گیاهی بودن دلیل بر بی‌عارضه بودن نمی‌شود

هر ماده موثری که در داخل داروها به‌ویژه داروهای ترکیبی گیاهی باشد، می‌تواند بالقوه هم اثر مثبت و هم یکسری عوارض داشته باشد. داروهای شیمیایی که از آنها به طور متداول در طب جدید استفاده می‌کنیم هم از این قاعده مستثنا نیستند. اما مطالعات علمی نشان داده‌اند اگر این داروها برای فرد مناسب و در جای مناسبی تجویز شوند، عوارض‌شان نسبت به منافعی که برای بیمار دارد کمتر است.

مجله سیب سبزهر ماده موثری که در داخل داروها به‌ویژه داروهای ترکیبی گیاهی باشد، می‌تواند بالقوه هم اثر مثبت و هم یکسری عوارض داشته باشد. داروهای شیمیایی که از آنها به طور متداول در طب جدید استفاده می‌کنیم هم از این قاعده مستثنا نیستند. اما مطالعات علمی نشان داده‌اند اگر این داروها برای فرد مناسب و در جای مناسبی تجویز شوند، عوارض‌شان نسبت به منافعی که برای بیمار دارد کمتر است. اما وقتی از مواد به کار رفته در ترکیب این داروها مطلع نیستیم، آزمایشات و کارآزمایی‌های بالینی برای آنها طی نشده و عوارض کوتاه مدت و بلندمدت آن را نمی‌شناسیم، تجویز و مصرف‌شان قابل قبول نیست. 


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

به مجوز وزارت بهداشت در مورد گیاهی‌ها توجه کنید
حساسیت داروهای گیاهی بالاست. ثابت شده است خواص گیاهی که در دامنه یک کوه می‌روید با خواص همان گیاه که در قله کوه دیگری می‌روید متفاوت است. حال چطور می‌توان پذیرفت که یک دارو که نمی‌دانیم مبدا آن کجاست و چگونه ساخته و بسته‌بندی شده است، محصولی باشد که سلامت ما را به خطر نمی‌اندازد؟ در واقع تحقیقات علمی بسیاری روی فرآورده‌های گیاهی در کشور انجام شده است و برخی از این محصولات که در داروخانه‌ها نیز عرضه می‌شوند، فرمولاسیون مشخص دارند و از طرف وزارت بهداشت مجوز ساخت و تولید دریافت کرده‌اند. غیر از این موارد استفاده از معجونی که نمی‌دانیم در داخل آن‌چه هست و چه عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست. معمولا داروهای گیاهی عرضه شده در داروخانه‌ها، بدون نیاز به نسخه پزشک هستند. اکنون داروهای گیاهی مختلفی در زمینه درمان بیماری‌های مختلف وجود دارد. اگرچه هیچ کدام جای دارویی را که بیمار برای پزشک تجویز می‌کند، نمی‌گیرند. اما در مواردی که ارزیابی‌ها و اقدامات پزشکی انجام شده و خطر خاصی بیمار را تهدید نمی‌کند، بسیاری از این داروها می‌تواند علائم بیماران را تخفیف دهد و دردشان را تسکین بخشد.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ