سرطان سینه و عوارض شیمی درمانی

najme_d
بیش از نیمی از بیماران مبتلا به سرطان سینه، پس از شیمی درمانی مبتنی بر آنتراسیکلین، دچار اختلال عملکرد دیاستولی می شوند.

با توجه به مطالعه جدیدی که در ژورنال انکولوژیست منتشر شده است، بیمارانی که تحت شیمی درمانی مبتنی بر آنتراسیکلین قرار می گیرند، در خطر ابتلا به اختلال عملکرد دیاستولی هستند. در طول 12 ماه تکمیل درمان آنتراسیکلین، 57 درصد از بیماران مبتلا به سرطان سینه، تغییراتی در اکوکاردیوگرام خود مطابق با اختلال عملکرد دیاستولی داشته اند. 

آنتراسیکلین ها طیف گسترده ای از عوامل شیمی درمانی هستند که معمولن در سرطان سینه متاستاتیک استفاده می شوند. با وجود مزایای آنتراسیکلین ها، مسمومیت های قلبی عروقی محدودیت اصلی شیمی درمانی مبتنی بر آنتراسیکلین است.

برای دستیابی به درک بهتری از عوارض جانبی قلبی عروقی که در بیماران مبتلا به سرطان سینه شایع است، خوزه سرانو، پزشک بیمارستان Universitario در د فوئنلابرادا در مادرید اسپانیا، و همکارانش، عملکرد قلب را قبل و بعد از شیمی درمانی مبتنی بر آنتراسیکلین مورد بررسی قرار دادند. اهداف این مطالعه تعیین شیوع اختلال عملکرد دیاستولی و یافتن عوامل خطر برای عوارض جانبی قلبی عروقی مربوط به آنتراسیکلین بود.

دکتر سرانو می گوید: “ یافته های ما نشان می دهد که اختلال عملکرد دیاستولی پس از شیمی درمانی مبتنی بر آنتراسیکلین شایع است؛ با درک عوامل خطر قلبی آنتراسیکلین، قادر خواهیم بود تا تشخیص دهیم کدام بیماران مبتلا به سرطان سینه، در برنامه ی نظارت فشرده، بیشتر بهره خواهند برد.”

منبع:   www.medicalnewstoday.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ