بهترین میوه های تابستانی را می شناسید؟

چند روزی است که تابستان با هوای گرم و البته تنوع میوه های خوشمزه از راه رسیده است. میوه هایی که مسلما خواص فراوانی بر سلامتی دارند.

زردآلو

درخت زردآلو عموما دوستدار نور خورشید و مقاوم در برابر خشکی است و 30 تا 50 کیلو گرم میوه می دهد.

زردآلو حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که این ترکیب باعث تشکیل ویتامین A در بدن می شود. ویتامین A نقش مهمی در سلامت بینایی دارد و همچنین سلامت پوست و به طور کلی رشد سلولی را تسهیل می کند. زردآلو همچنین منبع غنی از ویتامین ‍C و B محسوب می شود. ویتامین C در حفظ بافت های ارتباطی نقش دارد و ویتامین B نیز متابولیسم و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

علاوه بر ویتامین ها، زردآلو سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی، عناصر کمینه به ویژه پتاسیم، آهن و مس و فیبر است که برای عملکرد دستگاه گوارش عالی خواهد بود.

موز

با توجه به توصیه سازمان سلامت جهانی، مصرف منظم پتاسیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و این در حالی است که موز می تواند 4/1 نیازهای روزانه بدن به پتاسیم را تامین کند.  به علاوه موز میوه ای بی نظیر برای کاهش فشار خون است. یک عدد موز متوسط حدود 422 میلی گرم یا 250 گرم لوبیا سفید یا 175 گرم سیب زمینی کبابی می تواند در این باره مفید باشد.

توت فرنگی

توت فرنگی گل سرسبد میوه های بهار وتابستان است که معمولا همه از طعم دلپذیر آن لذت می برند. شیرینی کمی دارد، پر آب و اشتهاآور است و میوه ای عالی برای انواع دسرها و بستنی ها خواهد بود.

توت فرنگی منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می شود به طوری که هر 100 گرم آن حاوی 60 میلی گرم ویتامین C، 12 میلی گرم منیزیوم، 4/0 میلی گرم آهن و 20 میلی گرم کلسیم است.

هندوانه

مشهورترین میوه تابستان بی شک هندوانه است که احساس خنکی و رفع تشنگی را به همراه دارد. البته این تنها ویژگی هندوانه نیست و رنگ قرمز آن نشانگر مقدار بالای لیکوپن است. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها به خصوص سرطان پروستات محافظت می کند. به علاوه این میوه بسیار کم کالری است و هر 100 گرم آن فقط 30 کیلوکالری دارد. به همین دلیل انتخاب مناسبی برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. دانه های هندوانه را نیز دور نریزید زیرا منبع غنی از ویتامین Cهستند.

طالبی

طالبی مانند بسیاری از مرکبات حاوی سوربیتول است. این ماده قند طبیعی میوه محسوب می شود و مقدار زیادی از آن خاصیت ملینی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل طالبی میوه مطلوبی برای بهبود یبوست است. برگه هلو و آلو خشک نیز چنین تاثیری دارند. طالبی همچنین سرشار از آب و ویتامین C است و توصیه می شود در مواقع خستگی و مشکلات قلبی عروقی مصرف شود. مقدار بالایی بتا کاروتن موجود در آن نیز برای پیشگیری از پیری به خصوص پیری پوست بسیار مفید است.

گوجه فرنگی و خیار

طبیعت برای رفع گرمای تابستان و تعریق زیاد بدن در این روزها خوراکی های خوشمزه ای برای ما به ارمغان آورده است. برای این منظور فقط کافی است سری به یخچال بزنید. اگر در تابستان بسیار عرق می کنید واین مسئله شما را کلافه کرده چند توصیه ساده را به کار برید:

دو فنجان آب گوجه فرنگی را در وان حمام بریزید.

حلقه های خیار را زیر بغل بگذارید.

دست ها و پاها را در ظرفی از چای سیاه قرار دهید.

مرهمی از برگ های خشک گردو را روی دست ها و پاها بگذارید.

انبه

اگر دوست دارید که پوست را در تابستان برنزه کنید بهتر است از انبه کمک بگیرید! این میوه خوشمزه گرمسیری سرشار از بتاکاروتن است که این ترکیبات ملانین را که عامل رنگ برنزه طبیعی پوست است تحریک می کند. هر 100 گرم انبه 3000 تا 4000 میلی گرم بتاکاروتن دارد. البته هویج، آب هویج و سیب زمینی کبابی نیز دیگر خوراکی های سرشار از بتاکاروتن محسوب می شوند.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

آیا میوه های تابستانی چاق کننده هستند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ