در ماه مبارک رمضان چگونه دارو مصرف کنیم؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌ شمالی گفت: توجه به نحوه مصرف صحیح داروها در ماه مبارک رمضان ضروری است.

سید علی وکیلی اظهار کرد: در دوران بارداری، شیردهی و در برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماری های اعصاب و روان و آسم ، فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اثرات روزه داری و نحوه مصرف داروها مشورت کند.

به گفته وی در زمان روزه داری هیچگاه نباید وعده‌های داروی خود را خودسرانه حذف یا به زمان دیگری موکول کرد؛ چه بسا که این عمل سبب اختلال در روند درمان می‌شود و باید توجه داشت که مصرف بسیاری از داروها را می توان تنها پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل کرد.

وی افزود: اگر افراد مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی و بیماری کلیوی باشند، در این خصوص که آیا روزه داری برای آنها بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

وکیلی عنوان کرد : قطع ناگهانی برخی از داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است و درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده آن ها در ماه مبارک رمضان باید حتما با پزشک یا داروساز مشورت شود.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی(COPD) و بویژه صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه‌داری هستند و پزشکان علاوه بر اینکه باید به بیماران مصروع که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند، مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند نیز توصیه های لازم را ارائه کنند.

وی تاکید کرد : مطالعات به عمل آمده بر روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار کند.

به گفته وی برخی از داروهای ضد التهابی این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند و مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

منبع: ایسنا

مطلب مرتبط:

داروسازان چه توصیه‌های دارویی در ماه رمضان دارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ