خــرابی دندان‌های‌تان قلـب‌تان را نشـانه رفتـه

بررسی‌های تازه نشان داده است که بین بهداشت دهان و دندان و ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط وجود دارد و بزرگسالان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. دکتر آتوسا مصطفوی، فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق می گوید: بیماری قلبی در زنان مبحث گسترده‌ای است. مردان و زنان از لحاظ عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی مانند کلسترول بالا، نداشتن فعالیت بدنی، فشار خون بالا و سیگار کشیدن با هم فرقی ندارند.

مجله سیب سبز: بررسی‌های تازه نشان داده است که بین بهداشت دهان و دندان و ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط وجود دارد و بزرگسالان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

   دکتر آتوسا مصطفوی، فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق می گوید:
بیماری قلبی در زنان مبحث گسترده‌ای است. مردان و زنان از لحاظ عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی مانند کلسترول بالا، نداشتن فعالیت بدنی، فشار خون بالا و سیگار کشیدن با هم فرقی ندارند اما برخی از تفاوت‌های جنسیتی از لحاظ بروز، علائم و پیامد بیماری قلبی میان آنها وجود دارد. اما شایع‌ترین موردی که زنان را درگیر می‌کند روماتیسم قلبی است که در زنان روی دریچه میترال اثر می‌گذارد و در مردان آئورت درگیر می‌شود. اما نکته مهم در مورد زنان این است که علائم در آنها زودتر خود را نشان می‌دهد و بنابراین زودتر به پزشک مراجعه می‌کنند به این ترتیب درصد مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی در زنان کمتر از مردان است. 


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:
گرفتگی عروق کرونر قلب نیز در زنان قبل از سن یائسگی کمتر اتفاق می‌افتد. شروع دیررس بیماری قلبی در زنان احتمالا ناشی از اثرات محافظتی استروژن‌ها (هورمون‌های جنسی زنانه) تولیدشده در تخمدان‌ها است که تا زمان یائسگی ادامه دارد. در واقع اگر خانمی قند، چربی و فشار خون نداشته باشد تا پیش از سن یائسگی هورمون‌ها نقش محافظت‌کننده برای زنان ایفا می‌کند بنابراین احتمال گرفتگی رگ تا پیش از 50 سالگی در مردان بیشتر از زنان است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ