سرطان تخمدان، خاموش اما خطرناک

دکتر میترا مدرس گیلانی، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: آمار دقیقی درباره میزان ابتلا به سرطان رحم و تخمدان در زنان ایرانی وجود ندارد اما میزان سرطان رحم بیشتر از تخمدان است. علامت سرطان رحم خونریزی‌های نامنظم است که باعث مراجعه خانم‌ها می‌شود. به این ترتیب باید بیوپسی از آندومتر انجام شود. اگر تست بیوپسی منفی باشد باید یک کورتاژ تشخیصی هم داده شود تا اطمینان حاصل شود دچار سرطان آندومتر نیستند. به خانم‌ها توصیه می‌شود برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم هر 6 ماه یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند.

مجله سیب سبزدکتر میترا مدرس گیلانی، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: آمار دقیقی درباره میزان ابتلا به سرطان رحم و تخمدان در زنان ایرانی وجود ندارد اما میزان سرطان رحم بیشتر از تخمدان است. علامت سرطان رحم خونریزی‌های نامنظم است که باعث مراجعه خانم‌ها می‌شود. به این ترتیب باید بیوپسی از آندومتر انجام شود. اگر تست بیوپسی منفی باشد باید یک کورتاژ تشخیصی هم داده شود تا اطمینان حاصل شود دچار سرطان آندومتر نیستند. به خانم‌ها توصیه می‌شود برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم هر 6 ماه یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند. سرطان تخمدان معمولا بدون علامت است و زمانی علامت‌دار می‌شود که بیمار دچار بزرگی شکم شده و در مرحله 3 بیماری قرار دارد. اگر این مسئله به موقع تشخیص داده شود، پیش‌آگهی مناسبی داریم. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این سرطان خاموش افرادی که در خانواده سابقه ابتلا به سرطان دارند هر 6 ماه سونوگرافی واژینال انجام دهند و آزمایشی به نام تومور مارکر وجود دارد که باید به وسیله آن میزان سلامت‌شان را چک کنند.


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

در صورت ابتلا به سرطان باید بیماری مرحله‌بندی شود و براساس هر مرحله درمان تشخیصی انجام گیرد. برای سرطان تخمدان درمان تکمیلی شیمی‌درمانی است، در مورد سرطان رحم نیـز مــی‌تواند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی باشد و در مورد سرطان دهانه رحم هم معمولا از رادیوتراپی اسـتفاده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1395-01-17 - 18:58 پاسخ

این درد اندومتریوز است که باید پیش پزشک جراج رفت

گلی

گلی

1394-08-29 - 10:32 پاسخ

سلا م من سه سال سزارین شدم بعدازاون سمت چپم بدجوری دردمی کنه چندباری پیش دکتررفتم سونوگرفتم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم لطف کنیدیک راهنمای کنیدمنوممنونم