سرماخوردگی کودکان را جدی بگیرید

mousavi
فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: بی‌توجهی به سرماخوردگی و عفونت گلو در دوران کودکی، ممکن است باعث ابتلا به روماتیسم قلبی شود.

محمد حاتمی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: روماتیسم روی یکی از دریچه‌های قلب و در بیشتر موارد دریچه میترال تأثیر می‌گذارد و باعث چسبندگی و تنگ شدن آن می‌شود.

وی افزود: تنگ شدن دریچه قلب باعث افزایش فشار بر قلب می‌شود و درنتیجه بزرگتر شدن قلب و نارسایی آن را در پی خواهد داشت.

حاتمی زاده یادآور شد:  معمولاً این بیماری در افراد بالاتر از سن  30 تا 35 سالگی دیده می‌شود و خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که بیماران قبل از این سن رماتیسم قلبی را مشاهده کنند.

وی درباره نشانه‌های این بیماری گفت: این بیماری خودش را عمدتاً با تنگی نفس ، احساس خستگی زودرس، تپش قلب، درد سینه، تنگی نفس هنگام خوابیدن و سرگیجه نشان می‌دهد.

حاتمی زاده سرماخوردگی را یکی از علل ابتلا به این بیماری عنوان کرد و گفت: معمولاً  بی‌توجهی به سرماخوردگی و عفونت گلو در دوران کودکی، باعث می‌شود این عفونت، چند سال بعد به روماتیسم قلبی تبدیل شود.

وی افزود: اگر تنگی دریچه قلب حاد باشد، حتماً  لازم است بیمار برای درمان،  تحت عمل جراحی قرار گیرد. در گذشته این عمل به‌صورت بسته انجام می‌شد، یعنی با بی‌هوش کردن بیمار سوراخی در دهلیز چپ او باز می‌کردند و با بردن انگشت به‌طرف دریچه میترال سعی می‌کردند چسبندگی‌ها را رفع کنند.

حاتمی زاده تصریح کرد: اما اکنون عمل بسته منسوخ‌شده و برای درمان از عمل باز استفاده می‌شود و در این عمل جراح کاملاً نواحی بسته و تنگ را می‌بیند و بعد با قیچی و ابزارهای لازم آن را باز می‌کند.

این متخصص قلب و عروق در پایان گفت: امکان برگشت بیماری بعد از عمل و احتمال اینکه دریچه‌های قلب مجدداً تنگ شوند وجود دارد و برای جلوگیری از آن، بیمار باید هر 6 ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطلب مرتبط:

با کدام بیماری‌های قلبی می‌توانید طبیعی زایمان کنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ