عموم مردم توانایی پرداخت این هزینه بالا برای خرید فرش را نخواهند داشت. اما از نظر ایجاد حساسیت و مشکلات آلرژی این الیاف طبیعی بدلیل اینکه با روش های طبیعی آنتی باکتریال میشوند گاها ممکن است برای افرادی که سابقه آلرژی و حساسیت دارند هم مضر باشد و نمیتوان 100 درصد اعلام کرد که الیاف طبیعی بهترین الیاف برای بافت فرش است.

فرش با الیاف مصنوعی

فرش های ماشینی عمدتا با استفاده از الیاف مصنوعی تولید میشوند. نخی که برای تار و پود فرش ها استفاده میشود میتواند متفاوت باشد بعنوان مثال میتوان برای تار فرش از نخ های تولید شده از الیاف اکرلیک استفاده کرد و برای پود فرش از نخ های تولید شده از الیاف پلی استر بدین منظور در ادامه تمامی الیاف های مصنوعی را بصورت کامل بررسی خواهیم کرد.

فرش با الیاف اکرلیک

فرش هایی که با الیاف اکرلیک تولید میشوند بسیار با کیفیت هستند و گره های فرش استحکام بسیار بالایی دارند که نتیجه آن کیفیت و طول عمر بالای فرش های ماشینی خواهد بود. الیاف های اکرلیک حساسیت زا نیستند و باعث ایجاد آلرژی نمیشوند، پس انتخاب فرشی که 100 درصد اکرلیک باشد میتواند انتخاب مناسب و منطقی باشد. همچنین اکرلیک خاصیت برگشت پذیری بسیار خوبی دارد و عایق حرارتی بسیار عالی است همچنین کیفیت و دوام بالایی دارد و به مراتب قیمتش نسبت به سایر الیاف ها بیشتر است. پس قطعا فرش هایی که 100 اکرلیک باشند قیمتی نسبتا بیشتر نسبت به سایر فرش ها خواهند داشت.

فرش با الیاف پلی استر

بدون شک نام پلی استر زیاد به گوشتان خورده است. این نوع از الیاف در دنیا بیشترین استفاده را نسبت به سایر الیاف ها دارد و در صنایع مختلف زیادی از این جنس الیاف استفاده میشود. الیاف پلی استر استحکام بسیار بالایی دارند و قیمتشان هم مناسب است. پلی استر مقاومت بسیار خوبی دارد اما برگشت پذیری آن ضعیف است و زمانی که در فرش بکار گرفته شود پس از گذشت زمان و در اثر پا خوردن نشیمن فرش مانند روز اول نرم نخواهد بود.

فرش با الیاف پلی پروپین

پلی پروپین در صنعت فرش بعنوان پشم مصنوعی استفاده میشود. الیاف پلی پروپین نرم هستند و فرش های تولید شده از این جنس الیاف بسیار نشیمن راحتی دارند. ویژگی منفی که پلی پروپین دارد این است که برگشت پذیری کمتری نسبت به سایر الیاف ها دارد و این بدان معناست که بر اثر گذشت زمان و پا خوردن فرش الیاف پلی پروپین سفت شده و فرش به مرور نرمی خود را از دست خواهد داد. همچنین الیاف پلی پروپین تاحدی میتواند موجب بروز حساسیت در افراد خردسال بشود.

فرش با الیاف نایلون (پلاستیک)

نایلون یا همان پلاستیک را میتوان بدترین الیاف برای فرش دانست. فرش های که از جنس نایلون هستند به شدت موجب برو حساسیت مخصوصا در افرادی که سابقه زمینه ای حساسیت دارند میشود. فرشی که نخ و الیاف تولید شده از مواد پلاستیکی و نایلونی دارد به شدت برای کودکان و افراد سالخورده مضر است. اما اینکه بگوییم فرش های تولید شده از الیاف نایلون کلا بد هستند خیر، چراکه برای مراکز تفریحی یا مکان هایی که افراد تماس مستقیم با فرش ندارند میتواند مناسب باشد. چرا که قیمت این فرش ها به شدت ارزانتر از سایر فرش های ماشینی است.

چه فرشی بخریم؟

اگر به دنبال فرشی هستید که برای شما ایجاد حساسیت و آلرژی نکند در میان فرش های ماشینی به دنبال فرشی بگردید که 100 درصد اکرلیک باشد. اگر میخواهید هزینه پایین تری پرداخت کنید میتوانید فرش هایی انتخاب کنید که از جنس الیاف پلی استر هستند. اما فرش جدید در چند سال اخیر وارد بازار شده که کاملا ضد حساسیت است، آنتی باکتریال است و موجب بروز هیچگونه آلرژی نمیشود. در ادامه این فرش جدید را بررسی خواهیم کرد.

فرش مدما

مدما در چند سال اخیر که وارد بازار فرش شده توانسته نظر مشتریان زیادی رو برای انتخاب و خرید فرش جلب کند. فرش مدما چند ویژگی بسیار مهم دارند که عبارتند از: قیمت بسیار مناسب، دولایه بودن، آنتی باکتریال، ضد حساسیت و آلرژی، قابل شستشو در ماشین لباسشویی! شاید برای شما هم تعجب آور باشد که مگر میشود فرش را در ماشین لباسشویی شست؟ ما هم اولین بار فکر کردیم این فقط یک تبلیغ است اما با بررسی های دقیق تر متوجه شدیم که دولایه بودن فرش های مدما موجب میشود که طرح فرش (لایه رویی) قابلیت جدا شدن و شستشوی آسان در ماشین لباسشویی را داشته باشد. لایه زیرین این فرش در تمامی سطوح ضد لغزش است و زمانی که دولایه روی هم قرار میگیرند کاملا شکل یک فرش کامل خواهند شد و جدا نمیشوند. لایه زیرین فرش های مدما استقامت بسیار بالا به همراه 10 سال ضمانت و گارانتی دارد و طبق گفته این شرکت اصلا خراب نمیشود و روی هیچ سطح سرامیکی سر نمیخورد. لایه رویی فرش های مدما که طرح فرش است از مواد آنتی باکتریال و ضد حساسیت تولید شده که اطلاعات دقیقی از آن نتوانستیم پیدا کنیم ولی با توجه به نظر مشتریان این فرش میتوانیم بگوییم که ادعای این شرکت در این مورد هم درست است. قیمت فرش های مدما به نسبت سایر فرش های ماشینی بازار بسیار مناسب تر است و با توجه به ویژگی هایی که دارد ارزش خرید بالایی را کسب میکند. این فرش ها برای فضا هایی همچون راهرو، فرش آشپزخانه، اتاق خواب کودک بسیار مناسب است چرا که قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی تنها مختص به این فرش ها است. همچنین افرادی که پت و حیوان خانگی دارند میتوانند با خرید این فرش ها مشکل کثیف شدن فرش و مشکل جذب مو به فرش را به راحتی برطرف کنند. برای مشاهده و خرید فرش آنتی باکتریال و ضد حساسیت میتوانید به وبسایت فرش مدما به نشانی www.modema.com  مراجعه نمایید و با فرش های این مجموعه بیشتر آشنا بشوید.      
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ