تستوسترون چه تاثیری در عمر مردان دارد ؟

جاناتان سویفت، ‌نویسنده مشهور داستان‌های گالیور می‌گفت: «هر مردی میل دارد عمر طولانی داشته باشد، اما هیچ مردی نمی‌خواهد پیر شود.» داشتن سبک زندگی سالم به داشتن عمری طولانی و کندشدن فرآیند پیری کمک می‌کند اما این کار نیازمند تلاش و انضباط است، به خصوص در مردانی که در ابتدای زندگی مسیر اشتباه را رفته‌اند....

تعجبی ندارد که چنین مردانی به دنبال میان‌برهای پزشکی باشند تا جوانی را به آنها بازگرداند. یکی از وسوسه‌برانگیزترین این میان‌برها، استفاده از تستوسترون است.

تستوسترون قوی‌ترین آندروژن- گروهی از هورمون‌های استروییدی که نامشان از کلمه یونانی به معنای «مرد- ساز» گرفته شده- در بدن است.این نام کاملا متناسب است، زیرا آندروژن‌ها مسئول حجیم شدنعضلات، ‌استحکام استخوان‌ها، کلفت‌شدن صدا و الگوی رشد مویی می‌شوند که مشخصه مردان است. این هورمون‌ باعث تشدید تولید سلول‌های قرمز خون نیز می‌شود.

تستوسترون رشد دستگاه تناسلی را حین بلوغ تحریک می‌کند و مسئول تولید اسپرم در طول دوران زندگی است. به علاوه این هورمون اثری عمده هر چند کاملا شناخته‌ نشده- بر رفتار مردان دارد. تستوسترون در احساس انرژی (و پرخاشگری) دخیل است. ‌برای داشتن میل جنسی ضروری است و در ایجاد نعوظ طبیعی و کارکرد جنسی نقش دارد. پس از اینکه تستوسترون در بدن به هورمون دی‌هیدروتستوسترون مبدل می‌شود، رشد سلول‌های پروستات را تحریک می‌کند و باعث تحلیل رفتن فولیکول‌های مو در مردانی می‌شود که به صورت ژنتیکی مستعد طاسی مردان هستند.

مطالب مرتبط :

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ