این بیماری خاص سه ماهه اول بارداری است

براساس آمارها حدود 75درصد از زنان باردار طی 9ماه بارداری خود از بیماری صبحگاهی رنج می‌برند. این حالت آزاردهنده و محدودکننده است اما با چند توصیه ساده و کاربردی می‌توانید با آن کنار بیایید. هیچ‌کس حالت سرگیجه و تهوع و استفراغ را دوست ندارد.

مجله سیب سبزبراساس آمارها حدود 75درصد از زنان باردار طی 9ماه بارداری خود از بیماری صبحگاهی رنج می‌برند. این حالت آزاردهنده و محدودکننده است اما با چند توصیه ساده و کاربردی می‌توانید با آن کنار بیایید. هیچ‌کس حالت سرگیجه و تهوع و استفراغ را دوست ندارد. حالا این حالت چه پس از سوار شدن بر یک چرخ‌وفلک در شهربازی باشد یا پس از یک مسمومیت غذایی شدید یا خفیف، اما برای زنان باردار حالت تهوع و استفراغ یک حالت بسیار آشنا و تقریبا دائمی است که به آن «بیماری یا مشکل صبحگاهی» می‌گویند (اما این واژه درست نیست چراکه این حالت در خانم‌های باردار در تمام ساعت‌های روز ممکن است اتفاق بیفتد). تحمل این حالت برای زنان باردار بسیار سخت است. زنان باردار به خاطر این حالت تنها دچار مشکلات جسمانی نمی‌شوند بلکه حالت روحی آنها هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. ترس از استفراغ، سخت بودن حضور در مکان‌های عمومی و اجتماعی و حتی ترس از اینکه شاید تهوع و استفراغ‌های پیاپی باعث شود موادغذایی و مواد موردنیاز به جنین نرسد، همگی باعث می‌شود روح و روان زنان باردار تحت‌فشار قرار گیرد. 


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

نگران جنین‌تان نباشید
درمورد مسئله ترس از نرسیدن موادغذایی لازم و موادمغذی به جنین باید گفت که بسیاری از زنان باردار حتی آنهایی که دچار بیماری صبحگاهی شدید هستند نباید از لحاظ رسیدن غذا و مواد مقوی به جنین خود نگرانی داشته باشند، اما به هرحال رهایی از شر این حالت آزاردهنده برای تمام زنان باردار یک نعمت محسوب شده و باعث می‌شود جسم و روح آنها آسوده‌تر باشد و آنها بتوانند زندگی فعال‌تری در دوران بارداری داشته باشند. 

در سه ماهه دوم حل می‌شود

خبر خوب می‌خواهید؟ در اکثریت موارد حالت تهوع و استفراغ و بیماری صبحگاهی پس از هفته چهاردهم بارداری بدون هیچ درمانی برطرف می‌شود. علت چیست؟ در این موارد می‌توان به علت رخ دادن این حالت اشاره کرد. یک تئوری قدیمی می‌گوید بیماری صبحگاهی زنان باردار درواقع نوعی حالت تطابق فیزیولوژیک و مربوط به دوران قبل از زندگی مدرن است. طبق این نظریه این حالت مربوط به زمانی است که انسان‌ها بیشتر غذاها را به‌صورت خام می‌خوردند و درنتیجه احتمال ورود باکتری به بدن بسیار بالا بود و این استفراغ‌ها در واقع مکانیسم دفاعی بدن زنان باردار برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها به بدن جنین به‌خصوص در هفته‌های اول که سیستم دفاعی جنین اصلا شکل نگرفته، بود  اما بسیاری از پزشکان چنین فرضیه‌ای را قبول ندارند و آن را رد می‌کنند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ