مواظب این سـم‌های لوازم آرایشی باشید

آیا مواد تشکیل دهنده بی‌خطر هستند؟ در خبرها درباره خطرات ناشی از محصولات زیبایی زیاد شنیده‌اید این‌که برخی مواد تشکیل‌دهنده محصولات زیبایی حتی سرطان‌زا هستند. اما شاید بتوان جایگزین‌های سالم برای برخی آنها یافت. در اینجا نگاهی علمی به این موضوع انداخته‌ایم و جایگزین‌های مناسب را برای افرادی که می‌خواهند کمتر از مواد شیمیایی استفاده کنند، پیشنهاد کرده‌ایم.

مجله سیب سبز: آیا مواد تشکیل دهنده بی‌خطر هستند؟ در خبرها درباره خطرات ناشی از محصولات زیبایی زیاد شنیده‌اید این‌که برخی مواد تشکیل‌دهنده محصولات زیبایی حتی سرطان‌زا هستند. اما شاید بتوان جایگزین‌های سالم برای برخی آنها یافت. در اینجا نگاهی علمی به این موضوع انداخته‌ایم و جایگزین‌های مناسب را برای افرادی که می‌خواهند کمتر از مواد شیمیایی استفاده کنند، پیشنهاد کرده‌ایم.

پارابن
پارابن‌ها رایج‌ترین نگهدارنده‌های موجود در محصولات آرایشی و مرطوب‌کننده‌ها و محصولات مراقبت مو هستند. یک مطالعه پارابن را در تومورهای سینه نشان داده اما این مطالعه مشخص نکرده پارابن عامل سرطان است یا نه. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مقدار پارابن موجود در لوازم آرایشی نمی‌تواند عامل ایجادکننده سرطان باشد.
گزینه مناسب، محصولات بدون پارابن: می‌توانید از محصولات عاری از پارابن استفاده کنید. محصولات بهداشتی بدون نگهدارنده‌ها از بین می‌روند اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد. برخی محصولات از ویتامین C یا D به عنوان نگهدارنده استفاده می‌کنند.


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

رنگ کردن موها
تحقیقات درمورد ارتباط رنگ کردن مو و ابتلا به سرطان نتایج متناقضی داشته است. مطالعات  جدید نشان می‌دهد زنانی که مدام موهای‌شان را به‌ویژه با رنگ‌های تیره رنگ می‌کنند بیشتر به سرطان خون و لنفوم مبتلا می‌شوند. اما مطالعات دیگر هیچ افزایش خطری را در این مورد نشان ندادند. بیشتر مطالعات در زمینه ارتباط رنگ کردن مو و ابتلا به سرطان سینه هم هیچ نتیجه‌ای نداشته است. همچنین شواهدی مبنی بر تهدیدآمیز بودن رنگ مو در دوران بارداری وجود ندارد اگرچه برخی متخصصان توصیه می‌کنند تا سه ماهه دوم بارداری این کار را انجام ندهید. 
گزینه مناسب، رنگ موی گیاهی: رنگ موهای گیاهی مانند حنا می‌توانند رنگ مو را بدون وجود مواد شیمیایی خطرناک تغییر دهند اما خب در این زمینه اشکالاتی هم وجود دارد ازجمله این‌که تغییر رنگ چشمگیر نخواهد بود و در مقایسه با رنگ‌های دائمی زودتر از بین می‌رود. گزینه دوم این است که در آرایشگاه های‌لایت کنید. استفاده از کلاه یا فویل برای رنگ کردن موها به این شیوه باعث می‌شود رنگ با پوست سر تماس نداشته باشد و در نتیجه باعث جذب آن نشود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ