ارتباط شگفت انگیز سلامت دهان و سلامت عمومی

وضعیت سلامت دهان شما وابستگی نزدیکی به سلامت عمومی تان دارد. دهان سالم، بدن سالم؛ ارتباط میان این دو شما را شگفت زده خواهد کرد.

دهان سالم، بدن سالم؛ ارتباط میان این دو شما را شگفت زده خواهد کرد.

وضعیت سلامت دهان شما وابستگی نزدیکی به سلامت عمومی تان دارد.

سلامت دهان و دیابت: پزشکان سال هاست که می دانند بیماری های لثه یا پریودنتیت در بیماران دیابتی نوع 2 بیشتر از سایرین است. در تحقیقاتی که در سال 2008 انجام شد این قضیه مورد تایید قرار گرفت. محققان دانشگاه کلمبیا میزان باکتری پریودونیک را در 9296 داوطلب غیر دیابتی طی بیست سال بررسی کردند. رایان دمر، دکتر و محقق در گروه اپیدمیولوژی دانشگاه و هم چنین نویسنده ی تحقیقات می گوید: “ما دریافتیم که کسانی که سطح پریودونیک  بدنشان بالاتر بود بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.”

سلامت دهان و بیماری های قلبی: رابطه ی میان ضعف سلامت دهان و بیماری های عروقی شناخته شده است. معمولن این دو، هم زمان در فرد بروز می کنند. در سال 2005 تحقیقی انجام شد که این رابطه را اثبات کرد. در این تحقیق میزان باکتری پریودنتال در 1056 داوطلب بدون سابقه ی قبلی بیماری های قلبی عروقی،  اندازه گیری شد. پس از اعمال اثرات مربوط به سن و جنسیت، مشخص شد که رابطه ی مستقلی میان بیماری لثه و حملات قلبی وجود دارد.

به گفته ی دکتر مویز دسواروکس، استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه کلمبیا و سرپرست این مطالعات، میزان کمی از این باکتری در هنگام جویدن وارد جریان خون می شود و خود را وارد رگ های خونی می کند و در نهایت باعث انسداد عروق می شود.

منبع: www.everydayhealth.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ