خانوم! ‌داری مرد میشی!

موهای سرتان ریزش پیدا کرده؟ موهای زائدتان زیاد شده؟ صورت‌تان چرب و پر از جوش شده است؟ با خواندن این مطلب از دلایل این اتفاق‌ها باخبر می‌شوید. ریزش موی سر، افزایش موهای زائد و بروز آکنه سه علامت نگران‌کننده و اعصاب خردکن برای تمام خانم‌ها به شمار می‌آید؛ چراکه از همه چیز مهم‌تر زیبایی آنها را تهدید می‌کند! جدا از مسئله زیبایی، این علائم می‌تواند با بی‌نظمی قاعدگی و حتی گاهی نازایی نیز همراه باشد.

مجله سیب سبز: موهای سرتان ریزش پیدا کرده؟ موهای زائدتان زیاد شده؟ صورت‌تان چرب و پر از جوش شده است؟ با خواندن این مطلب از دلایل این اتفاق‌ها باخبر می‌شوید.

ریزش موی سر، افزایش موهای زائد و بروز آکنه سه علامت نگران‌کننده و اعصاب خردکن برای تمام خانم‌ها به شمار می‌آید؛ چراکه از همه چیز مهم‌تر زیبایی آنها را تهدید می‌کند! جدا از مسئله زیبایی، این علائم می‌تواند با بی‌نظمی قاعدگی و حتی گاهی نازایی نیز همراه باشد. اما اصلا چرا چنین علائمی در بدن خانم‌ها بروز پیدا می‌کند؟ به گفته دکتر سعید کلباسی، فوق‌تخصص غدد و متابولیسم، مهم‌ترین علت این علائم، اختلالات هورمونی و بالا رفتن میزان هورمون‌های مردانه در بدن خانم‌هاست. حال اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید چرا هورمون‌های مردانه در بدن یک خانم افزایش پیدا می‌کند و چگونه می‌توان این اختلالات هورمونی را درمان کرد، این مطلب را بخوانید. صحبت‌های این استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی می‌تواند به شما در شناختن علت مشکلات‌تان و راه‌های خلاص شدن از آنها کمک کند. 


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:
هورمون‌ها به هم می‌ریزند اگر… 
برای اینکه تعادل هورمون‌ها در بدن یک خانم حفظ شود، هیپوتالاموس و هیپوفیز مغز و تخمدان‌ها  باید عملکرد صحیحی داشته باشند بدین ترتیب GnRH از هیپوتالاموس ترشح شده و باعث ترشح هورمون‌های FSH و LH می‌شود. این هورمون‌ها نیز تخمدان‌ها را تحریک می‌کنند. به این صورت است که هر ماه یک تخمک آزاد می‌شود، مخاط رحم پرورش پیدا می‌کند و بعد دچار ریزش می‌شود. این مراحل، فیزیولوژی طبیعی عادت ماهانه را تشکیل می‌دهد اما گاهی اوقات بعضی بیماری‌ها این فیزیولوژی را دچار اختلال می‌کند که شایع‌ترین آنها بیماری‌های تخمدان به‌خصوص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. بیماری‌های تیروئید نیز چه به صورت کم‌کاری و چه پرکاری معمولا خود را با اختلالات در عادت ماهانه نشان می‌دهد. در کم‌کاری‌های تیروئید معمولا خونریزی‌های عادت ماهانه زیاد شده یا عادت ماهانه خیلی مکرر می‌شود. اما در پرکاری‌های تیروئید خونریزی‌های ماهانه یا قطع می‌شوند یا حجم آنها کاهش پیدا می‌کند. یکی ‌دیگر از دلایل اختلالات هورمونی در خانم‌ها بالا بودن هورمون پرولاکتین است که می‌تواند ناشی از وجود یک تومور خوش‌خیم به نام پرولاکتینوما در هیپوفیز باشد. اختلالات غده فوق کلیه نیز می‌تواند تعادل هورمون‌ها را در بدن خانم‌ها به هم بزند. درواقع از لایه داخلی غشر فوق کلیه، هورمون‌های آندروژن یا مردانه ترشح می‌شود که اگر سطح آنها بالا برود، عادت ماهانه و تعادل هورمونی دچار اختلال می‌شود. 
فقط جلوی سرتان کم‌مو شده؟!
ریزش موی سر، افزایش موهای زائد و بروز جوش و آکنه در خانم‌ها علل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد اما اگر هر سه این علائم با هم اتفاق بیفتد مهم‌ترین علت آن افزایش هورمون‌های مردانه است. البته در بدن همه خانم‌ها به صورت فیزیولوژیک، مقدار کمی هورمون مردانه وجود دارد که بخش عمده آن از تخمدان‌ها و بخشی هم از غده فوق کلیه ترشح می‌شود. زمانی که میزان این هورمون بالا می‌رود، علائمی ‌تحت عنوان‌ «هایپرآندروژنیسم» ایجاد می‌شود. یکی از این علائم، ریزش موی سر با تیپ مردانه است؛ یعنی درست مانند یک مرد که با بالارفتن سن دچار ریزش مو از جلو و کناره‌های سر می‌شود، یک خانم نیز ممکن است چنین ریزش مویی پیدا کند بنابراین هیچ‌گاه در این وضعیت موهای پس سر کم نمی‌شود و فقط جلوی سر ریزش پیدا می‌کند. البته باید توجه داشته باشید ریزش موی سر به تنهایی علل بسیار زیادی دارد؛ برای مثال ممکن است بر اثر بلوغ، کمبود ویتامین‌ها، بارداری، شیمی‌درمانی، اختلالات ایمنی(کچلی موضعی)، سوء‌تغذیه، پرکاری تیروئید، استرس و… نیز ایجاد شود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ