عوارض قرص های ایبوپروفن و دیکلوفناک بر گوارش چیست ؟

داروهایی که مشکلات گوارشی می آورندتوجه داشته باشید که مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کسانی که از زخم معده رنج می‌برند ممنوع است.

مریم بهاری ساروی، داروساز نوشت: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل «ولتارن» یا همان «دیکلوفناک»، «ناپروکسن» و «ادویل» (یا ایبوپروفن) به مخاط گوارشی یعنی جداره داخلی لوله گوارشی آسیب می‌زنند و امکان بروز زخم‌های دستگاه گوارش را به وجود می‌آورند.

از دیگر عوارض جانبی این داروها می‌توان به مشکلاتی مثل اسهال یا استفراغ اشاره کرد. احتمال دارد از همان ابتدای شروع مصرف اولین قرص، دردهای گوارشی شروع یا در مصرف طولانی‌مدت خود را نشان دهد.

پزشکان در بعضی موارد برای کاهش اثرات جانبی داروهای ضدالتهاب روی دستگاه گوارش از داروهای ضداسید استفاده می‌کنند. این داروها باعث کاهش ترشح اسید معده شده و چند روز بعد از مصرف، تاثیر می‌گذارند.

داروهای ضداسید مثل یک سد محافظتی بین مخاط گوارشی و دارو یا مواد غذایی مهاجم عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کسانی که از زخم معده رنج می‌برند ممنوع است. نکته دیگر این که این داروها باید بعد از غذا استفاده شوند.

منبع : جام جم آنلاین

مطالب مرتبط :

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ