باید گــردو بخــورید

در پژوهش‌هایی که به تازگی انجام شده، نقش کلیدی وعده صبحانه و البته مصرف برخی مواد مغذی از جمله گردو در پیشگیری و کنترل دیابت به اثبات رسیده است. دکتر محمدرضا مهاجرتهرانی، فوق تخصص بیماری‌های غدد، متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: ژنتیک، نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری دیابت دارد؛ چون ژن‌ها منشا تولید انسولین و سوخت و ساز بدن هستند. اگر سابقه دیابت در خانواده وجود نداشته باشد احتمال این‌که فردی در سنین دبستان دچار دیابت شود یک در هزار است. در صورتی که فردی مادر مبتلا به دیابت داشته باشد این احتمال به یک تا 4 درصد می‌رسد اما اگر پدری مبتلا به دیابت باشد این احتمال افزایش داشته و به 3 تا 8 درصد می‌رسد.

مجله سیب سبز: در پژوهش‌هایی که به تازگی انجام شده، نقش کلیدی وعده صبحانه و البته مصرف برخی مواد مغذی از جمله گردو در پیشگیری و کنترل دیابت به اثبات رسیده است.

 دکتر محمدرضا مهاجرتهرانی، فوق تخصص بیماری‌های غدد، متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید:
ژنتیک، نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری دیابت دارد؛ چون ژن‌ها منشا تولید انسولین و سوخت و ساز بدن هستند. اگر سابقه دیابت در خانواده وجود نداشته باشد احتمال این‌که فردی در سنین دبستان دچار دیابت شود یک در هزار است. در صورتی که فردی مادر مبتلا به دیابت داشته باشد این احتمال به یک تا 4 درصد می‌رسد اما اگر پدری مبتلا به دیابت باشد این احتمال افزایش داشته و به 3 تا 8 درصد می‌رسد. وقتی والدین هردو مبتلا به دیابت باشند 30 درصد احتمال ابتلا به دیابت در فرد وجود خواهد داشت. اگر پدر دیابت داشته باشد احتمال ابتلا بالاتر می‌رود زیرا اثربخشی ژن پدر بیشتر از مادر است. دیابت نوع دوم در سنین بالاتر بروز می‌کند و به صورت پلی‌ژنیک است و درصد احتمال ابتلای آن بالاتر است. بنابراین می‌توان گفت اثر ژنتیک در دیابت نوع دوم بالاتر از نوع یک است. 


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:
محققان عقیده دارند این بیماری با ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیک بروز می‌کند بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که شناسایی افراد مستعد ابتلا به این بیمارى و همچنین دستیابی به روش‌هاى درمانی بهتر می‌تواند نقش مهمی در پیشـگیری عــــوامل محیطی داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ