نزدیک بینی در کودکان چگونه است؟ / دلایل قرمز شدن چشمان کودکان

حسام آرین
اگر نزدیک بینی توسط پزشک برای فرزند شما تشخیص داده شود وی نزدیک بین است یعنی اجسام دور از نظر کودک تار به نظر می رسند. نزدیک بینی ممکن است در دوران کودکی و نوجوانی بدتر شود، اما اصلاح آن با عینک کار آسان و راحتی است.

اگر نزدیک بینی توسط پزشک برای فرزند شما تشخیص داده شود وی نزدیک بین است یعنی اجسام دور از نظر کودک تار به نظر می رسند. نزدیک بینی ممکن است در دوران کودکی و نوجوانی بدتر شود، اما اصلاح آن با عینک کار آسان و راحتی است.

به گزارش وب ام دی، در صورت استفاده از عینک به روش درست و مناسب بر اساس نسخه دقیق استفاده از عینک از بدتر شدن بینای کودک جلوگیری می کند.

علت نزدیک بینی کودک چیست؟

در صورت نزدیک بین بودک کودکی کره چشم وی از سمت جلو به عقب کمی بیشتر از حالت طبیعی است. در واقع نزدیک ‌بینی یکی از عیوب انکساری چشم یعنی چشم بیمار نوشته ‌ها و علامت ها را در فاصله نزدیک تشخیص می‌دهد، اما در فاصله دور نسبت به افراد سالم تشخیص داده نمی شود.

نزدیک بینی اغلب به دلیل زیاد بودن تحدب قرنیه چشم و بزرگ تر بودن طول کره چشم نسبت به حالت عادی است که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی ‌گیرد و مقابل آن تشکیل می ‌شود. اشعه های نور برای مشاهده تصاویر تشکیل می دهند که در مقابل شبکیه چشم خود متمرکز می شوند.

باید به طور مستقیم روی آن تمرکز کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد اشیاء در فاصله مبهم و دور به نظر می رسند. لنزهای تماسی یا عینک و قطره های چشمی مانند آتروپین، ژل پیرنزپین یا سیکلوپنتولات به کاهش سرعت نزدیک بینی در کودکان کمک می کنند. مصرف قطره ها ممکن است باعث تاری دید، حساسیت نسبت به نور و شاید کمی خارش و ناراحتی شود.

نزدیک بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

اکثر بچه ها اصلا شکایت نمی کنند یا ممکن است شما بگویید مشاهده اجسام دور سخت است. کودکان در این و ضعیت برای مشاهده واضح هر چیزی باید به آنها نزدیک شوند. اگر به نظر می رسد در دیدن اجسام و فواصل دور مشکل دارند باید به چشم پزشک مراجعه کنید. بینایی کودکان باید در 6 ماهگی، سه سالگی و قبل از کلاس اول بررسی شود. در صورت داشتن سابقه خانوادگی برای نزدیک بینی پیشرونده یا سایر بیماری های مربوط به چشم بسیار مهم است.

نزدیک بینی چگونه درمان می شود؟

در صورت نزدیک بودن کودک می تواند از عینک استفاده کند. مشکلات مربوط به چشم کودکان باید قبل از رسیدن به دوران بلوغ تحت درمان قرار گیرد و نباید تا دوران نوجوانی به تعویق بیفتد. به خاطر داشته باشید والدین در آموزش مراقبت از فرزندان خود مسئول هستند، بنابراین می توان با پزشک برای کمک به فرزند خود مشورت کرد.

البته پزشک هم به طور قطع نمی تواند بگوید وضعیت فرزند شما چه زمانی بهبود می یابد یا حتی به طور کامل درمان می شود یا خیر. مطالعات نشان می دهند ترکیب دو کانونی با قطره های چشمی حاوی آتروپین، دارویی که چشم کودک را آرام می کند درمانی نویدبخش است.

آیا می توان از نزدیک بینی جلوگیری کرد؟

از آنجا که نزدیک بینی اغلب ارثی است، جلوگیری از آن به طور کامل امکان پذیر نیست. با این حال، گام هایی برای کاهش سرعت پیشرفت آن وجود دارد. کودک باید هر چه زودتر مورد معاینه توسط متخصص قرار گیرد به ویژه اگرسابقه خانوادگی ابتلا به نزدیک بینی یا سایر بیماری های مربوط به چشم وجود دارد.

اگر کودک در مورد جزئیات مسائل در مدرسه یا هنگام تماشای تلویزیون در فاصله استاندارد مشکل دارد باید بدانید زمان معاینه چشم فرا رسیده است. باید پزشک با تعیین دقیق نمره چشم کودک عینک مناسبی را برای وی برای رفع عیوب تجویز کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهند فعالیت های خارج از خانه باعث کاهش نزدیک بینی می شود، بنابراین فرزند خود را به گذراندن وقت در خارج از خانه دور از صفحه کامپیوتر و تلویزیون تشویق کنید.

دلایل قرمزی چشم کودکان چیست؟

یکی دیگر از مشکلا شایع در کودکان قرمزی چشم است. در صورت گرینه نکردن کودک و قرمزی چشمان و ناحیه اطراف آن به احتمال زیاد باید به دنبال علت بروز آن باشید.

مالش چشم ها

پوست دور چشم از ظریف ترین نواحی پوست بدن است به همین دلیل در آینده متوجه چین و چروک های ریز اطراف آن می شوید. اگر کودک چشم های خود را مالیده باشد این ناحیه به راحتی قرمز می شود. مالیدن چشم به خودی خود نگران کننده نیست مگر اینکه آنچه باعث مالش چشمان کودک می شود گزینه جدی محسوب شود.

در صورتی که این رفتار ناشی از خواب آلودگی نوزاد تازه متولد شده باشد می توان برای جلوگیری از بروز آن از دستکش استفاده کرد یا اینکه منتظر بمانید تا خود به خود حل شود.

تحریک کننده ها

تحریک کننده ها به نوعی به چشم، پوست یا مجاری تنفسی آسیب می رسانند. محرک ها به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شوند. محرک های داخلی شامل موارد زیر است:

دود سیگار

عطرها

ضدآفتاب

صابون ها

عوامل تحریک کننده در فضای باز عبارتند از:

دود

بخار

بخارهای شیمیایی

کلر در آب استخر

دود

محرک ها به طور معمول باعث قرمزی موضعی می شوند که پس از دور شدن نوزاد از ناحیه حاوی محرک یا خروج تحریک کننده از خانه برطرف می شود.

آلرژی

آلرژی زمان واکنش چشم یا قسمت دیگری از بدن نسبت به یک ماده حساسیت زا رخ می دهد. آلرژن ها به طور معمول به عنوان یک ماده بی ضرر باعث واکنش ایمنی در افراد دارای حساسیت نسبت به آلرژن ها می شود، آلرژن های رایج عبارتند از:

غبار

کپک

عطر در لوازم آرایشی و لوسیون

داروها

خوراکی ها

گرده و موی حیوانات خانگی

گرده درختان، گیاهان و علف های هرز

سم حشرات

در صورت حساسیت داشتن کودک هنگام مواجه با مواد حساسیت زا چشمان وی ممکن است هیستامین برای مقابله با آلرژن تولید کند. در نتیجه پلک ها و حتی چشم ها قرمز رنگ، متورم و خارش دار می شود. حتی شاید چشمان کودک دچار آبریزش چشم شود.

در این شرایط چرخه معیوبی ایجاد می شود، آنها چشم های خود را برای تسکین خارش و سوزش می مالند، اما عمل مالش چشم بیشتر باعث تحریکی و قرمزی می شود.

در حالی که برخی از این مواد حساسیت زا مانند کنه های گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی در تمام طول سال وجود دارند برخی دیگر فصلی هستند. در صورت حساسیت داشتن کودک نسبت به گرده گل هنگام افزایش تعداد آنها چشمان وی قرمز می شود.

کودکان مبتلا به حساسیت چشمی اغلب از آلرژی بینی نیز رنج می برند. بله، مشکل دو برابر می شود. اگر مشکوک به قرمزی چشم و ناحیه اطراف آن ناشی از واکنش آلرژیک است باید عطسه بیش از حد یا گرفتگی بینی را نیز مورد بررسی قرار گیرد.

برخی اوقات در صورت بروز واکنش آلرژیک ماست سل های فرزند می توانند بیش از حد حساس شوند. ماست سل ها نخستین خط دفاعی بدن در برابر مهاجمان محسوب می شوند. هنگام حساس شدن بیش از حد ماست سل های چشم حتی در صورت عدم تماس مستقیم آلرژن با چشم هیستامین ترشح می شود. حساسیت های چشمی ورم ملتحمه آلرژیک نیز نامیده می شوند.

عفونت ها

عفونت چشم زمان ورود ویروس ها یا باکتری ها به چشم رخ می دهد. تشخیص و درک تفاوت ها بسیار مهم است زیرا التهاب ملتحمه باکتریایی نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

ملتحمه ویروسی

التهاب ملتحمه ویروسی به چشم صورتی نیز مشهور است، اگرچه چشم صورتی می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد. کودکان مبتلا به سرماخوردگی به طور معمول دچار عفونت های ویروسی چشم می شوند. علائم عبارتند از:

پلک های قرمز و پف کرده

قرمز شدن قسمت سفیدی چشم

چشمان اشک آلود

التهاب ملتحمه باکتریایی

ملتحمه باکتریایی جدی تر از ملتحمه ویروسی است. همان علائم مشابه عفونت ویروسی چشم در آن مشاهده می شود. علائم نیز شامل موارد زیر است:

ترشح چسبناک و زرد رنگ از چشم

مژه ها و پلک هایی که ممکن است از شدت ترشح به هم چسبیده باشند

ورم ملتحمه کودکان

قرمزی چشم نوزادان و کودکان می تواند به دلیل انسداد مجرای اشک، تحریک یا عفونت ایجاد شود. ورم ملتحمه نوزادان می تواند جدی باشد، بنابراین در صورت مشاهده علائم بلافاصله به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

گل مژه

گل مژه به برجستگی دردناک و قرمز روی پلک اشاره دارد. زمان آلودگی فولیکول مو، غده چربی یا غدد عرق قارچ رخ می دهد. علائم عبارتند از:

برآمدگی دردناک و قرمز رنگ روی پلک

قرمزی روی پلک

حساسیت و تورم اطراف چشم

سلولیت پرتی بیتال

در صورت آسیب دیدگی ناحیه اطراف چشم کودک یا ابتلا به عفونت سینوسی احتمال ایجاد سلولیت اطراف چشم وجود دارد. این عفونت باکتریایی پلک ها و پوست اطراف آنها است. در این وضعیت پلک های کودک بسیار قرمز و متورم می شود. سلولیت پرتی بیتال به عنوان یک بیماری جدی نیاز به درمان فوری دارد.

درمان های خانگی برای رفع قرمزی چشم کودکان

در صورت قرمز شدن چشم یا ناحیه اطراف آن در کودکان می توان درمان را در خانه شروع کرد. با این حال، اگر کودک تازه متولد شده و مشکوک به سلولیت است باید بلافاصله تحت درمان قرار گیرد.

تحریک کننده ها

در صورت تشخیص اینکه کدام محرک روی کودک تاثیر می گذارد می توان از آنها دوری کرد یا درباره صابون، شامپو و سایر مواد شوینده برندهای دیگر را امتحان کنید.

آلرژی

حساسیت های چشمی به طور معمول با طیف وسیع تری از علائم همراه هستند که روی مجاری بینی و تنفسی نیز تاثیر می گذارند. برای پیگیری و زیر نظر داشتن علائم برای تعیین علت بروز واکنش آلرژیک یک دفترچه یادداشت داشته باشید. در اینجا برخی از زمینه ها برای بررسی وجود دارد:

منوی روزانه کودک چیست؟

آیا واکنش آلرژیک مربوط به فصل است؟

آیا در مراقبت های روزانه اتفاق می افتد؟ یا هر بار که یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را می بینید؟

آیا حساسیت مربوط به حیوانات است؟

آیا حساسیت های غذایی مانند شیر، گندم یا تخم مرغ در خانواده شما وجود دارد؟

عفونت چشم

ملتحمه ویروسی

شستشوی چشم ها اغلب با آب گرم برای التهاب ملتحمه ویروسی استفاده می شود. برای هر چشم از یک پنبه تمیز جداگانه استفاده کنید. دست های خود را قبل و بعد از هربار تمیز کردن بشویید. اگر در دوران شیردهی بسر می برید می توانید مقداری از شیر خود را روی گوشه چشم کودک بریزید زیرا شیر انسان حاوی خواص درمانی بسیاری است. مصرف آنتی بیوتیک ها به درمان عفونت ویروسی چشم کمک نمی کنند. انتظار می رود قرمزی بین چهار تا هفت روز طول بکشد.

ملتحمه باکتریایی

ترشح چسبناک و زرد رنگ نشان دهنده عفونت باکتریایی است. می توان از آب گرم و شیر مادر در صورت شیردهی برای تمیز نگه داشتن ناحیه و تسکین آن استفاده کرد، اما برای مقابله با عفونت باید با پزشک در مورد استفاده از قطره چشم یا کرم دور چشم دارای آنتی بیوتیک صحبت کنید.

ورم ملتحمه نوزادان

نوزادان مبتلا به قرمزی داخل یا اطراف چشم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. اگر قرمزی ناشی از مسدود شدن مجرای اشک است می توان دهانه مجرا و زیر پلک پایین را به آرامی برای کمک به باز شدن آن ماساژ داد.

برخی اوقات قطره های ضدمیکروبی چشم تجویزی بلافاصله پس از تولد نوزاد می تواند باعث تحریک چشم ها شود. این قرمزی ملایم باید در عرض 24 تا 36 ساعت برطرف شود. عفونت هنگام انتقال ویروس ها یا باکتری ها در مجرای زایمان از مادر به نوزاد رخ می دهد.

گل مژه

سه تا چهار بار در روز از کمپرس گرم برای تسکین ناراحتی و کاهش قرمزی ناشی از گل مژه استفاده کنید. در صورت شیردهی می توان از چند قطره شیر خود نیز استفاده کرد.

زمان مراجعه به پزشک اطفال

در صورت استفاده از درمان های خانگی و عدم مشاهده بهبودی باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. دفترچه یادداشت ثبت علائم را نیز همراه خود داشته باشید تا به پزشک برای تشخیص علت بروز آن کمک کند. به خاطر داشته باشید در مورد هرگونه حساسیت خانوادگی نسبت به شیر، تخم مرغ یا گلوتن به پزشک متخصص اطفال اطلاع دهید.

کاری که پزشک انجام می دهد

در صورت ابتلای کودک به عفونت باکتریایی بسته به شدت آن پزشک متخصص اطفال تجویز می کند:

درمان موضعی مانند استفاده از قطره یا پماد چشم (اغلب)

آنتی بیوتیک های خوراکی (کمتر)

آنتی بیوتیک های داخل وریدی (بسیار نادر)

در صورت انسداد مجرای اشک کودک پزشک متخصص اطفال می تواند نحوه ماساژ ناحیه مجرا را برای کمک به باز شدن آن آموزش دهد. مجاری اشکی به طور معمول به طور خود به خود باز می شوند. با این حال، در صورت عدم باز شدن مجرای اشک کودک تا سن یک سالگی ممکن است گزینه جراحی مطرح شود. در صورت ابتلای کودک نوپا به ملتحمه باکتریایی متخصص اطفال آنتی بیوتیک تجویز می کند.

در پایان

هر اتفاق برای کودک والدین را نگران می کند، اما در مورد قرمزی چشم و ناحیه اطراف آن در کودکان اغلب با انجام کارهای ساده ای قابل رفع هستند. فقط در صورت ترشح یا عدم بهبودی یا حتی تشدید علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ