هشدار: کسانی که رژیم‌های غذایی تک‌خوراکی می‌گیرند بخوانند

دکتر محمد هاشمی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، می‌گوید: به‌تازگی رژیم‌هایی که روی یک ماده خاص تاکید دارند را زیاد می‌بینیم و این رژیم‌ها در جامعه همه‌گیر شده‌اند و طرفدارانی پیدا کرده‌اند. اولین دلیل اقبال این رژیم‌ها شیوع چاقی در جامعه است. افراد چاق همیشه به دنبال راه‌های سریع و فوری برای کاهش وزن خود هستند و اولین فاکتوری که در رژیم خود به آن توجه می‌کنند، سرعت کاهش وزن است.

مجله سیب سبزدکتر محمد هاشمی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، می‌گوید: به‌تازگی رژیم‌هایی که روی یک ماده خاص تاکید دارند را زیاد می‌بینیم و این رژیم‌ها در جامعه همه‌گیر شده‌اند و طرفدارانی پیدا کرده‌اند. اولین دلیل اقبال این رژیم‌ها شیوع چاقی در جامعه است. افراد چاق همیشه به دنبال راه‌های سریع و فوری برای کاهش وزن خود هستند و اولین فاکتوری که در رژیم خود به آن توجه می‌کنند، سرعت کاهش وزن است. اما لازم است بدانید همیشه کوتاه‌ترین راه به معنی بهترین راه نیست. تمام رژیم‌های غذایی باید از سه اصل کلی تنوع، تعادل و تناسب پیروی کنند. تنوع به معنی استفاده از تمام گروه‌های غذایی است. درواقع در یک رژیم غذایی سالم باید تمام گروه‌های غذایی وجود داشته باشند. تنوع به معنی این است که در یک رژیم سالم باید گروه‌های غذایی براساس برنامه تغذیه، به طور متعادل حضور داشته باشند و هیچ گروهی حذف نشود و در آخر تناسب یعنی مقدار مواد غذایی دریافتی باید با وضعیت فیزیکی بیمار تناسب داشته باشد و هر بیمار براساس وضعیت بدنی خود از یک رژیم خاص پیروی کند.


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:
هر رژیم غذایی دیگری که این اصول را پیروی نکرده باشد مبنا و اساس علمی ندارد. این رژیم‌ها اگرچه در کوتاه‌مدت می‌توانند باعث کاهش وزن شوند اما این کاهش وزن خیلی زود متوقف خواهد شد و بلافاصله با ترک آن رژیم، وزن کم شده جایگزین می‌شود.  علاوه بر اینها، این رژیم‌ها می‌توانند عوارض جبران ناپذیری را به بدن وارد کنند. بنابراین توصیه من این است که افراد هرگاه به رژیمی برخوردند که فرمول عجیبی دارد و از این سه اصل پیروی نمی‌کند باید با دیده شک و تردید به آن نگاه کنند.
داستان‌پردازی حول این رژیم‌ها بسیار است و تقریبا تمام آن‌ها مبنای علمی ندارد. در مورد بعضی از این رژیم‌ها می‌گویند برای دفع سموم بدن مفید هستند. در حالی که دفع سموم بدن به‌عهده ارگان‌هایی مثل کبد و کلیه است و اگر این ارگان‌ها درست کار کنند سموم بدن خود به خود دفع می‌شوند و هیچ نیازی به کمک‌های این رژیم‌های غیرعلمی نیست. درنهایت توصیه من این است که افراد با استفاده از این رژیم‌ها به بدن خود آسیب نرسانند و بدانند تاثیر سریع این رژیم‌ها موقتی است و درنهایت غیر از عوارضی که بر سلامت بدن به‌جا می‌گذارند، هیچ تاثیر دیگری نخواهند داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ